E-kereskedelmi trendek: 2022 változásai a válság hatására
E-kereskedelmi trendek: 2022 változásai a válság hatására
Aktuális

E-kereskedelmi trendek: 2022 változásai a válság hatására

Olvasási idő: 8 perc

Mindenki érzi, hogy a folyamatosan változó gazdasági helyzet már-már napi szinten állít kihívások elé minket. Ezeknek a változásoknak a hatásairól beszélgettek a KÜRT Akadémia által felkért e-kereskedelmi szakértők.

A meetup alapfelvetéseit, a meghatározó e-kereskedelmi trendek meghatározásait a Trendspotting kutatás adta. A meetup elején Pintér Robesz, a KÜRT Akadémia E-kereskedelmi képzésének és a kutatásnak a vezetője ismertette az eredményeket. Ahogy várható volt, a covid miatt extra növekedést produkáló e-kereskedelmi szektor bővülése lelassult. Ez részben köszönhető az inflációnak, az üzemanyagár növekedésnek, valamint a munkabérek emelkedésének is.

A kutatás ismertetése után következő beszélgetés kiváló összefoglalása a 2022-es évnek és a válság okozta piaci változásoknak. Érdemes tehát nem csak a cikket elolvasni, de a teljes, 80 perces előadást megnézni, amit mindenki számára elérhetővé tettek a szervezők.

A beszélgetés résztvevői:
Pintér Robesz – KÜRT Akadémia
Ocskay László – OANDER Development Kft.
Bátki Sándor – Trans-Sped Kft.
Hagymásy András – PENNY Magyarország
Dunder Krisztián – Growww Digital

Eltérő a várakozás és az elmúlt időszak tapasztalata a különböző szereplők között. Dunder Krisztiánék úgy látják vállalatuk és partnereik két lábon, stabilan kibírják az idei szezont és januárban látjuk majd meg igazán, hogy a vásárlók mennyire fogják vissza online költéseiket. A logisztika területén Bátki Sándor pesszimistán látja az év végét, ugyanis már érzékelik, hogy a tengerentúli szállítások árai az évek óta szokásos emelkedéshez képest stagnálnak vagy csökkennek. Ez is mutatja, hogy a térségbe kevesebb termék érkezik, kevesebb szállítási kapacitásra van szükség, így feltehetőleg az értékesítés is kisebb volumenű lesz idén az egyébként kiemelkedő őszi és karácsonyi szezonban.

Bárhogy is látjuk a helyzetet, az biztos, hogy megfigyelhető egy bizonyos átrendeződés, ami az online rendelt mennyiségek és a termékek minőségében is meglátszik. Míg a fogyasztók válasza a kevesebb, és a szokásosnál gyengébb minőségű termékek vásárlása, addig erre a kereskedők kiszélesített termékportfolióval, új beszállítók bevonásával, alternatív beszerzési és kiszolgálási formák beépítésével képesek alkalmazkodni.

Problémák

Logisztikai, gyártói nehézségek

Érdekes, hogy míg az FMCG piacon egyértelmű az árérzékenység okozta átrendeződés, addig az elektronikai termékek piacán hónapokig tartó várakozások figyelhetők meg, amelynek okait a beszélgetés résztvevői több összetevő együttállásában állapították meg. Esnek vissza a piacok, a covid miatt beestek a gyártási teljesítmények, gazdaságossági szempontok miatt nehezebb kiszolgálni a keresletet. Így faramuci módon, hiába alacsonyabb a kereslet, a kínálat még kisebb, hiszen a lockdownok után nem sikerült újrafelállítani ugyanazokat a gyártói kapacitásokat, amik korábban rendelkezésre álltak egy-egy nagyobb gyártó esetén.

Megváltozott vásárlói szokások

Ocskay László, az OANDER társügyvezetője a beszélgetésen megosztotta saját és partnereink tapasztalatait, miszerint érezhető már most a leszakadás, kimerülnek a hazai pénztárcák, ezért kénytelenek a vásárlók alulvásárolni. Ezzel együtt a luxusvásárlások nem csökkennek, hiszen a legfelsőbb rétegeket kevésbé, vagy máshogy érinti a válság.

