A Digital Health Summit 2023-as őszi rendezvényének kerekasztal-beszélgetésen három tapasztalt szakember, Kaló Tamás (PHOENIX Pharma Zrt. vezérigazgatója), dr. Mikola Bálint (Magángyógyszerészek Országos Szövetsége alapítója), és dr. Zlinszky János (A BENU Magyarország Zrt. vezérigazgatója) részvételével a nagy- és kiskereskedelmi patikák digitalizációjáról és a betegek szempontjairól osztották meg tapasztalataika/észrevételeiket.
A digitalizáció egy stratégiai kérdés
A beszélgetés elején Kaló Tamás leszögezte, hogy “A digitalizáció egy stratégiai kérdés. Az nem egy divat, egy hóbort, az egy stratégia. A digitalizációval stratégiai szinten kell foglalkozni egy ország egészségügyi kormányzatának ugyanúgy, mint ahogy az egészségügyi ellátórendszer és a gyógyszerellátó rendszer szereplőinek is.” A digitalizáció kiemelt szerepet kaphatna a páciensek egyéni felelősségvállalásának elősegítésében, a gyógyszeres terápiák menedzselésében, valamint az egészségügyi szűrővizsgálatokban való részvételben.
Telefarmácia: egy digitális platformon megvalósuló kommunikáció a beteg és a gyógyszerész között.
A patikákban elvégezhető IT-támogatott szolgáltatások között szerepelnek egészségfenntartást és megelőzést szolgáló szűrővizsgálatok, otthon elvégezhető tesztek ismertetése, valamint vérnyomás- és vércukorszint mérések. Ezek a szolgáltatások nemcsak tehermentesítik a háziorvost, de komoly egészségnyereséget és gazdasági konzekvenciát hordoznak.
Kaló Tamás hangsúlyozta, hogy a digitalizáció nem oldja meg teljesen az egészségügyi problémákat, de hozzájárulhat megoldásukhoz. Ennek kapcsán három gyógyellátási problémát emelt ki a beszélgetés során:
- a hiánycikkeket,
- a gyógyszerbiztonságot,
- valamint a hátrányos kistelepülések ellátását.
Példaként említette, hogy az európai verifikációs rendszer segítségével nyomon követhetővé vált egy gyógyszer útja a gyártástól a betegig, ezáltal növelve a gyógyszerbiztonságot. A telefarmácia lehetőségeiről beszélve kiemelte, hogy ez nemcsak a gyógyszertárak helyzetét könnyítheti meg, hanem esélyegyenlőséget is biztosíthat a kistelepüléseken élők számára.
Dr. Zlinszky János szerint a patikadigitalizációnak három területe van: gyógyszerbiztonság, kényelem, és gazdaságosság. A BENU vezérigazgatója szerint, ha a digitalizációról beszélünk, ezt a három elemet fontos lenne a gyógyszertárakban is biztosítani.
A patika digitalizáció jövője
Az OTC készítmények csomagküldését elemezve Kaló Tamás ismételten rámutatott, hogy a digitalizáció stratégiai kérdés, és kiemelte az OTC termékek online értékesítésének fontosságát. Szerinte a korábbi döntés során megfeledkeztek a döntéshozók a betegekről, márpedig a betegközpontú megoldásoknak kell előtérbe kerülniük a digitalizációban.
