Ecommerce Expo beszámoló: ‘Cool Down’ folyamat a hazai piacon
Ecommerce Expo beszámoló: ‘Cool Down’ folyamat a hazai piacon
Webáruház

Ecommerce Expo beszámoló: ‘Cool Down’ folyamat a hazai piacon

Olvasási idő: 8 perc

Február végén az Ecommerce Expoval indítottuk az idei nagy e-kereskedelmi rendezvények sorát. A Lurdy Ház konferenciaközpontja megtelt kiállítókkal, minden eddiginél több résztvevővel és érdekes előadásokkal. Ezekből hoztunk el néhány érdekes részletet, jöjjön az Ecommerce Expo beszámoló!

‘Cool Down’ folyamat a hazai piacon

Az egyik legelső reggeli előadást a hagyományokhoz híven Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója tartotta, ezért kezdődjék ezzel az Ecommerce Expo beszámoló. Talán erre az előadásra voltak az e-kereskedők a leginkább kíváncsiak, nevezetesen a tavalyi esztendő számaira és az idei év predikcióira. Ahogy a prezentációból is kiderült 2022-ben megállt a webshopok növekedési üteme és elindult egy úgynevezett ‘Cool Down’ folyamat. Ennek ellenére az online kereskedelem tovább tudott nőni (~9,5 %- os növekedés), de ez egyenetlen, területenként eltérő volt. A műszaki cikkek forgalma például 10%-kal csökkent, míg a ruhaipari értékesítés 35%-kal nőtt. Összességében elmondható a 2022-es évre, hogy az éves online forgalom 1320 milliárd forint volt, a tranzakciók száma 77 millió.

EcomExpo Madar Norbert

Madar Norbert kitért az előadásában arra, hogy a magyar piac túl kicsi és egyre több külföldi szereplő jelenik meg, akik már most is uralják a piacot, ezért egyre nehezebb helyzetbe fognak kerülni a hazai kereskedők.

Azonban több kitörési lehetőség is a rendelkezésükre áll:

  • Az omnichannel szemlélet bevezetése
  • A marketplace-eken történő értékesítés
  • Ügyfélélmény növelés
  • Jobban meg kell érteni a saját piacunkat

Mindezen felvetések szerepeltek az Expo más előadásaiban is, lássuk most jobban kifejtve a Madar Norbert által felvetett kitörési lehetőségek közül párat!

Az omnichannel szemlélet

Ocskay László, az OANDER társügyvezetőjének előadása az omnichannel értékesítés, az offline és online lábak működésének összehangolásáról szólt. Hiszen így vagy úgy, de mindenkire igaz, hogy a vevőik különböző értékesítési csatornákat használnak – például weben, személyesen, telefonon, chaten vagy online piactereken – a vásárlási folyamat különböző szakaszaiban.

Ecommerce Expo Ocskay László

Ez egy kereskedelem átalakulási kihívás, amely mindenkit érint, aki az áruelosztásban érdekelt. Egy mindset váltást igényel, hogy ne az újabb és újabb csatornák kiépítésére helyezzük a hangsúlyt (például bolt nyitása, applikáció indítása, stb.), mert nem ezek adják meg az értékét, hanem a csatornák és az értékesítési pontok összehangolásából adódó magasabb ügyfélélmény. Az omnichannel kereskedelemről már több cikkünkben is írtunk, olvassátok el őket, ha bővebben érdekel a téma vagy vegyétek fel velünk a kapcsolatot és beszélgessünk az e-kereskedelmi ökoszisztémátok lehetőségeiről!

A jó omnichannel kereskedelem előnyei >>
A kereskedelem evolúciója: omnichannel értékesítés és unified commerce >>

Piacterek – Kell ez nekünk?

Schmidt Richárd, ügyfelünk, az Alinda.hu üzleti partnere a piacterekről és árösszehasonlító oldalakról tartott egy hasznos előadást. Ahogy Madar Norbert is kiemelte, úgy Richárd is, hogy a magyar piac jelenleg nagy nyomás alatt van, mert folyamatosan áramlanak be a nagy, nemzetközileg már bizonyított marketplace-ek (például: Notino, kifli, ecipo, Allegro). Aki nem fog csatlakozni, annak minden esélye megvan, hogy elhappolják előle a saját piacát. Ráadásul nem csak a pozíció őrzés, hanem a növekedési lehetőség is fontos, hiszen a magyar piac nem lesz nagyobb, ezért ha nem akarjuk elveszíteni, akkor kénytelenek leszünk megjelenni a marketplace-eken. Ezt bizonyítják a globális trendek is, hiszen világszinten az e-kereskedelem 67%-a zajlik különböző online piactereken, viszont a 100 legnagyobb piactéren zajlik a kereskedelem 90%-a.