A nagytömegű és nagyméretű termékek felfutottak a járvány idején, a lockdown alatt sok háztartási terméket szereztek be a háztartások, és az is jellemző volt, hogy jelentős feleslegeket halmoztak fel. Ennek köszönhetően ugyan a lezárások idején nagyot növekedtek az online forgalmazó kereskedők, ez a jelenség azonban mostanra már kifutott, és visszaestek a vásárlások. Ez nem hazai specifikum, a londoni eCommerce Expon ugyanezeket a trendeket igazolták vissza, ott is érezhető egyfajta szállítmányozási csökkenés. Ráadásul a sokkhatások egymást érik, így a vásárlók bizonytalanságban élnek, néha már-már pánikszerűen cselekszenek, ezért nehéz megmondani, hogy mikor, hogyan kell reagálnia a kereskedőknek a gyakran változó vásárlási ingadozásokra.

Nemzetközi verseny élesedése

Hogyha nem lenne elég az inflációs nyomás, akkor még beérni látszik a nemzetközi szereplők piaci nyomulása, hiszen a hazai piacot már ellepték azok a fejlett informatikai rendszereket üzemeltető kereskedők, akik főleg a cseh és lengyel piacról kiindulva hazánkban is aktívan fölözik le a profitot.

e-kereskedelmi trendek

Megoldások

Prémium termékek – termékportfólió

A prémium szegmensek fenntartása nem várt profitot hozhat. Ahol ez nem kivitelezhető, ott a termékportfolió bővítése a megoldás, hiszen a magas árú termékek a középkategória felé mozdulnak el, itt kell igazán erősnek lenni. A termékek különböző csomagolása, kedvezmények biztosítása fontos, most ezeket keresik a vevők a folyamatosan dráguló termékek alternatíváiként.

Logisztikai megoldások

A szállítási megoldások területén is van még mozgástér, hiszen szívesebben spórolják meg a szállítással járó költségeket a vásárlók. Így azok tudnak a helyzetből profitálni, akik rendelkeznek offline üzlettel, és kiépítették az online és offline rendszerek összeköttetéseit, ezért könnyedén használhatják átvételi pontként üzleteiket.

Mivel a problémák hirtelen bukkannak fel, ezért a reakcióidőnknek is fel kell gyorsulnia, és rugalmasan kell szállítóinknak is és nekünk is reagálni a felmerülő új vásárlói igényekre. Ehhez egy olyan kereskedői ökoszisztémára van szükség, ahol a beszállítók és mi magunk, kereskedők is gyorsan tudunk döntéseket hozni és változtatni, ha az szükséges, mert most bizony gyakran szükséges.

Automatizáció és integráció

Minél hatékonyabban működsz, annál olcsóbban tudsz kiszolgálni egy-egy rendelést.

Ami válság független tényező, és mindig érdemes a fejlesztésén dolgozni az az automatizáció és integrációk helyzete. Az elmúlt évek során nagyon lemaradtak a magyar kereskedők a nemzetközi ecommerce szereplőkhöz képest. Egész nagy vállalatoknál hiányoznak ezek a megoldások, pedig centralizált fulfillment megoldásokkal nagyon jó hatékonyságot lehet elérni, ha képesek vagyunk átszervezni a korábbi működésünket. A Webshippy kiváló példa erre, nagyon sok energiát és fejlesztést tesznek azért, hogy egy-egy megrendelés feldolgozása 10 perccel rövidebb legyen. Ezek a fulfillment megoldások nagyon jelentős előnyt jelentenek a nagyobb kereskedőknek. A szállítás minőségéből költségelőny nyerhető, a mostani piaci nyomás ebbe az irányba tolhatja a cégeket.

oanderconnect

Technológiai megerősödés

A nemzetközi erősödő verseny kapcsán stratégiai és technológiai szinten kell felvenni a kesztyűt, és a nagy hazai szereplőknek nyitniuk kell a külföldi piacok felé. Az európai kereslet még a válság ellenére is hatalmas, arra ösztönzi a környező országokat és minket is, hogy új csatornákat nyissunk. A marketplacek és árösszehasonlító oldalak kiváló lehetőséget nyújtanak új piacok tesztelésére, cross-border commerce esetén.

Külföldi terjeszkedés

A külföldi terjeszkedéssel már mi is sokat foglalkoztunk, legutóbbi cikkünkben a Magento nyújtotta cross-border kereskedelmi megoldásokról írtunk, de korábban cikkeztünk hazai sikersztorikról és a nemzetközi terjeszkedés fejlesztés és logisztika oldali kihívásairól is.

Reméljük a KÜRT – Reacty közös Meetupja számotokra is sok érdekes kérdést vetett fel és legalább ennyi megoldási javaslattal szolgált! Hogyha szeretnél még részletesebben hallani a válság okozta új kihívásokról, akkor ajánljuk, hogy nézd meg a teljes előadást, az alábbi linken.

Kitartást kívánunk mindenkinek az ünnepi időszakhoz, és persze sok-sok sikeres eladást!