Partnerségek, közös fellépés, edukáció
Az Ecommerce Expo beharangozó meetup első beszélgetése Zabari István (a Lumenet ügyvezetője) és Schmidt Richárd (a Hoppline Kft.- Alinda.hu partnere) részvételével zajlott. Az őszinte, baráti hangulatú előadás nem kifejezetten az e-kereskedelmi megoldásokról és technológiákról szólt, sokkal inkább egyfajta kereskedői összefogásról beszéltek. Nem meglepő, hiszen a két szakember így is sokat tesz a hazai e-kereskedők érdekében, az Ecommerce Hungary középvállalati tagozat vezetői, saját e-commerce képzést működtetnek, valamint egymást is támogatják stratégiai szinten.
Na, de miért is fontos ez másoknak? Azért, mert a válság még jobban megmutatja, hogy mikor, mire és kikre van szükségünk, ahhoz, hogy sikeresek tudjunk maradni, legyünk akár kereskedők, akár szolgáltatók. Schmidt Richárd kemény kritikával fogalmazta meg a magyarokra jellemző folyamatos versengést és egymás legyőzését. István és Ricsi szerint épp ezen túllépve, felismerve a közös érdekeket kell együttműködni.
Ezt mi, szolgáltatóként is sokszor kiemeljük, hiszen az elmúlt 1-2 évben mi is gyakran tematizáljuk az itt is elhangzott külföldi terjeszkedés kérdését. Ami ma már nem lehetőség, sokkal inkább feladat. Feladat, hiszen a kereskedelem megváltozott, és a cseh, lengyel piacról olyan szereplők érkeznek Magyarországra versenyezni és elszívni az itthoni keresletet, amilyet mi nem tudunk felmutatni nemzetközi színtereken. Ebben lehetnek nagy segítségünkre tanácsadóink, az e-kereskedelmi edukációk, vagy akár a mastermind csoportok.
Kereskedői kihívások
Az egyik legérdekesebb beszélgetés a “Kis és nagy webáruházak aktuális kihívásai, hatékonyságnövelési tippjei” című eszmecsere volt. Petheő Gergely, az IKEA Country Costumer Support managere, illetve Lipovszky Judit, a Bubbaland tulajdonosa beszélgettek a kereskedőket érintő kihívásokról és a hatékonyság növeléséről, innen hoztunk el pár kulcsgondolatot.
Mindketten egyetértettek abban, hogy legaktuálisabb megugrandó feladat természetesen az adventi szezon (és a hozzá kapcsolódó erőforrástervezés, árkuészlet tervezése, stb.), mely egyforma terhet ró a kis- és nagykereskedőkre.
A beszélgetőpartnerek természetesen nem mentek el az általunk is már sokat említett jelenlegi gazdasági kihívások mellett. Lipovszky Judit szerint ilyen időszakban érdemes az erősségekre koncentrálni, még inkább kiszélesíteni a webshop tudását. A vásárlókat bevonzó egyedi ajánlatok, rövid szállítási határidők, kiemelten jó ügyfélszolgálat – ezek mindegyike segít a konverziónövelésben, hogy a jelen gazdasági helyzetben megfontoltan döntő usereket magunk mellé állítsuk és nálunk vásároljanak.
Petheő Gergely bár még nem érzi annyira a válság jeleit, de fontosnak tartja a megelőző megoldásokat. Az IKEA esetében ilyen konverziót segítő szolgáltatás például a chat megoldás bizonyos termékcsoportoknál (például ágymatracok, tárolási megoldások), ahol online a vásárláshoz értéket adó támogatást tudnak nyújtani. Kiemelt jelentőségű az ügyfélélmény, hiszen egy jó élményt akarunk a nap végére szerezni. Ezt segítheti a perszonalizáció, akár egy olyan apróság is, mint a rendelést összeszedő kollégától (a pickertől) egy kedves kis üzenet.
Hatékonyságnövelés automatizációval
A hatékonyságnövelést Judit szerint egyértelműen az automatizáció segíti a legjobban. A rendelések kiszolgálásától kezdve a marketing leveleken keresztül a webáruházban megjelenő perszonalizált ajánlatokig számos ismétlődő tevékenység automatizációjával spórolhatunk az erőforrásainkon, ugyanakkor az ügyfélélményt is szem előtt tarthatjuk.
Gergely szerint rengeteg folyamat automatizációjában gondolkodhatunk, de érdemes az olyan egyszerű témákat is ide venni, mint például a vásárlók gyakran felmerülő kérdéseit. Éppen ezért az Ikea az applikációjában bevezette az úgynevezett ‘I lost’ funkciót, ami segít a vásárlóknak az áruházakban elhagyott tárgyaikat megtalálni. Ezzel egy olyan offline folyamatot tettek az online térbe, ami nem csak az ügyfeleknek, hanem a cégnek is frusztráló pont volt.
Petheő Gergely az adatokat emelte ki a hatékonyságnövelés egyik kulcspontjaként, azaz, hogy hogyan foglalkozunk a rendelkezésünkre álló adatokkal. Az adatok rendszerezése, a KPI-ok felállítása segít a “pain pointok” definiálásában, mely már jó kiindulási alap a folyamataink optimalizálásában. Az adatok másik felhasználási oldala, hogy érdemes megismerni általuk még jobban a vevőinket, hogy mi történik a weboldalunkon, ezekre pedig tudni kell reagálni.
Judit és Gergely február 23-án szintén egy kerekasztal beszélgetéssel készülnek az ügyfélélmény automatizáció kapcsán, illetve Gergely Az IKEA élmény: az offline vásárlás digitalizálás témában tart előadást a résztvevőknek. Találkozzunk február végén az Ecommerce Expon a Lurdy Házban!