dr. Zlinszky János is rácsatlakozott erre a gondolatra: “Az elmúlt 10 évben – ha a gyógyszerészi szakma politikát nézzük – Tamás pont kiragadott egy területet – egyáltalán nem foglalkozott a digitalizációnak azzal a részével, hogy mitől lesz jobb a betegnek, mitől gyógyul gyorsabban a beteg, mitől lesz gazdaságosabb az államnak? Ezek a kérdések valahogy kimaradtak a digitalizáció területén, de minden eszköz ott van és el kell kezdeni ezzel dolgozni. A szektor többek között azért is van nehéz helyzetben, mert manuálisan oldunk meg dolgokat. Hogy ha picit kitekintünk az orvos társadalomra, az orvoslásra, csomó olyan dolog van, amit a patika át tudna venni, adminisztratív, digitalizált adminisztratív feladatot. Óriási lehetőség van a rendszerben, amivel nem foglalkoztunk eddig és el kell vele kezdeni foglalkozni. “
A beszélgetés során elhangzott, hogy a gyógyszertáraknak a beteg igényeire kell összpontosítaniuk, és a digitalizációnak is ezt kell szolgálnia. Dr. Mikola Bálint kihívásként említette, hogy a gyógyszertáraknak fel kell nőniük az új, digitális környezethez, és alkalmazkodniuk kell a változó betegigényekhez. “Sokat beszélgettünk az EESZT kapcsán ennek lehetőségéről és látok erre esélyt, hogy ez flottul működjön. Óriási horizontot nyitna más egyéb olyan megoldásoknak, amikkel ki tudnánk használni ezt az óriási páciens kontaktust. Tudnánk a megelőzés, a szűrés, meg a terápiás tanácsadás irányába nyitni.”
Munkáink:
Unipatika webáruház >>
SIPO webáruház >>
Vásárlási élmény a gyógyszertárban
Kaló Tamás kiemelte, hogy egy új generációval állnak szembe, akiknek nemcsak a vásárlási szokásaik mások, hanem jobb vásárlási élményt is keresnek. “Furcsa ilyet mondani, hogy egy gyógyszertárban vásárlási élmény, de őszintén szólva látjuk, hogy azok a gyógyszertárak, amiket felújítottak, adott esetben valamilyen digitális megoldást alkalmaznak, oda szívesen megy az ember.” A változó beteg igények -mint ahogy mindenhol- egy gyógyszertárban is fontosak, és ha ebben a digitalizáció tud segíteni, akkor ezekkel a lehetőségekkel élni kell.
dr. Zlinszky János egyetértett azzal, hogy változnak a betegigények, változnak a betegek elvárásai és megjelennek a fogyasztói igények. Furán hangozhat a gyógyszertárak kapcsán, hogy ‘fogyasztói igény’, ‘vásárlási élmény’, de nem szabad elfelejteni, hogy ha jól érzi magát egy vásárló, akkor eljön a gyógyszertárba és a gyógyszertáraknak már nem csak a gyógyítás a feladata, sokkal többet tudnak nyújtani az egészségmegőrzés és a betegség megelőzés területén is. A BENU vezérigazgatója szerint fontos változni, fontos beépíteni a digitalizációt, hogy megszülessen a vásárlási élmény, hogy a beteg elmenjen a patikába, lehessen neki tanácsot adni és ezzel hozzá tudjanak járulni a saját egészégükhöz.
A Magángyógyszerészek Országos Szövetségének alapítója, Mikola Bálint a következő gondolattal zárta a beszélgetést: “Meg fogjuk a digitalizációt tanulni és tudni fogjuk azokat a biztonsági elemeket beépítve alkalmazni, amelyek reális lehetőséget adnak.”
A beszélgetés betekintést nyújtott a gyógyszeripari és egészségügyi szektor digitalizációjának kihívásaiba és lehetőségeibe. Kaló Tamás, dr. Mikola Bálint és dr. Zlinszky János értékes perspektívákkal gazdagították a diskurzust, rávilágítva a digitalizáció stratégiai jelentőségére az egészségügy területén. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a digitalizáció nemcsak a gyógyszertárak helyzetét javíthatja, hanem a betegek számára is új lehetőségeket teremthet az egészségmegőrzés és a megelőzés területén. A digitalizációhoz való alkalmazkodás és a betegközpontúság erősítése kulcsfontosságú a jövő egészségügyi kihívásainak sikeres kezeléséhez.
Képek forrása: Digital Health Summit