Nemzetközi terjeszkedés

a kereskedelmi digitalizáció erejével

A kereskedelemben megszűntek a határok. Aki nem megy külföldre, azzal fog szembesülni, hogy más jön be a piacára. A több piacon való jelenlét versenyelőnyt, annak hiánya versenyhátrányt jelent. Az OANDER kiemelkedő tapasztalatokkal rendelkezik a hazai e-kereskedők CEE régiós terjeszkedésének támogatásában.

Szofisztikált külföldi szereplők szorításában

A hazai online kiskereskedelemben a a domináns pozíciókat ma már főként globális vagy regionális játékosok foglalják el. Olyanok, akik a nyitott határoknak mellett a hazai kereskedő vállalatoknál merészebben terjeszkednek anyaországuktól külföldre. Nemcsak agresszíven szereznek piaci részesedést, de jó szolgáltatói gyakorlatokat hoznak be és ezzel erős vevői bizalmat is vásárolnak maguknak. Ez sajnos ma azt eredményezi, hogy a hazai tulajdonú kereskedő vállalatok lassan, de biztosan elveszítik a versenyt az online térben. Az OANDER-ben azon dolgozunk, hogy az itthoni kereskedők a digitális értékesítés eszközeit felhasználva bátrabban lépjenek külföldre és ne csak belpiaci fókusszal működjenek.

A nemzetközi terjeszkedésben óriási perspektíva van

A régiós országok a hazaihoz képest jellemzően többszörös e-kereskedelmi piacmérettel rendelkeznek, a méretgazdaságos működéshez pedig az értékesítési volumen növelésén keresztül vezet az út. Azokat a kereskedőket, akik több országban is jelen vannak kevésbé korlátozza a kis piacunkon elérhető limitált árréstömeg és kevésbé lesznek kiszolgáltatva a környező országokból a magyarországi piacra belépő, magas szofisztikáltság mellett működő versenyzőknek. Az egyre intenzívebbé váló innovációs nyomás költségei előbb-utóbb csak úgy fedezhetők, ha azok határokon átnyúló kereskedelemmel párosulnak.

A cross-border kereskedelem sikertényezői

Több irányba történő terjeszkedés a CEE régióban

A földrajzi terjeszkedés Közép-Európában nehezített pálya, mert sok, viszonylag kicsi és egyedi piac vesz körül bennünket egy erősen fragmentált régióban. Ahhoz, hogy tényleges volumen növekedést és mérethatékonyságot tudjunk elérni - például a logisztikai költségek vagy a szolgáltatásfejlesztés finanszírozása terén - nem elegendő 1 további országba való kilépés, több országos terjeszkedésben kell gondolkodni.

Helyi sajátosságoknak való megfelelés

Minden piacnak megvannak a maga helyi specialitásai. Így mások a piacterek, aggregátorok, adók, bankok, csomagküldő szolgáltatók, ERP-k, CRM-ek, az adott piaco bevált eszközök vagy éppen a fogyasztóvédelmi és jogszabályi eltérések. Nagyon sokszínűek az egyes piacok vevői szokásai is (pl. preferált fizetési módok, átvételi szokások). Szinte alig találni olyan körülményeket, amik a szomszédos országokban azonosak lennének, emiatt kereskedőként nemcsak lokalizációs feladatokon, hanem igen intenzív ország-adaptációs kihívásokon is kénytelenek vagyunk átverekedni magukat.

Kínálat differenciálása az egyes piacokon

Az anyaországban forgalmazott termékkör a legritkább esetben felel meg egy az egyben az egyes helyi piacok fogyasztói igényeinek vagy éppen logisztikai sajátosságainak, így a terjeszkedés a kínálat nemzetközi jelenléthez való igazítását igényli. Egy vállalat minél inkább képes olyan termékkínálatot és szolgáltatásokat kialakítani, amelyek az egyes célországokban hasonlóan alkalmazhatóak és ugyanazon igényeket elégítik ki, annál kisebb ráfordítással válhat az új piacokon domináns szereplővé.

