Építőipar 2022: Az építőipar jövője a digitalizáció
Építőipar 2022: Az építőipar jövője a digitalizáció
Aktuális

Építőipar 2022: Az építőipar jövője a digitalizáció

Olvasási idő: 6 perc

Április végén részt vettünk a Portfolio Építőipar 2022 konferencián, ahol az iparág szereplői, a legnagyobb hazai építőipari cégek vezetői is felszólaltak. A rendezvényen való részvétellel nem titkolt célunk a tanulás volt, az iparág mélyebb megértése, hogy lássuk milyen kihívásokkal szembesülnek most az ágazatban tevékenykedő ügyfeleink.

Gyutai Csaba, az ÉMI Nonprofit Kft. vezérigazgatója, kormánybiztos prezentációja, mely a problémák feltárásával kezdődött megadta az Építőipar 2022 konferencia alaphangját. A mindenki által köztudott alapanyaghiány, áremelkedés, energiaáremelés, nemzetközi kitettség és a szakemberhiány mellett helyett kapott a digitalizációban való lemaradás is, melynek megoldása a kormánybiztos úr szerint tovább már nem halasztható. Az építőiparban azonban a digitalizáció sokkal szélesebb spektrumot jelent. Ide tartozik a BIM rendszer bevezetése, modellező szoftverek, vállalatirányítási rendszerek, elektromos fuvarlevelek, a big data, a robotizáció és természetesen az online értékesítés is.

BIM (Building Information Modeling): olyan technológia, melynek segítségével a projekt tervezésétől kezdve a kivitelezésig az egész folyamat ellenőrizhető és nyomon követhető.

Az építőipar a legnagyobb és egyben legkevésbé digitalizált iparág

Dálnoki Ádám, a BauApp Kft. igazgatója prezentációját egy erős tételmondattal kezdte: “Az építőipar a legnagyobb és egyben legkevésbé digitalizált iparág.” Az egyik oka, hogy nagyon sok szinten dolgozik az építőipar egyszerre, ráadásul ezek a szereplők általában csak egy-egy projektre szerződnek le, nem 5-10 évre kötelezik el magukat. Hagyományosan más iparágakban úgy működik, hogy ezek a vállalatok egymással integrálódnak, mindenki a saját SAP-ját vagy vállalatirányítási rendszerét összeköti. Ez egy projekt alapúan szervezett iparágban azonban nem lehetséges. “Ahhoz, hogy az építőipar digitalizálódjon be kell vonni a gyártókat és a kereskedőket is. Külön-külön egyik szereplő sem tudja digitalizálni az építőipart, még ha egy nagyon erős szereplőről van szó, akkor sem, csak akkor, ha az összes szereplő be van vonva.”

Márpedig a hatékonyságnövelés egyik kulcs eszköze lehet a digitalizáció, mely mégis ellenállásba ütközik. Hogy mi akadályozza? Illés Tamás, a PlanRadar Senior Sales Consultantja szerint “akkor mindig ódzkodunk, ha változni kell. Ha költözni kell, ha új szoftvert vezetnek be, az extra munka, pedig nem. Rosszul látunk rá a dolgokra, ez kell hogy változzon, az oktatás, a cégeknek a motivációja. (…) Ha valaki nem tud változni a mai világban, az nem versenyképes. Ha ezt nem értik meg, akkor a digitalizáció sem fog működni és le fognak maradni, főleg ebben az időszakban.” Szarka András, a PERI termék managere is egyetértett beszélgetőtársával: “Nagyon fontos, hogy megértsük, hogy milyen hasznot hoz nekünk ez a digitalizáció. Hogy ne csak egy szükséges rossznak ítélt dolog legyen, hanem egy olyan költség optimalizáló rendszer, ami meghozza a gyümölcsét később.”

digitalizált építőipar

Az adat az új olaj

Dalnoki Ádám mellett Vida Szabolcs, az újHÁZ Centrum gazdasági igazgatója is kiemelte az adatok fontosságát, hogy milyen fontos a rájuk épülő döntéshozatal. Vida úr is hangsúlyozta, hogy az adatok gyűjtése és egy adatbázis felépítése 2-3 éves projekt, hosszú távú megtérülés, ugyanakkor a mindennapok során történő rengeteg tranzakció, piaci ügylet, mind esemény, amihez tartoznak információk. “Ezeket az adatokat nem csak a szokásos működési folyamatok részeként kezeljük, hanem felismerjük a bennük lévő értéket és elkezdjük őket gyűjteni és tudatosan felhasználni. Ez egy nagyon más típusú megközelítés, mint a klasszikus működés, hiszen itt valakinek arra szakértelmet, időt kell dedikálni, hogy ezek az adatok beépüljenek a döntéshozatalba, ez önmagától nem megy.”

A megoldás felé vezető út

Egyik sokk a másik után – Beköszöntött a kiszámíthatatlanság kora. Mennyire ütőképes és stabil a hazai építőipar? című panelbeszélgetés résztvevői, Balázs Attila (vezérigazgató, Bayer Construct Zrt.), Scheer Sándor FRICS (vezérigazgató, Market Építő Zrt.) és Tibor Dávid (elnök, Masterplast Nyrt.) közös egyetértésben, határozott intézkedésekben, piaci összefogásban és erősebb állami támogatásban látják a kiutat. Scheer Sándor szerint egy most vagy soha helyzetben vagyunk, elég baj van, most könnyebb újraszerveződni. Tegyünk ki még több problémát az asztalra, költsük az elmúlt évek befolyt összegéből egy szebb jövőre! Balázs Attila az újraiparosításra és az oktatásra helyezné a hangsúlyt, hiszen a fiatalokat az új technológiákkal lehet bevonni az ágazatba, ők hatékonyabban dolgoznak a digitalizációban, mint a 30-40 éve pályán lévők. Az újraiparosítás mellett az oktatást fel lehet zárkóztatni: németeknél a cégek sok pénzt fordítanak az oktatásra, képzőcentrumokra.

A konferencia végén kikristályosodott, hogy hatalmas kihívások várnak az ágazatra, az ukrajnai háborún át a nyersanyag és munkaerőhiányig, a külföldi kitettségig. Az iparág képviselői azonban mégis egyfajta újrarendeződési lehetőségként élik meg a nehéz helyzetet. Együttesen szeretnének fejlődni, hogy a mélypontról újrakezdve egy sokkal hatékonyabb, professzionálisabb ágazatot tudhassanak magukénak, mely bátran felveszi a versenyt a nyugati országokkal. Reméljük, hogy ebben a fejlődésben mi is ki tudjuk venni a részünket és digitalizációs tervezési, B2B webshop fejlesztési, illetve integrációs szolgáltatásainkkal további piaci szereplőket tudunk támogatni!

Digitális átállás az építőiparban – Így készült a Bodrogi Bau első webáruháza >>

A rendezvénnyel kapcsolatos összefoglalókat és cikkeket a portfolio.hu oldalán találhattok. Köszönjük a Portfolio-nak a színvonalas rendezvény megszervezését!