Mesterséges intelligencia az e-kereskedelemben – Expo beszámoló
Mesterséges intelligencia az e-kereskedelemben – Expo beszámoló
Aktuális

Mesterséges intelligencia az e-kereskedelemben – Expo beszámoló

Olvasási idő: 10 perc

Az idei Ecommerce Expo rendezvény egyik kiemelt témája az AI volt. Számos előadó marketing szemszögből vizsgálta a témát, de számunkra kifejezetten a mesterséges intelligencia az e-kereskedelemben fókusz volt az érdekes. Két beszélgetést is hoztunk a rendezvényről, ahol e-kereskedelmi szereplők olyan nézőpontokat osztottak meg, amelyek mélyebb betekintést nyújtanak az AI szerepébe.

Ezek a beszélgetések nemcsak a jelenlegi trendekre hívták fel a figyelmet, hanem a jövőbeni lehetőségekre is rámutattak, azaz a mesterséges intelligencia az e-kereskedelemben mennyivel innovatívabb és hatékonyabb folyamatokat eredményezhet.

A személyes kapcsolattartás fontossága

Az egyik ilyen kerekasztal beszélgetés résztvevői az Euronics (Fazekas Bálint -Tulajdonos/ügyvezető), az IKEA (Szabó Tamás -Logisztikai vezető) és a Kifli.hu (Sárközi Péter -Trade Planning Manager) képviselői voltak, akik Balogh Petyával beszélgettek a mesterséges intelligencia és az e-kereskedelem kapcsolatáról.

Az IKEA kifejtette, hogy számukra fontos a személyes kapcsolattartás a vásárlókkal, a fiatalos, barátságos közeget nem akarják elveszíteni, ezért a svéd vállalat számára nem opció mindennek a kiváltása a mesterséges intelligencia segítségével. Szabó Tamás hangsúlyozta, hogy jó dolog lehet egy chatbot, ha vissza tudja adni a brand hangvételét – mint ahogy ők is próbálkoznak a Billie chatbottal. Az IKEA-nál az omnichannel stratégia mentén abban hisznek, hogy az online és az offline formátum kiegészíti egymást és létezhetnek párhuzamosan egymás mellett.

A Euronics tulajdonosa, Fazekas Bálint is alátámasztotta, hogy fontos az emberi jelenlét, bár tény, hogy nehéz megfelelő szakembert találni. Ugyanakkor a Euronics is igyekszik az online és a fizikai jelenlétet összekötni, hiszen számukra is fontos az omnichannel működés.

Ecommerce Expo AI kerekasztal

A chat commerce jövője

Chat commerce (vagy conversational commerce): a vásárlók a vállalkozásokkal való interakciót üzenetküldő és csevegő alkalmazásokon keresztül bonyolítják le. A fogyasztók kérdéseket tehetnek fel, személyre szabott ajánlásokat kaphatnak, értékeléseket olvashatnak és akár rendeléseket is leadhatnak.

Fazekas Bálint kiemelte, hogy igény lenne az AI alapú chat megoldásokra, hiszen gyakran hívják őket videó chaten, és a versenytársak közül is a nagyobbak már használnak különféle megoldásokat. Saját bevallása szerint a Euronicsnál lehet, hogy naivan álltak eddig az AI témájához, ugyanakkor a saját bőrükön tapasztalják, hogy változik a vásárlóközönség, egyre magasabbak az elvárásaik. Vegyük csak példának a másnapi kiszállítást, mely ma már lassan alapvető követelménnyé válik a fogyasztók szemében. Ugyanakkor kiemelte, hogy a jó chat commerce-hez nagyon fontosak az adatok. Véleménye szerint még szükség van egy-két évre ahhoz, hogy megfelelő minőségű adatokkal dolgozhassanak ezek az AI alapú chatek.

A Kifli.hu-nál már most létezik a chat-commerce. Sárközi Péter érdekességként említette, hogy van egy olyan vásárlói rétegük, akik early adopterként működnek és kifejezetten érdeklődnek az új technológiák iránt, hogy az újdonságoknak köszönhetően még kényelmesebben és gyorsabban juthassanak a rendelésükhöz.