Schmidt Richárd Alinda.hu

Bár a marketplace-ek egyértelmű konkurenciát jelentenek az e-kereskedőknek, de nélkülük nem lesz esélyük a növekedésre. Ahogy Richárd jól megfogalmazta: “Nem az lesz a kérdés, hogy hagyod-e, hogy lemásolják a saját piacodat, hanem, hogy miközben lemásolják, akkor abból te akarsz-e profitálni.” Ugyanakkor egy új globális irányként is tekinthetünk a piacterek térhódítására, amely segítségével új értékesítési csatornákba kerülhetünk be vállalkozásunkkal, ezzel megteremthetjük a több lábon állást és új vásárlókat tudunk elérni.

Saját példáját hozva Scmidt Richárd kitért még az Alindára is. Az öt országban jelenlévő shoppal több marketplace-re is beléptek és hamarosan indulnak a Decathlon piacterén is. Eladásaik 10%-a B2B forgalomból származik, a maradék 90% fele viszont a marketplacekből érkezik, a másik fele pedig saját csatornán történő eladásokból. Minden országban saját kollégájuk felel a webshopért és ezzel együtt a piacterekért is.

Alinda: startup-ból több milliárdos forgalmú webáruház >>

A nemzetközi terjeszkedés kihívásai és akik megugrották

A magyar webshopok külföldi piacon című kerekasztal beszélgetésben Budaházy Péter (Helia-D, Geek & Gorgeous), Vadász Bálint (activé FiberShake) és Csoknyay Zoltán (hooded staff.) vitatták meg a külföldi terjeszkedés kihívásait. Vadász Bálint elmesélte, hogy négy éve indították a webáruházat, mára már öt országban vannak jelen, de ezek külön shopok és külön cégek állnak mögöttük. Vegyesen, saját munkatársakkal és disztribútorokkal is dolgoznak. Bálint szerint az a legnehezebb, hogy jó embereket találjanak, illetve jó partnercégeket, akik hasonlóan gondolkodnak mint ők, ugyanúgy érzik a piacot.

Ecommerce Expo 2023

Csoknyai Zoltán Amerikából indította el a hooded staff.-ot és kezdetben csak angol boltnézettel rendelkeztek. Miután a lengyel és a román piacnyitás kevésbé volt sikeres, levonták a tanulságot, hogy kiemelten fontos a lokalizált webshop (adott országban saját nyelven, saját valutával való megjelenés). Mára a kommunikációban nagyon erős brandnél (influenszerkampányok, nyereményjátékok, stb.) az okozza a legnagyobb nehézséget, hogy hozzák a hazai szintet külföldön is, illetve megtalálják azt a kommunikációs csatornát, ahol elérik a célközönségüket, valamint, hogy kiválasszák a helyi véleményvezéreket.

Budaházy Péter leggyorsabban növekedő vállalkozása a Geek & Gorgeous Kft., amelyet hét éve Rácz Judittal, a Krémmánia alapítójával közösen indított. Péter szerint a sikerük titka abban rejlik, hogy indulásukkor a smart beauty oldalak között úttörőnek számított a G&G, niche volt még. Az angol nyelvű oldalukkal kezdetben a német, francia és amerikai piacot célozták meg, ma már a világ 60 országába szállítanak. Ez a fejlődés rendhagyó módon organikus fejlődés volt. Kezdetben ugyanis a smart beauty egy mikrokultúra volt, ahol az influenszerek pénz nélkül is reklámozták a jó termékeket. Péter szerint, ha van olyan jó minőségű, versenyképes termékünk, ami mögé független szakértők is beállnak és támogatják őket, akkor mindenképpen érdemes külföldre menni.

Három hazai példa, három eltérő út. Ahogy a beszélgetés résztvevői az előadás végén megjegyezték: fontos, hogy az ország nyitáskor ne aprózódjunk el, kevesebb dolgot vállaljunk, de azokat csináljuk jól. Induljunk lokalizált shopokkal, hogy megnyerjük az új ország vevőinek bizalmát, illetve legyünk bátrak és merjünk kilépni az országhatárokon túlra is.

Nemzetközi terjeszkedés? Nem lehetetlen! >>

Ecommerce Expo

Összefoglaló

Ahogy Madar Norbert is jelezte, elindult egy ‘cool down’ folyamat, melyre minden kereskedőnek reagálnia kell előbb-utóbb. Az Ecommerce Expo előadói igyekeztek saját tapasztalatuk alapján átfogó képet adni, hogy milyen lehetőségei vannak a hazai kereskedőknek, hogy ne veszítsenek piacot és növekedni tudjanak. A cikkünkben kiemelt előadók szerint a hazai e-commerce szereplői indulhatnak a többcsatornás értékesítés finomhangolása felé, terjeszkedhetnek más országokban és megvethetik lábukat a marketplace-ek világában is. Akik jobban elmélyednének a fenti témákban, azoknak ajánljuk e-kereskedelmi képzésünket, ahol külön képzési alkalmakat szentelünk ezeknek a stratégiai fontosságú kérdéseknek.

Képek forrása: Ecommerce Expo