Egy korábbi cikkünkben már írtunk arról, hogy a Magento-t pontosan milyen vállalatok számára ajánljuk és részletesen össze is hasonlítottuk egy másik, a maga területén szintén kiemelt piaci pozícióval bíró megoldással, a WooCommerce-szel. Írtunk már a Magento üzemeltetési követelményeiről és várható költségeiről is, amik szintén befolyásolják a büdzsétervezést. Az alábbiakban annak járunk utána, hogy a Magento fejlesztése mitől bonyolultabb és drágább, mint egyéb, kisebb tudású platformoké és nagyságrendileg milyen kiadásokra számíthatunk.
Kódkomplexitás
Amikor egy rendszer fejlesztési költségéről beszélünk, arra mindig kihatással van az adott technológia bonyolultsága. A webes szoftverfejlesztési piacon a tervezési és fejlesztői óradíjak a pár ezer forinttól a több tízezer forintig terjedhetnek. Mindegyik reális piaci árképzés, amelynek mértéke függ óradíjtól, szakképzettségtől, programnyelvtől, keretrendszertől, támogatási szolgáltatásoktól, a fejlesztési metodika komplexitásától vagy éppen a tervezési és bevezetési módszertantól. Nos, a Magento – különösen a 2-es széria – a piacon jelenleg elérhető open-source portáltechnológiák közül az egyik legmagasabb szintű fejlesztői szakértelmet és hozzáértést igénylő platform. Ennek oka nyilván a rendszer funkcionális gazdagságában, robosztus jellegében keresendő. Egyebek mellett a Magento:
- Magasszintű OOP (objektumorintált) fejlesztési szemléletre épül, amely a PHP programozás magasiskolája, egy igen absztrakt keretrendszerben lévő munkát követel meg.
- Fejlett EAV adatmodellre épül, így a hagyományosnál erősebb SQL tapasztalatokat igényel a komplex adatlekérdezési folyamatok, optimalizálás, migrációs scriptek készítéséhez.
- A modulok frontend kimenete a gyorsaság és egyedi funkciók megvalósításához natív javascript programozási ismereteket követel meg, vagyis a pusztán alkalmazott JS könyvtárak használata (pl. jQuery) a fejlesztéséhez nem elegendő.
- További olyan követelményeket támaszt mint a Linux és Apache környezetek ismerete, intenzív verziókezelt fejlesztésben szerzett tapasztalat vagy a fejlesztésekhez kapcsolódó dokumentációs és inline dokumentációs gyakorlat.
Érdemi Magento fejlesztéseket így csak a legképzettebb PHP fejlesztők tudnak végezni, kezdő vagy junior programozóknak könnyen beletörik a bicskájuk. Ez nyilván kihatással van a projektek árazására is.
Nem „one man show”
A Magento 1-es és 2-es szériára is igaz, hogy a rendszer funkcionális komplexitásából adódóan a hatékony és biztonságos fejlesztése gyakorlatilag csak csapatban képzelhető el. A Magento fejlesztés nem „one man show”.
Ha backend fejlesztési oldalról nézzük, akkor egy Magento projekt igen sokrétű feladatból áll. A klasszikus értelemben vett modulfejlesztésen túl igen gyakran találkozunk rendszerintegrációs feladatokkal, amelyek más-más „mindset-et” és fejlesztői tapasztalatot igényelnek. A modulfejlesztések jellege igen szerteágazó és eltérő fejlesztői készségekre építenek: hol inkább PHP fejlesztés szükséges hozzájuk, hol inkább komplex adatbázis műveleteket igényelnek, és számos technológia egyidejű hasznosítása sem példa nélküli.
Webáruházak rendszerintegrációs feladatai továbbá architect-szintű ismereteket igényelnek, ahol nem elegendő a webshop platform fejlesztői ismerete, de gyakorlattal kell rendelkezi a vállalatirányítási vagy CRM rendszerekkel kapcsolatos integráció területén, az integrációhoz potenciálisan több „fejlesztési nyelven” is beszélni kell és ismerni szükséges az integrációs célszoftverek jellemző működését is.
A Magento frontend fejlesztése is egy külön szakterület, amely a hagyományos HTML / CSS fejlesztés mellett intenzív javascript fejlesztési tudást, illetve a Magento egyedi template rendszerének beható ismeretét igényli. Az elmúlt évek technológiai fejlődése nyomán a kliens oldali technológiák programozhatóvá váltak, a frontend fejlesztés ma már a design és programozás határterületén mozog, ezekre az innovációkra pedig a Magento erősen épít.
Az e-kereskedelmi frontend fejlesztéseknek mindig tiszta, szemantikus kódolással kell készülniük és ügyelünk arra is, hogy valamennyi böngészőn azonos megjelenést biztosító, keresőoptimalizált megjelenést készítsünk, a frontend kód áttekinthető és fejlesztői kommentekkel ellátott legyen. Ha sikeres Magento projektet szeretnénk, akkor az azt szállító frontend fejlesztőnek tapasztalattal kell rendelkeznie webáruházak okostelefonokra és táblagépekre történő optimalizálásában, illetve az ilyen eszközökre jellemző felhasználói viselkedésben, tervezési-fejlesztési sajátosságokban is.Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy egy sikeres e-kereskedelmi projekt fontos eleme a UX tervezés és precíz UI design, amelynek a Magento beható ismerete mellett kell készülnie. Az elkészült webáruházat be is kell vezetni oktatásokkal, tartalmi támogatással, konfigurációs beállításokkal, amely követelmények pedig e-kereskedelmi tanácsadó jelenlétét igénylik.