A határok feszegetése

Balogh Petya egy érdekes szögből világította meg az AI felhasználás módját: szerinte mindig lesznek olyanok, akik “tesztelik” ezeket az eszközöket és megpróbálnak elmenni a végletekig. A kérdés, hogy erre a kereskedők mennyire vannak felkészülve.
A Kiflinél -többek között ezért is- lépcsőzetes menete van egy új fejlesztés bevezetésének, elsőként a kollégák 2%-át kérik fel egy belső tesztre. Lépésről-lépésre haladnak, menet közben hibáznak, optimalizálnak, majd tovább lépnek.

Fazekas Bálint szerint nagyon fontos a kiberbiztonság témaköre, hiszen limitált a tudásunk, most jönnek az első tapasztalatok. Negatív példának említette a Pepcot ért hackertámadást, ahol 15,5 millió eurós kárt okoztak magyar hackerek a lengyel cégnek. A Euronics-nál ők egyelőre figyelnek, és kivárnak, hogy mire is lehet használni ezeket a technológiákat és tanulnak más hibáiból.

Szabó Tamás szerint fontos lenne, hogy minél hamarabb elkezdjük használni ezeket a technológiákat, mert egyszerűen nem várhatunk, muszáj menet közben tanulnunk. Ebben persze benne rejlik a hibázás lehetősége is, de ezt el kell fogadnunk. Kiemelte, hogy toleránsabbak vagyunk az emberekkel, mint az AI-al, pedig még tanuló fázisban van, ugyanakkor már most óriási potenciál van benne.

AI az e-kereskedelemben kerekasztal

Lépéskényszer? Kíváncsiság?

Sárközi Péter elmondta, hogy ők alapvetően nem kereskedelmi, hanem IT cégként definiálják a Kifli.hu-t, hiszen a vállalati misszió része a folyamatos fejlődés és az ehhez tartozó fejlesztés. Ők nem hatékonysági kényszerként élik meg a mesterséges intelligencia térhódítását, önmaguk felé támasztott elvárás, hogy elkezdjék tesztelni a legújabb technológiákat. Most éppen azon gondolkodnak házon belül, hogy hogyan tudják kiváltani az excel táblázatokat…. igen, és még vannak ehhez hasonló meredek ötleteik. 🙂

Fazekas Bálint óvatosabban nyilatkozott. Tény, hogy az AI átszabja a piacot, de ő egyelőre azt látja, hogy a szervezetnél ez egy hosszabb ‘learning curve’, az Euronicsnál még nem állnak készen. Ehhez hozzájárul a negatív gazdasági környezet is, a magas infláció, a költségek folyamatos emelkedése, a bevételek bezuhanása nem támogatja, hogy jelenleg ilyen fejlesztésekre költsenek. (Itt szúrta közbe Balogh Petya viccesen, hogy “Persze, nektek pénzt is kell csinálni a Kiflivel szemben.”) Bálint véleménye szerint fontos, hogy először megértsük merre megy a világ, majd készítsük fel a szervezetet is a változásokra.

Az IKEA esetében is kiemelt jelentősége van a szervezet edukálásának. Szabó Tamás azonban ismét kihangsúlyozta, hogy muszáj elkezdeni az új technológiákat használni, mert annyit fejlődik és változik, hogy észrevétlenül elmegy mellettünk és borzasztóan lemaradunk. Balogh Petya is egyetértett ezzel a gondolattal. Érdekes statisztikát hozott, miszerint évente meg huszonhatszorozódik az AI képessége, éppen ezért lehetetlen megjósolni a jövőt, ezáltal nem lehet hosszabb távú stratégiákat sem alkotni.

