Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója Kulcsár István Róberttel, a Shoprenter egyik alapítójával állt közösen színpadra. Statisztikai adatokkal támasztották alá, hogy hogyan hatott a válság a hazai e-kereskedelemre a tavalyi évben és mi a helyzet a külföldi piacokkal. Erről következik most rövid összefoglalónk, illetve kitérünk még bővebben a nemzetközi webshopok térhódítására is, melyről a Growww Digital szolgáltatott bővebb információkat.
Az organikus növekedéstől a polikrízisig
2020-ig stabilan, organikusan növekedett a hazai e-kereskedelem, mely kiszámítható volt a piaci szereplők számára. Évi átlagos 17%-os növekedésről beszélhettünk a 2020-at megelőző években. Majd jött a pandémia és egészen 2022-ig egy úgynevezett hiper növekedési korszakba kerültünk bele, ahol minden e-kereskedő megtalálhatta a maga számításait. Ebben az időszakban sok spekuláció folyt arról, hogy mi vár az e-kereskedelemre, ha lecseng a Covid. A pesszimisták egyfajta visszarendeződésre számítottak, természetesen abban azért a többség sem reménykedett, hogy fenntartható a pandémia alatt tapasztalt extrém gyors növekedés. Ehhez képest, a szomszédban dúló háború, a magas infláció egy új időszakot, a polikrízis korszakát hozta el.
A legfontosabb e-kereskedelmi rendezvények 2024-ben >>
A magyar e-kereskedelem számokban 2023
Ebben a polikrízises időszakban fordulhatott elő, hogy az e-kereskedelem hosszú idő után lassabban növekedett (+4% – de nem infláció korrigált az adat), mint a fizikai értékesítés. Fontos azonban kihangsúlyozni, hogy ez nem csak magyarországi trend, globális jelenségről beszélhetünk. Míg 2022-ben minden hónapban növekedés volt tapasztalható a 2021-es év adott hónapjaihoz viszonyítva, addig 2023-ban megfordult a trend. Áprilisban és májusban igazi mélyrepülés következett be, ekkor az év-év alapú visszaesés -13-14% volt. Egészen decemberig kellett várni, hogy a helyzet javuljon, ugyanakkor még így is -8%-kal kevesebb termék cserélt gazdát (csak a magyar KKV-kra vonatkozik az adat). Ennek ellenére növekszik a vásárlás gyakorisága, csak az inflációnak és a gyenge forintnak köszönhetően a vásárlók árérzékenyebbek lettek, kifejezetten az olcsóbb termékeket keresik, melyek éppen ezért sok esetben külföldről érkeznek.
Az előzetes adatok szerint körülbelül 83 millió rendelés történt 2023-ban Magyarországon, mely 7,2%-os növekedést jelentett 2022-höz képest. A forgalom 8,5%-kal nőtt, az online értékesítés aránya pedig 9,5%-kal emelkedett. A kosárérték 1,2%-kal nőtt 2022-höz képest, mely átlagosan 17 800 forintot jelent.
2023 az e-kereskedők szemével
Arra a kérdésre, hogy miben volt más a 2023-as szezon, a hazai kereskedők top3 válasza között szerepelt az, hogy:
- érezhetően többen vásároltak külföldi webáruházakból (33,8%),
- a szokásosnál gyengébb volt a szezon a teljes forgalom tekintetében (24,6%),
- illetve, hogy nagyobb kereslete volt az árakcióknak, a leárazásoknak.
És hogy hogyan reagáltak ezekre a változásokra? Az e-kereskedők 69,2%-a az ügyfélélmény növelésével, 59,8%-uk a márkaépítéssel, 45,1%-uk pedig az automatizációval és optimalizációval próbálta a negatív hatásokat ellensúlyozni.
|
Magyar export adatok és a külföldi webáruházak inváziója
Madar Norbert előadásában elhangzott még, hogy Magyarországon jelenleg 38.000 webáruház van, ugyanakkor ennek csak 13,5%-a exportál külföldre. Ennek (is) köszönhető, hogy a magyar e-kereskedelmi piac mérete stagnál.