Gyakorlatilag kizárt, hogy mindezen know-how-t egyetlen fejlesztő egyszemélyben, kvázi polihisztorként mind magas színvonalon nyújtani tudja. A Magento fejlesztés csapatot igényel. Méghozzá olyan csapatot, amely dedikáltan a Magento rendszerrel foglalkozik, sok éves tapasztalata van benne és szervezeti felépítését, fejlesztési gyakorlatát a keretrendszerhez igazította. Komolyabb Magento webáruház projektet egy-két fős vállalkozás nem tud hatékonyan végezni, vagy ha vállal ilyet, akkor jó eséllyel nem tudja, mire adja a fejét.
Többek között ezért is áll fenn az a helyzet, hogy üzletileg releváns Magento fejlesztési projekteket csak nagyobb fejlesztőcégek vállalnak: maga a technológia, a rendszer komplexitás és a szállított projekt ügyféloldali üzleti jelentősége (és az ebből adódó felelősség) az egy-két fős fejlesztő társulások számára nehezen megugorható belépési küszöböt jelentenek.
Hosszú távú támogatás költsége
Amikor webáruházat készíttetünk vállalatunk számára, gondolnunk kell arra is, hogy azt nem elegendő lefejleszteni és bevezetni, hanem hosszú távon karban is kell tartani. A webshopunkkal pénzt keresünk, fontos bevételi lábnak szánjunk, így gondoskodni kell arról, hogy a felmerülő továbbfejlesztési igényeink – amik biztosan lesznek – megvalósuljanak. Ha komolyan vesszük az e-kereskedelmi jelenlétünket, akkor magas rendelkezésre állást garantáló rendszertámogatási és továbbfejlesztési szolgáltatásokra lesz szükségünk. Ezek nyilván szerényebb mértékben és biztonsággal várhatók el az egyszemélyes vagy kisebb teamektől. Mi történik, ha a fejlesztő éppen akkor betegszik le vagy megy szabadságra, amikor a legnagyobb szükségünk van rá? Mihez kezdünk, ha egyszerűen csak „eltűnik”, nem elérhető? Ügynökség esetén – ahol lehetőségünk van előre leköthető fejlesztői, grafikai és tanácsadói munkaóra keret igénylésére – ilyen nem történik.
Mégis mennyibe kerül?
Most, hogy megértettük, a Magento projekteknek milyen költségtényezői vannak, lépjünk a konkrét számok mezejére! Elmondható, hogy ügynökségi szintű Magento tervezési-kivitelezési óradíjakat itthon a 50 eurós árszint alatt nemigen találunk, tőlünk nyugatabbra pedig ennél jóval magasabb díjazások köszönnek majd szembe velünk. Egy funkcionálisan gazdag és egyedi megjelenésű webáruház fejlesztési projekt – hacsak nem kontár munkáról van szó – itthon nettó 3-4 millió forintos beruházás alatt nehezen képzelhető el. Minél több egyedi funkciót szeretnénk webáruházunkba, a projekt ára ehhez képest növekszik, így felső tartományról nem érdemes beszélni.
Ennél kisebb árszinthez a rendszerre specializálódott Magento fejlesztő cégeknek nagyon sok tervezési munkát, ráfordítást, elemzést ki kellene hagyniuk és a backend-frontend fejlesztésben is költséghatékonyabb, ám kevésbé igényes és fontos minőségbiztosítási lépéseket is mellőző megoldásokat kellene alkalmazniuk.
Ha webáruházunkat ERP vagy CRM szoftverekkel szeretnénk integrálni, az további költséget jelent, hiszen jellemzően egyedi fejlesztéssel valósítható meg. Nehéz erre ártartományt mondani, egy rendszerintegráció fejlesztése 1 millió forintos költségtől a 10-20 millió forintos tartományig is elképzelhető (és nem is példa nélküli).
Funkcionális követelmények hiányában nehéz tehát meghatározni egy Magento projekt tipikus „árát”, de nagy biztonsággal kijelenthető, hogy több millió forintról beszélünk. Részben az árazásából adódóan is szoktuk hangsúlyozni, hogy a Magento elsősorban közepes vagy nagyobb vállalatok számára ajánlott rendszer, mikrovállalkozások, startup-ok vagy „szárnypróbálgatás” jellegű e-kereskedők számára kevésbé célszerű választás. A Magento egyfajta középút: drágább és lényegesen fejlettebb mint a bérelhető, dobozos webáruházak vagy mondjuk egy WooCommerce alapú webshop fejlesztés, ám a JAVA alapú rendszerekhez vagy egyedi fejlesztésekhez képest olcsóbb.
Ha Magento-t választunk és nem spóroljuk ki a projekt büdzséből a megfelelő megvalósításához szükséges ráfordítást és szaktudást, akkor a pénzünkért egy jól bevezetett és remek rendszert kapunk, amelyre hosszú éveken keresztül tudjuk építeni online értékesítésünket. Ne felejtsük: olcsóbb fejlesztőcég mindig van. A fő kérdés az, hogy az alapfejlesztésen megspórolt pénzt mikor és hogyan fizetjük meg végül.