Millásreggeli podcast: Az omnichannel kereskedelem világa
Millásreggeli podcast: Az omnichannel kereskedelem világa
Aktuális

Millásreggeli podcast: Az omnichannel kereskedelem világa

Olvasási idő: 4 perc

Szeptember végén a Millásreggeli podcast vendége volt dr. Bőgel György, az Ecommerce Hungary Egyesület elnöke, és Bognár Ákos, az Ecommerce Hungary Konferencia szervezője. A beszélgetés apropója az omnichannel kereskedelem volt, illetve az ebben a témában szervezett Ügyféltérítés művészete az omnichannel erejével című rendezvényünk, melyet az Ecommerce Hungary-vel, a Daktelával és a Deloitte-tel közösen szerveztünk. A beszélgetés kitért az omnichannel kereskedelem gyakorlati megvalósítására és stratégiájára, mely napjainkban egyre fontosabbá válik a kereskedelmi szektorban.

Az omnichannel kereskedelem lényegét dr. Bőgel György ragadta meg az alábbi gondolattal: Az omnichannel kereskedelem esetében “integrált csatornákról beszélhetünk, azaz ha az egyiken elindulok, átmehetek a másikra, anélkül, hogy valamilyen veszteség érne. Tehát, amit megígérnek nekem az egyik csatornán, azt betartják a másikon is. Egy egységes kép alakul ki rólam és egy komplex, sokcsatornás kiszolgálás jön létre.” Bognár Ákos mindemellett azt hangsúlyozta, hogy az omnichannel stratégia vevőközpontú megközelítést igényel.

Multichannel vagy omnichannel kereskedelem?

Az omnichannel és a multichannel közötti különbség nem mindig egyértelmű, van egy szürke zóna, amely az integráltságnak köszönhetően különböző fokozatokban nyilvánul meg. Bőgel György például elmondta, hogy ő mint ügyfél omnichannel, de nem minden kereskedő az.

A beszélgetés során kiderült, hogy a kereskedőknek alaposan át kell gondolniuk, hogy melyik irányba szeretnének elindulni, az omnichannel vagy a multichannel stratégia felé. A döntés függ az árucikktől, a piactól és a vevői preferenciáktól. Mindkét megközelítésnek vannak előnyei és hátrányai, és a kereskedőknek figyelembe kell venniük az üzleti modelljüket és a költségeket is. Bognár Ákos ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy a vállalatok mérete helyett az érettségi szint határozza meg, hogy képesek-e az omnichannel stratégiát sikeresen alkalmazni. Hiszen az AI és egyéb technológiai fejlesztések lehetővé teszik már a kis- és középvállalkozások számára is az omnichannel megvalósítását, kezdetben kisebb költségekkel.

omnichannel kereskedelem Millásreggeli podcast

A kulcsfontosságú orkesztráció

Az orkesztráció vagyis összehangolás kulcsfontosságú az omnichannel kereskedelem sikeres megvalósításához. Bőgel György kifejtette, hogy az omnichannel rendszert egy egységes ökoszisztémaként kell kezelni, ahol az összes komponensnek összehangoltan kell működnie. Az ökoszisztéma építésekor fontos, hogy az egyes komponenseket önállóan is fejleszteni lehessen, de az összehangoltságra kell mindig törekedni.

A beszélgetés során felvetődött a kérdés, hogy ki irányítja ezt az összetett folyamatot a vállalatokon belül, létezik-e egy “karmester”, aki ügyel az összhangra. Bőgel György szerint nagyon fontos kiemelni, hogy az omnichannel kereskedelem nemcsak technikai kérdés, hanem szervezeti kultúra és irányítási is. Nem szabad elfelejtenünk, hogy “miközben a technológiát megváltoztatjuk és fejlesztjük a szoftvert, eközben magát a szervezetet is alakítani kell. Ki kell építeni egy egységes gondolkodást. Az OANDER kiadott nemrég egy könyvet erről -a két ügyvezetője írta-, és ott egy külön fejezet foglalkozik ezekkel a vezetési kérdésekkel. Ezeket a szervezeti dolgokat néha nehezebb megoldani, mint a technológiai kérdéseket.” Az összehangolt gondolkodás és a szinergiák keresése kulcsfontosságú a sikerhez.

Bognár Ákos hozzátette, hogy a vásárlók viselkedése folyamatosan változik, és a kereskedőknek alkalmazkodniuk kell ehhez a változáshoz. Az omnichannel stratégia lehetővé teszi, hogy a kereskedők kövessék és kielégítsék a vásárlóik igényeit azáltal, hogy különböző csatornákon érhetők el, amelyek összehangoltan működnek egymással.

A beszélgetés rámutatott arra, hogy az omnichannel kereskedelem nem csupán technikai kihívásokat jelent, hanem szervezeti átalakítást és folyamatos alkalmazkodást is igényel a változó vásárlói igényekhez és piaci környezethez. Azok a vállalatok, amelyek képesek az összehangolt és vevőközpontú megközelítést kialakítani, lehetőséget teremtenek maguknak a hosszú távú sikerre az omnichannel kereskedelem területén.

Hallgasd meg a beszélgetést Spotify-on:

Vagy hallgasd vissza a teljes adást a Millásreggeli műsortárában!