Egy másik előadáson is szóba kerültek a külföldi terjeszkedés kapcsán az adatok. A Growww Digital és a GKID közös előadásában feltárták az előadók, hogy 2021 óta folyamatosan növekszik a külföldről való rendelések aránya. Cserjés-Kopándi Ildikó (GKID értékesítési igazgató) és Szabó László (Growww Digital Managing partner) előadásukban feltárták, hogy az elmúlt három évben szépen lassan kialakultak azok a logisztikai csatornák, melyek lehetővé teszik a gyors kiszolgálást a külföldi rendelések esetében is.
A nemzetközi e-kereskedelem számokban 2023
A GKID vizsgálta, hogy az elmúlt egy évben melyek voltak a legnépszerűbb külföldi webshopok a hazai fogyasztók körében. Bár a Temu csak ősszel indította Európában a minden országot letaroló kampányát, a felmérésben mégis ők lettek az elsők, a hazai vásárlóközönség 38,5%-a rendelt már a kínai óriástól. A sorrend aztán visszatér a “hagyományokhoz”, az Aliexpress (23,4%), a SHEIN (22,9%), az eBay (13,6%) és végül a Wish (12,8%) voltak a legnépszerűbb webáruházak a magyar vásárlók körében. És hogy mit rendeltünk? A kutatások alapján a külföldi vásárlások esetében a legnépszerűbb termékkategóriák a ruházat, az ajándék és a cipők voltak.
Határok nélküli kereskedelem – Interjú a Trans-Sped Kft. szakértőjével >>
Mégis mit tudnak ezek az oldalak, hogy ennyire népszerűek?
- Mindenképpen újdonság, hogy egyre jobb a kiszolgálás minősége és az ügyfélélmény is magasabb.
- A fejlett termékajánlás, a gamifikáció tovább növeli a vásárlási kedvet.
- A széles választék és a piaci igényekre való gyors reakció szintén verhetetlen előnyt jelent.
- A kedvezőbb árakról nem is kell többet írni, nem vehetik fel velük a versenyt az európai kereskedők.
- Szintén újdonság, hogy rövidülnek a szállítási láncok és egyre jellemzőbb a regionális megközelítés.
- A népszerűségük egyik vitathatatlan eleme, hogy rengeteg pénzt költenek reklámra, a Growww Digital adatai szerint például a Temu a Google Ads és Shopping felületeken 25x-ös költést produkál egy átlag e-kereskedőhöz képest.
Hogyan lehet kivédeni a külföldi shopok térhódítását?
- Használjuk ki a lokális előnyöket! Nyújtsunk gyorsabb szállítási szolgáltatást és biztosítsuk a fixpontos átvételi lehetőséget.
- A weboldal kapcsán használjunk saját termékfotókat és folyamatosan fejlesszük az ügyfélélményhez kapcsolódó funkciókat.
- A kommunikáció terén segítheti munkánkat a marketing automatizáció, a még erőteljesebb brandépítés, ahol megkülönböztetjük magunkat a piaci szereplőktől.
- Indíthatunk nyereményjátékokat és kiemelt figyelmet fordíthatunk a kosárelhagyókra, illetve a termékajánlók terén is van hova fejlődni.
- A fizetési megoldások széles választéka, a mentett kártyás fizetések is biztos, hogy előnyünkre válhatnak.
- Kiemelten fontossá válhatnak az ügyfélszolgálati funkciók, melyek segítenek a termék választásban, netán a visszaküldésben is.
Összefoglaló: e-kereskedelem számokban 2023
Ahogy arra számítani is lehetett, a tavalyi ‘cool down’ folyamatok után tovább romlott az e-kereskedelem helyzete és hosszú idő után most először lassabban növekedett az online értékesítés, mint a fizikai eladás. Sok click bait-es szalagcím jelent meg az elmúlt hetekben, hogy temethetjük az e-kereskedelmet, az online értékesítés végelgyengülésénél tartunk, de ez természetesen nem így van. Tény, hogy most kiemelten nehéz időszakot élnek meg a kereskedők és nemcsak a hazai forgalmi adatok miatt, hanem a nemzetközi szereplők térhódítása miatt is. Sokat írtunk már a nemzetközi terjeszkedés fontosságáról, most minden eddiginél fontosabb lenne a méretgazdaságosság miatt új piacokat meghódítani. Ezt támogatja a Digitális Kereskedelmi Szövetség Mentorprogramja is, illetve az OANDER stratégiai tanácsadás keretében is dolgozik azon, hogy előmozdítsa a hazai kereskedők export képességeit.
Képek forrása: Ecommerce Expo, GKID