Egy centralizált platformon belül több webáruház

A meglévő webáruházat tovább kell fejleszteni az adott ország specifikus igényeinek megfelelően: a gyakorlatban ahány ország, annyi áruház „mutáció" szükséges. Ugyanakkor vannak olyan szolgáltatások is, amelyeknek egységesnek kell lenniük az országok között. A vállalatnak a költséghatékonyság érdekében olyan országonként testreszabott, decentralizált kereskedelmi megoldásra van szüksége, amely centralizált kiszolgálásra és országközi megosztásra is alkalmas platformon nyugszik. Ezeket az igényeket a nagyobb fejlesztői bázissal rendelkező, több fejlesztő által párhuzamosan bővíthető gyártói rendszerek képesek kielégíteni. Így a nemzetközi terjeszkedés gyakran jár együtt egy korlátozott rendszerről egy komolyabb vállalati szoftverre való platform váltással.

Logisztikai tervezés és kivitelezés

A legnagyobb kihívás a nemzetközi terjeszkedésnél a logisztika átgondolása, ugyanis az itthonról értékesített árut 2-3 napon belül a vevő kezébe kell tudni adni. Hogy ez sikerül-e, alapjaiban határozza meg az ügyfélélményt, a nemzetközi logisztika pedig hamar a legnagyobb költségtényezők egyikévé fog válni. A logisztika gazdaságos megoldásának alapja az elegendő rendelési mennyiség. Több lehetőség is adódik a külpiacok kiszolgálására, így például hazai raktárból gerincjáratokkal, eseti nemzetközi szállítással, külföldön működtetett saját raktárral vagy akár helyi fulfillment központból. A választás attól függ, hogy milyen minőségben akarjuk az adott piacot kiszolgálni.

Lokális nyelvtudás és tartalomgyártás

A helyi piacokon esélytelen érvényesülni lokális nyelvtudás nélkül. A megfelelő nyelven előállított termékleírások, landoló oldalak, marketing kampányok vagy éppen SEO nélkül esélytelen az érvényesülés. És mivel a tényleges mérethatékonysághoz több piac felé is nyitni szükséges, a régiós terjeszkedést végző vállalatoknak több ország nyelvén is anyanyelvi szintű kommunikációra, tartalomgyártsára van szükségük.

Stratégia, a helyi piacok mélyebb megértése

Amikor exportorientált vállalattá válunk, eleinte jelentős hátrányból indulunk a helyi szereplőkkel szemben, mivel nem ismerjük annyira a piacot. Kiemelt kihívást jelent a helyi piacok mélyebb megértése, a cersenytársak és fogyasztói szokások megismerése, ezek alapján árstratégia és az árképzés egyensúlyának fenntartása. A nemzetközi terjeszkedés gyakori gátja, hogy nem áll mögötte megalapozott stratégiai tervezés.

Fokozatos helyi operáció kiépítés

A webáruház egy idő után elkerülhetetlenül igényel valamilyen típusú helyi operációt, ami legalább az ügyfélszolgálat, később logisztika terén helyi feladatokat lát el. Ennek kiépítése viszont költséges. Értelemszerűen a legkönnyebb, ha retail csatornákkal vagy hagyományos fizikai értékesítéssel már jelen vagyunk az adott országban, így a további terjeszkedéshez már van helyismeretünk. Amennyiben viszont zöldmezős terjeszkedésbe fogunk, e-kereskedelmi piacbővítés kezdetén kipróbálhatjuk magunkat valamelyik helyi marketplace-en, tesztelve a piacot és az értékajánlatunk versenyképességét. Ha pozitívak az első tapasztalatok, akkor történik meg a webshop helyi igények szerinti mutációja, általában egy idegen nyelvű store formájában, ám még hazai kiszolgálással. Következő lépésben általában a helyi operáció felállítása történik meg helyi elosztóközponttal, sokszor az adott piac csomagpont hálózatára való csatlakozással, így az olcsóbb logisztika révén a külföldre terjesztett e-kereskedelmi üzletág versenyképesebb árakat tud nyújtani. Ha feláll a helyi operáció, akkor akár egy popup store vagy korlátozottabb bemutatóterem is nyílhat egy későbbi offline üzlethálózat előfutáraként.

