Bár a kezdést elviccelte, de maga a beszélgetés egy komoly témáról szólt, nevezetesen, hogy fenntarthatóbb-e az e-kereskedelem, mint a hagyományos offline értékesítés.
A beszélgetés résztvevői:
Kertész Éva (Polcz, ügyvezető)
Ipari termék- és formatervező mérnök, a POLCZ FOOD Kft. egyik alapítója és ügyvezetője. A cégen belül legszívesebben a készételek termékfejlesztésével foglalkozik, emellett a brand kommunikációs és arculati megjelenésének felelőse. 2018-as indulásuk óta több millió mentes és tartós készétel segített vásárlóiknak a rohanós hétköznapokon, munkásságukat a szakma mindeközben 16 díjjal ismerte el.
Kabarcz Balázs (Decathlon, Chief Sustainability Officer)
Kabarcz Balázs, eredetileg kereskedelmi szakember, a Decathlon e-kereskedelmi tevékenységének elindítója, később 7 éven keresztül a cég kereskedelmi igazgatója. A fenntarthatóság területe korábban magánéleti érdeklődés és meggyőződés volt számára. A fenntarthatóság területére azért nyergelt át, mert felismerte azt, hogy a változás, a transzformáció az üzleti tevékenység, az üzleti modell tekintetében is szükséges. Négy éve vezeti a Decathlon Magyarország fenntarthatósági projektjét.
Bengyel Ádám (Foxpost, vezérigazgató)
Bengyel Ádám, a FOXPOST, a magyarországi kiscsomag-logisztikai piac egyik legnagyobb kapacitású csomagautomata- hálózatának társalapító vezérigazgatója. 2009-től foglalkozik logisztikával, ekkor a DHL brüsszeli központjában folyamatfejlesztési vezetőként dolgozott EMEA, majd globális hatáskörrel. Fekete öves Six Sigma és Lean szakértő tanúsítvánnyal rendelkezik. 2011-ben hazaköltözve saját tanácsadó céget indított, majd 2013-ban, három társával megalapította a FOXPOST-ot, azért, hogy lefektesse az utolsó kilométeres szállítás fenntartható alapjait.
Moderátor:
Litkai Gergely (Dumaszínház, Produkciós vezető, társtulajdonos)
Lehet fenntarthatóbb-e az e-kereskedelem?
A Decathlon képviseletében Kabarcz Balázs jegyezte meg, hogy a fenntarthatóság témaköre egy összetett kérdés, ők az áruházi átvételnél biztosítani tudják a csomagolásmentességet, ugyanakkor a vásárlónak oda kell mennie az áruházba, nagy eséllyel autóval. Az e-kereskedelemben ez kiküszöbölhető, de fontos hangsúly van a hatékonyabb logisztikán. Ugyanakkor Balázs szerint nem ezek a fő kérdések, szerinte már a gyártást is fenntartható(bb) módon kell szervezni. Így különböző módokon ugyan, de tudjuk csökkenteni az ökológiai lábnyomunkat.
Ezek után Kertész Éva vette át a szót. A Polcz kicsi cég, illetve a működési modelljük is teljesen más. Éva szerint a mindennapos boltba járás és az üzletekben található kis kiszerelésű lakossági termékek ellenében mellettük szól, hogy ők nagy, több tonnás kiszerelésben vásárolnak, illetve az élelmiszerpazarlás is kiküszöbölhető a termékeikkel, hiszen biztosan elfogynak, mert akár 1,5 évig is tartósak.
A Foxpostnál a fenntarthatóság egyben üzleti modell is. Ezt mutatja az is, hogy hazánkban egyedi módon évente fenntarthatósági jelentéseket tesznek. Bengyel Ádám is kihangsúlyozta, hogy sokféle módon figyelhetünk a környezetünkre. Ők az autópark folyamatos fejlesztése mellett a kollégák képzésére is nagy hangsúlyt fektetnek, hogyan tudnak fenntarthatóbb módon vezetni.
A re-commerce felemelkedése >>
Alternatív csomagolás és a fizikai akadályok
Éva kihangsúlyozta, hogy ők a Polcz-nál nagyon szeretnék az üvegvisszaváltás intézményét bevezetni, ezen dolgoznak egy ideje. Ez lenne a legjobb alternatíva. Addig is reménykednek, hogy a MOHU automatáiba hamarosan visszaválthatóak lesznek majd a befőttes üvegek is. De hatalmas előrelépést tettek az elmúlt évben, hiszen immár a –Trans-Sped ZERO szolgáltatásának köszönhetően -a szerk.- csomagolásmentesen tudnak szállítani. Így fél év alatt 6 tonna kartonnal kevesebbet használtak fel. Mindemellett a gyártáskor is igyekeznek a csomagolóanyagok használatára figyelni, éppen ezért nagy darabszámban, direkt nagy kiszerelésben rendelnek alapanyagokat.
A Foxpost ügyvezetője kihangsúlyozta, hogy szép, szép a csomagolásmentesség, de egy gépi szortolás esetében nem kivitelezhető.
A Decathlon esetében úgy próbálják a csomagolóanyagokat optimalizálni, hogy a központi raktár és az áruházak között, illetve az áruházon belül zsákos csomagolást használnak. És ahogy a legelején említette Balázs, az áruházban átvett termékeket sem csomagolják be, ha nem muszáj.
A jövő izgalmas technológiai újdonságai
Litkai Gergely utolsó témaként azt vetette fel, hogy milyen jövőbeli technológiai fejlesztésnek örülnének a kerekasztal-beszélgetés résztvevői a legjobban. Balázs szerint nem jó helyen keressük a választ. Szerinte az egyetlen megoldás a termékek élettartamának kinyújtása és ezzel együtt, ha értékesítésről szolgáltatások kínálására állunk át. Ezt teszik ők is a Decathlonnál a karbantartási lehetőségek, bérlés biztosításával. Ez nyilván egy hosszú távú folyamat lesz, sok edukációval is jár, de Balázs szerint kis lépésekkel érdemes elkezdeni erre az útra lépni.
Éva a POLCZ esetében az üvegek újratöltési lehetőségében látná a nagy lehetőséget, illetve az új tartósítási technológiákban. Emellett kiemelte, hogy szerinte izgalmas és hatalmas potenciál van a lokális termesztésben, az okosfarmokban – kíváncsian várja, hogy merre fejlődnek.
A fenntartható kereskedelem – a “zölddé” válás útja >>
Fenntarthatóbb-e az e-kereskedelem, mint a hagyományos brick-and-mortar értékesítés? Nehéz kérdés, de szerencsére egyre több rendezvényen napirenden van ez a téma, ahol tanulhatunk másoktól. Ahogy Kabarcz Balázs is említette a beszélgetés során, sok apró lépés kell ahhoz, hogy elinduljunk a változás irányába. Abban a beszélgetés összes résztvevője egyetértett, hogy az értékesítés során kiemelt szerepe van a hatékonyságnak, ezzel minden cégnek feladata van. Mindenképpen fontos beszélni erről a témáról és rajta tartani szemünket a legújabb trendeken.
Olvass további beszámolókat az Ecommerce Expo Budapest eseményéről:
A magyar e-kereskedelem számokban 2023 >>
Mesterséges intelligencia az e-kereskedelemben >>
Képek forrása: Ecommerce Expo