Black Friday, Advent 2022- Ünnepi szezon a válság tükrében
Black Friday, Advent 2022- Ünnepi szezon a válság tükrében
Kampányok

Black Friday, Advent 2022- Ünnepi szezon a válság tükrében

Olvasási idő: 5 perc

Az elkövetkezendő hetekben ráfordulunk az év végi kampányokra, hamarosan itt a Black Friday és az adventi időszak vásárlási láza. Viszont tényleg vásárlási lázra számíthatunk? Senkinek sem kell mondani, hogy a jelen világgazdasági helyzet erősen megkérdőjelezi ezt a kijelentést. Megnéztük a hazai és a nemzetközi e-kereskedelmi trendeket is, hogy kiderítsük, milyen forgalom jellemzi majd az ünnepi szezont.

Az elmúlt két évben a covidnak köszönhetően kellett előzetes jóslatokra bízni magunkat az ünnepi szezon kapcsán, idén pedig a gazdasági és háborús helyzet hozza a kereskedőket és a fogyasztókat bizonytalan helyzetbe. A Reacty Digital és a KÜRT Akadémia közös Trendspotting kutatásában a válaszadók szerint a legmeghatározóbb gazdasági trendek között az infláció, az energiahordozók árának folyamatos emelkedése, illetve a forint árfolyamának gyengülése szerepel. E-kereskedelmi szempontból pedig a logisztikai szolgáltatások áremelkedése, az erősödő piaci verseny, illetve a vásárlói szokások változása okoz nehézségeket. Ezen piaci és gazdasági tényezők összessége alapján jöjjön az év végére várható előrejelzésünk:

Lassuló e-kereskedelmi növekedés

Az e-kereskedelem őszi szezonjára a fent említett trendek figyelembevételével a Trendspotting kutatásban megkérdezett szakértők 6-10%-os e-kereskedelmi növekedéssel számolnak ebben az évben. A “covid-boom”, azaz a világjárvány okozta ugrásszerű fejlődés hosszú távon amúgy sem volt fenntartható, a megkérdezettek mégis egy óvatos emelkedéssel számolnak.

Előbb kezdődik az ünnepi szezon

A folyamatosan növekvő infláció és a forint mélyrepülése garantálja, hogy idén mindenki előbb kezdi meg az ünnepekre való felkészülést, hiszen a szeretteinknek megvásárolt ajándék biztosan drágább lesz decemberben, mint októberben. Ez persze nem csak az adventi kampányokra, hanem már a Black Friday költésekre is kihatással lehet.

ünnepi szezon

Marketplace-ek forgalma erősödik

Az árérzékenység és a környezettudatosság miatt már így is sokan fordultak a marketplace-ek felé, de minden bizonnyal az ünnepek közeledtével még inkább nő a forgalmuk ezeknek a felületeknek. A szállítási költségek megspórolásával a felhasználók várhatóan nem aprózzák el a vásárlást, sokan inkább egy nagyobb rendelést adnak majd le egy kereskedő oldalán.

Nő a mobilos vásárlások aránya

A mobilon keresztül leadott rendelések száma évről-évre drasztikusan növekszik. Világszinten az emberek 49%-a már telefonon keresztül vásárol. Az m-commerce felemelkedése nagyban köszönhető az egyre inkább vásárlást támogató platformoknak (Facebook, Tiktok, stb.), illetve a különféle social media trendeknek (live shopping, social commerce, stb.).

A konverziónöveléshez persze egy mobilra is optimalizált weboldalra van szükség. Sőt, ha tovább megyünk, egy applikációkhoz hasonló funkciókészlettel (telepíthetőség, push notification-ök, stb.) rendelkező webshopra, melyet a PWA meg is ad nekünk. Olvasd el részletesen, hogy hogyan segíti a forgalomnövekedést a Progresszív Webes Alkalmazás!

ünnepi szezon 2022

A Black Friday(-ek) forgalma nő

Ahogy említettük cikkünk elején, az igazán tudatos vásárlók igyekeznek minél hamarabb túlesni a karácsonyi ajándékok megvásárlásán, hogy ne dráguljanak még tovább a termékek és a szolgáltatások. Ugyanakkor nem fér hozzá kétség, hogy ettől függetlenül a Black Friday-ek forgalma nem fog drasztikusan visszaesni. Az amerikai Forbes-nak nyilatkozó szakértő, Brian Field – a Sensormatic Solutions kiskereskedelmi tanácsadásért és elemzésért felelős globális vezetője -szerint a dráguló üzemanyagnak köszönhetően a vásárlók kevesebbet járnak a boltokba, de a vásárlásaikat összevonják, több pénzt költenek el egy-egy bevásárló körút során. Ugyanakkor az infláció ellenére az elmúlt hónapokban is rendületlenül nő a kereskedelem forgalma, így valószínű az ünnepek táján se fog annyira visszaesni. Ez Amerika, meglátjuk nálunk hogy alakulnak majd a forgalmi mutatók.

Mivel Magyarországon a Black Friday kampányok teljes kuszaságban, egész ősszel futnak, így mértékadónak az Egyesült Államokban az előre jelzett legforgalmasabb bevásárló napokat mutatjuk:

🎁November 25. péntek – Black Friday
🎁November 28. hétfő – Cyber Monday

Ezekhez hozzávehetjük még az adventi napokat:
🎄November 27. – advent első vasárnapja
🎄December 4. – advent második vasárnapja (bronzvasárnap)
🎄December 11. – advent harmadik vasárnapja (ezüstvasárnap)
🎄December 18. – advent negyedik vasárnapja (aranyvasárnap)

Saját bőrünkön is tapasztaljuk, hogy hónapról hónapra változik a világgazdaság helyzete, egyre óvatosabbak, árérzékenyebbek vagyunk. Garantált, hogy minden fogyasztó megnézi, hogy az elkövetkezendő hónapokban hol és mikor költi el a pénzét. Aggódnunk azért nem kell, nem “marad el” az ünnepi szezon és a Black Friday kapcsán sem kell valószínűleg hatalmas visszaeséssel számolnunk. Ugyanakkor míg a gazdasági környezeten nem tudunk változtatni, webshopunkat felkészíthetjük mind tartalmilag, mind technikailag a minél jobb vásárlói élményre. Ehhez korábbi cikkünkben nyújtunk segítséget, olvassátok el!

Nincs más hátra, mint sok kitartást kívánni az elkövetkezendő hónapokhoz!

ünnepi szezon 2022