Lokalizáció vs Adaptáció

 

Idegen országok felé értékesíteni azért nem könnyű feladat, mert a helyi jellegzetességeknek való megfelelés gyakran többet jelent puszta lokalizációs teendőknél: ez komoly adaptációs kihívás. Lássuk, mi a különbség köztük!

Lokalizáció

  • Az adott ország nyelvi, kulturális és jogi sajátosságai figyelembevételével terjesztjük ki a meglévő ügymenetünket.
  • Ugyanakkor nem hozunk létre új termékeket vagy szolgáltatásokat.

 

  • Egyszóval ugyanazt tesszük, mint otthon, csak az adott piaci viszonyokhoz igazítva.
  • Általában akkor járunk el így, ha ha közeli, hasonló piacra lépünk be gyorsan és nem feltétlenül nagy ambíciókkal.

Adaptáció

  • A külföldi piachoz való alkalmazkodás érdekében módosítjuk az üzleti tevékenységeinket vagy kínálatunkat.
  • Akár jelentős mértékben is átalakítjuk az eddigi működési rutinjainkat.
  • Megnyilvánulhat új márkák kialakításában, helyi szokásokhoz igazított értékesítési csatornák megnyitásában

 

  • Általában a kiszállítási, árazási, ügyfélszolgálati gyakorlatok átalakításával jár
  • Akkor szükséges mindez, ha jelentős versenyelőnyt remélünk a helyi igényekhez igazított kereskedelemtől, vagy eltérő fogyasztói kultúrák irányába terjeszkedünk.

Így segítünk exportorientált kereskedővé válni

Közreműködünk a stratégia kialakításában

Több országos, sok piacos projektjeink tapasztalataiból építkezve stratégiai tanácsokat és támpontokat adunk neked a nemzetközi terjeszkedés lépéseihez. Megmutatjuk, hogy mások milyen lépésekben terjesztették ki a szolgáltatásaikat a határokon túlra, segítünk megismerni az új versenykörnyezetet, tisztázni a célkitűzéseket és kialakítani egy minél eredményesebb piacra lépési stratégiát.

Piaci felmérés és szolgáltatástervezés

A nemzetközi jelenlét azt eredményezi, hogy a meglévő kereskedői gyakorlatokat néhol csak lokalizáljuk, náhol viszont adaptáljuk. Az eltérő országok kisebb-nagyobb mértékben eltérő szolgáltatásokat kívánhatnak, ezáltal fontos megérteni a célpiac működését és lehetőleg előre megtervezni, hogy mely országokban milyen szolgáltatás portfólióval fogunk versenyezni.

WooCommerce nagyvállalati termék

Több országos, több csatornás multistore webáruház

Az általunk szállított robusztus platformok lehetővé teszik, hogy új piacokat hódíts meg anélkül, hogy az infrastruktúra hátráltatna. A gyakorlatban ahány országban vagy jelen, annyi áruház „mutációra” lesz szükséged, ugyanakkor lesznek olyan szolgáltatások is, amelyeknek egységesnek kell lenniük az országok között. Olyan kereskedelmi rendszert biztosítunk, amiben szabadon dönthetsz, hogy mely funkció mely verziója milyen módon működjön az egyes piacokon, azaz centralizált kiszolgálásra és országközi megosztásra is alkalmas platformon nyugszik.

automatizálás ikon

Orkesztrációs és automatizációs megoldások

Az egyes országok közötti digitális áramlások – pl. országok közötti készletelosztás, termékek, képek, árazás és szállítási módok kezelése – komplex elosztási kihívás, amelyet segítünk megtervezni és kivitelezni. Orkesztrációs megoldásokkal biztosítják a gyors, automatikus országközi kiszolgálást, vagyis hogy számtalan ország, számtalan csatornája képes legyen egy vagy több termékadat-, rendelés- és más elosztó központokkal együttműködni.

Nemzetközi terjeszkedés témájában ajánljuk: