Határok nélküli kereskedelem – Interjú a Trans-Sped Kft. szakértőjével
Határok nélküli kereskedelem – Interjú a Trans-Sped Kft. szakértőjével
Aktuális

Határok nélküli kereskedelem – Interjú a Trans-Sped Kft. szakértőjével

Olvasási idő: 6 perc

A magyar kereskedőknek sosem voltak olyan izgalmas lehetőségeik a régiós terjeszkedés terén, mint napjainkban. Az e-kereskedelem robbanásszerű növekedése és a digitális technológiák előretörése globális szinten is forradalmasítja a kereskedelmi ipart. A magyar vállalkozások számára egyre vonzóbb a lehetőség, hogy átlépjék a határokat és folyamatosan bővítsék tevékenységüket a közép-európai régióban. A lehetőségekről és a kihívásokról Bátki Sándorral, a Trans-Sped Kft. operatív ügyvezető helyettesével beszélgettünk.

Bátki SándorA regionális terjeszkedés új kihívások elé állítja a vállalkozásokat, ugyanakkor új utakat nyit meg a növekedés és a siker felé. Interjú sorozatunkban különböző aspektusokból vizsgáljuk meg a magyar e-kereskedők régiós terjeszkedésének lehetőségeit. Interjú alanyaink mindegyike rutinos a külföldi piacra lépésben, ezért első kézből származó hasznos tanácsokkal szolgálnak azok számára, akik külföldi expanzióban gondolkodnak.

Bátki Sándor, a Trans-Sped Kft. operatív ügyvezető helyettese. 2015 óta támogatja munkájával a Trans-Sped-et. Munkája során az operatív üzleti igazgatóságok – köztük a szállítmányozás, fuvarozás, vám, raktárlogisztika, logisztikai technológia és a disztribúciós üzletág – munkáját koordinálja, emellett pedig az üzletfejlesztési tevékenység irányításában vállal jelentős szerepet.

Kihívások a hazai piacon és a regionális terjeszkedés

Szerinted miért fontos, hogy a magyar cégek kilépjenek a nemzetközi porondra?
Kijelenthetjük, hogy a magyar e-kereskedelmi piac pici és behatárolt, viszonylag fejletlen, ezért az érdemi növekedéshez, mérethatékonysághoz -ahol már automatizálni is lehet- hosszútávú működéshez volumen kell, azt pedig úgy tudnak generálni a cégek, ha a nemzetközi piacot is megszólítják. A nagy nemzetközi cégek, mint például a cseh, román, lengyel vállalatok már javában terjeszkednek külföldre, így Magyarországra is. Ha az inverzében nem vesznek részt a magyarok, akkor előbb-utóbb a saját pályájukon verik meg őket a nemzetközi cégek.

Milyen kihívásokkal és lehetőségekkel szembesülnek azok a magyar vállalkozások, akik a külföldi piacok felé nyitnak? Te mit tapasztaltál az ügyfeleitek esetében?
Az egyik fő nehézség az, hogy a különböző piacokon különböző kihívásokkal szembesülnek a kereskedők. Ide tartozik például a kiszállítási idő, a logisztikai problémákat jelentő fizikai adottságok. Megoldandó feladat a különböző piaci előírásoknak való megfelelés és a különböző nyelvek megjelenítése a termékeken. Fontos, hogy több országra kiterjedő marketing stratégiát kell felépíteni, ehhez pedig elengedhetetlen a megfelelő kompetenciával és kapacitással rendelkező gárda.

regionális terjeszkedés

Eltérő export stratégiák

A logisztika kardinális kérdés az export stratégiában. Mire kell azoknak a vállalkozásoknak figyelniük, akik belevágnak a nemzetközi terjeszkedésbe?
Azt gondolom, hogy fontos felmérni a fogyasztói elvárásokat a szállítási idők tekintetében. Ezután érdemes mérlegelni azt, hogy regionális fulfillmentben vagy lokális megoldásban gondolkodjon a kereskedő. Mindkét megoldásnak van előnye és hátránya is.

Ahogy említetted is, dönthetünk fulfillment központ, lokális megoldás mellett, illetve választhatjuk a gerincjáratok indítását is. Melyik módszernek mi az előnye?
A regionális fulfillment központoknak az a legnagyobb előnye, hogy segítségükkel egyszerűbbé válhat a készletezési politikánk, illetve mérethatékonyabb működést tudunk biztosítani, ergo egy termékre vetítve kedvezőbb költségekkel számolhatunk. A lokális fulfillment központok esetén azonban gyorsabban és kedvezőbb áron tudunk szállítani az ügyfeleknek, ugyanakkor kénytelenek vagyunk megosztani a készleteinket, adott esetben magasabb készletekkel kell üzemelnünk. A gerincjáratok indítása a regionális központból akkor éri meg, ha megfelelő volument tudunk indítani vagy fulfillment szolgáltató teszi ezt meg helyettünk. Ezzel a szállítási idők tekintetében közelíthetjük a lokális fulfillmenttel elérhető szállítási időket, de megmarad a központi készlet nyújtotta optimalizálás lehetősége is.

A nemzetközi kereskedelem kihívásai: fejlesztés és logisztika >>
Nemzetközi terjeszkedés? Nem lehetetlen! >>

Útravaló

Végül, milyen tanácsokat adnál azoknak a vállalkozásoknak, akik most terveznek belevágni a külföldi terjeszkedésbe, mire érdemes kiemelten figyelniük?
Az első és legfontosabb, hogy ismerjük meg a potenciális piacok elvárásait, szokásait, ez alapján alkossuk meg a hosszú távú stratégiát és abból vezessük le a rövidtávú céljainkat.
Mindenképpen tervezzük meg a folyamatainkat, mind marketing, értékesítés és logisztika részről! Ezekhez válasszunk megfelelő szoftver- és logisztikai megoldást!

Figyelembe véve az egyes piacok várható, egymástól eltérő mozgását, javaslom, hogy a le-, felfele skálázódás miatt fulfillment szolgáltató(k) bevonásával induljunk el, hiszen nem kell magas fix operációs költségekkel kalkulálni, az így felszabaduló tőkét lehet marketingre, értékesítési volumen növelésére fordítani.

Skálázódó kereskedelem

Bátki Sándor emellett arra is rávilágított, hogy a nemzetközi expanzió egyik legnagyobb kihívása a környező piacok fragmentáltságából fakad, ugyanakkor előnyös földrajzi helyzetünk miatt számos országot lefedhetünk többféle logisztikai stratégiával. Azonban, ahogy Sándor is hangsúlyozta, mindehhez nélkülözhetetlen a célpiacok megismerése és egy hosszú távú stratégia kidolgozása.

November 15-én a Skálázódó kereskedelem: miért válj kereskedőből szolgáltatóvá? című rendezvényünkön tovább folytatjuk a beszélgetést, hiszen a kerekasztal egyik résztvevője Bátki Sándor lesz. A rendezvény ingyenes, de a férőhelyek száma limitált, ezért érdemes minél hamarabb regisztrálni.

Regisztrálok

Folytatjuk! Interjú sorozatunk következő részében marketing szempontból vizsgáljuk meg az expanziós lehetőségeket!