Mesterséges intelligencia az e-kereskedelemben

Útravaló a Mesterséges intelligencia az e-kereskedelemben kerekasztalról:

  • Kifli.hu: kezdjük el használni a ChatGPT-t, a mesterséges képalkotó programot. Ez egy ismerkedési folyamat, egyre könnyebb lesz majd használni, míg a végül egész otthonosan mozgunk majd ebben a világban.
  • Euronics: itt is belép a FOMO-effektus (Fear of Missing Out – félelem a kimaradástól). Fontos elfogadni, hogy nem fog eltűnni, az életünk részévé válik szépen lassan a mesterséges intelligencia, ezért jobb ha felkészülünk. Ők a Euronics-nél például nemrégiben prompt képzést végeztek el.
  • IKEA: mindig tartsuk szem előtt, hogy nem az eszköz, hanem a vásárló a lényeg. Szabó Tamás szerint mindig tegyük fel a kérdést magunknak, hogy támogatja a vásárlói élményt ez az AI szoftver? Ha erre fókuszálunk, akkor nem veszítünk célt.

mesterseges intelligancia az e-kereskedelemben

A magyar e-kereskedelem számokban 2023 – Expo beszámoló >>

Fókuszban az AI: E-commerce mini mastermind!

Szintén érdekes, kereskedelmi fókuszú AI beszélgetés zajlott a Meetup teremben a nap folyamán. A Bizalmi Kör ügyvezetője, Gangel Péter és az OANDER társ-ügyvezetője, Ocskay László beszélgettek az AI fontosságáról a e-kereskedelemben. Az informatív felvezető után a résztvevők mastermind csoportokban vitatták meg egymással és az előadókkal az elhangzottakat.

Bizalmi Kör OANDER mastermind

Felmerült, hogy a mesterséges intelligencia sokkal több annál, minthogy csak egy divatos játéknak tekintsük. Fenekestül felforgatja az e-kereskedelmet, átalakítja a vállalkozások működését és az ügyfelekkel való kapcsolattartást. Egyedülálló betekintést nyújt a fogyasztói viselkedésbe, segít automatizálni a feladatokat, javítja a vásárlási élményt. Az e-kereskedelmi vállalkozás minden területére hatással lehet, a készletgazdálkodástól az ügyfélszolgálatig. Bizonyítja a mindenre kiterjedő hatását a következő számadatok:

  • A globális mesterséges intelligencia-piac mérete 136,6 milliárd dollár volt 2022-ben.
  • A globális GDP 2030-ra 15,7 billió dollárral fog nőni a mesterséges intelligenciának köszönhetően. Ez globálisan kétszámjegyű növekedés.
  • A mesterséges intelligencia 40%-kal növelheti az üzleti termelékenységet.
  • Az általunk használt eszközök 77%-a már most is rendelkezik a mesterséges intelligencia valamelyik formájával.

A felvezető beszélgetés során rámutattak arra, hogy az AI nemcsak a vállalkozások működését teszi hatékonyabbá, hanem a vásárlók számára is kínál egyedi előnyöket. Az AI-alapú személyre szabott ajánlatok és javaslatok révén a vásárlók jobban megtalálhatják azokat a termékeket és szolgáltatásokat, amelyek valóban érdeklik őket. Legyen szó például egy perszonalizált termékajánlásról a kosárérték növeléséhez, vagy egy AI által generált termékleírásról, amellyel közvetetten segítheti a konverziónövelést. Emellett az AI képes előrejelzéseket készíteni a fogyasztói viselkedésről, így segítve a vállalkozásokat abban, hogy hatékonyabban reagáljanak a piaci változásokra és igényekre.

Expo: AI mastermind

A beszélgetés során azt is kiemelték, hogy az AI egy hatalmas potenciál az e-kereskedelmi szektorban, így mindenképp érdemes nyitottan hozzáállni az innovációhoz és az új technológiákhoz, hogy a versenyképességünk megmaradjon. Ezt követően a résztvevők mastermind csoportban megoszthatták Péterrel és Lászlóval, hogy használnak-e és milyen típusú AI megoldásokat a vállalkozásukban, amellyel gördülékenyebbé teheti az egyes folyamatokat.

Mind a kerekasztal, mind a mastermind beszélgetések során megerősítést nyert, hogy a mesterséges intelligencia az e-kereskedelemben egy olyan hot topic, amivel muszáj foglalkozniuk a kereskedőknek. Ugyanakkor kiemelnénk Szabó Tamás, az IKEA munkatársának gondolatát: az AI esetében (is) tartsuk szem előtt, hogy nem az eszköz, hanem a vásárló a lényeg.

Hamarosan további összefoglaló cikkekkel érkezünk az Ecommerce Expo Budapest rendezvényéről.

Képek forrása: Ecommerce Expo