Digitális átállás – Egyedi webáruház megoldások segítségével
Ahogy arról már korábban többször is írtunk, a világjárvány bebizonyította, hogy a 21. században a fennmaradáshoz a kereskedők számára nélkülözhetetlen egy online láb kialakítása. Sok vállalat volt kénytelen a több éve, netán évtizede halogatott változásokat viszonylag rövid időn belül bevezetni, ezzel akár a cég alapvető működési modelljét is jelentősen átalakítani. A vacilláló kereskedők közé tartoztak azok, akik a B2B szektor számára értékesítenek, valamint azok, akik speciális termékek értékesítésével foglalkoznak és korábban az internetes értékesítés megugorhatatlan feladatnak tűnt a termékek jellege, súlya netán a kapcsolódó szolgáltatások miatt. Ezek közé tartoznak az építőipari kereskedések, barkácsáruházak és a padlóburkolatokat értékesítő cégek is. Mostani cikkünkben az utóbbi szektorból hozunk gyakorlati példákat, hogy a korábban kivitelezhetetlennek tűnő funkciókat hogyan sikerült az offline térből az online világban megvalósítani, egyedi webáruház megoldások segítségével.
A példát a DIEGO webáruházának termékei és funkciói adják, ahol sikerült megvalósítanunk a cég digitális átállását – azaz a teljes forgalmazott termékpaletta online térben való megjelenítését, a szőnyegektől kezdve az LVT burkolatokig, a hozzájuk kapcsolódó termékekekkel, kalkulációkkal és szolgáltatások értékesítésével.
Dobozos termék? Négyzetméter? Segítünk számolni!
Nehézség: Laminált parketta vásárlásakor nem elég kiválasztani nekünk tetsző típust, ahhoz, hogy tudjuk mekkora összeggel kell számolnunk a fizetéskor, azt is tudnunk kell, hogy pontosan hány dobozra van szükségünk belőle. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy bár azt valószínűleg tudjuk, hány négyzetméterre van szükségünk, a dobozos kiszerelésben nem egész számú négyzetméter található. Ennek megfelelően a termékeknél is külön fel van tüntetve a négyzetméteres és a dobozos ár is. Az áruházban a dobozok előtt állva, mindenképp szükség lesz egy kis fejben számolásra – beleértve a négyzetméter felfelé kerekítését kis ráhagyással – mielőtt a pénztárhoz fáradunk.
Megoldás: Mindezt online térbe áthelyezve azzal tudjuk segíteni leginkább a vásárlókat, ha nekik csak a négyzetméter értéket kell kitölteniük, a rendszer pedig automatikusan kiszámolja – ráhagyással vagy anélkül – , hogy pontosan hány doboz parkettára is van szükségük. Ezzel leegyszerűsödik a padlóburkolatok online értékesítése.
Technikai megvalósítás: A technikai megvalósítás során a dobozos simple termék mennyiség választó mezője elé raktunk egy négyzetméter inputot, melyet az adott termék dobozban lévő négyzetméter mennyiségével elosztva – esetlegesen 10% ráhagyással – állította be a szükséges doboz mennyiséget felfelé kerekítve.
Tekercses termékek vásárlása egyszerűen
Nehézség: Padlószőnyeg esetén hasonló, de mégis más problémába futunk bele. Itt is valószínű, hogy legalább a lefedendő felület méretét ismerjük, ez alapján pedig ki kell választanunk, hogy a többféle szélességű tekercs közül melyikből hány méterre van szükségünk. Értelemszerűen érdemes úgy választani, hogy a tekercs szélessége fedje le az adott helység egyik oldalát, hogy a lerakás során ne kelljen több vágatot egymáshoz illeszteni.
Megoldás: Megoldásunknak köszönhetően a vásárló egyszerűen, a szélesség és hosszúság megadásával tudja a kosarába tenni a számára szükséges vágatot.
Technikai megvalósítás: Ezt úgy oldottuk meg, hogy az online felületen a tekercses termékeket konfigurálható termékként kezeljük, melynek szélességét, azaz az adott esetben legmegfelelőbb simple termék variánsát lehet kiválasztani, a vágat hossza pedig 10 centiméteres lépcsőkben az adott simple termék mennyisége lesz a kosárban.
Kiegészítő és kapcsolódó termékek értékesítése
Nehézség: A vásárlónak a webáruházban teljes körű szolgáltatást akarunk nyújtani azért, hogy a megfelelő módon és minőségben végezzék el a lerakási munkálatokat – illetve természetesen, hogy ne csak a parkettát vagy padlószőnyeget vegyék nálunk, hanem a fő termékkel együtt rögtön a lerakáshoz szükséges összes kiegészítőt is rakják be a kosarukba.
Megoldás: A termék oldalon ezért a megadott mennyiségi adatok alapján a rendszer rögtön ajánlani fogja a lerakáshoz szükséges kiegészítő termékeket is, ráadásul pontosan azt is ki fogja írni, hogy melyikből mennyire van szükség a kivitelezéshez a megadott terület és kerület alapján. Ezáltal nem egy terméket, hanem egy komplett rendszert értékesítünk, mellyel nem csak a bevételünk nő, hanem a vásárlói elégedettség is, hisz így nem kell külön termék oldalakról összebogarászni a fő termék mellé a kiegészítőket.
Technikai megvalósítás: A technikai megvalósítás során a fő és kiegészítő termékeket “kötegekbe” rendeztük, melyeknek az első és egyben kötelezően választandó eleme volt a dobozos vagy tekercses fő termék. A felhasználó által megadott területi és kerületi adatok alapján előre meghatározott képletek használatával mutattuk a termék oldalon az adatbázisban a fő termékhez rendelt kiegészítő termékek ajánlott mennyiségét, melyeket rögtön itt a kosárhoz is lehet adni.
Termék ikonok a könnyebb információ megosztásért
Nehézség: Mind a parketták, mind a padlószőnyegek esetében rengeteg információt szeretnénk hatékonyan megosztani a potenciális vásárlókkal anélkül, hogy összezavarnánk őket. Ide tartozik a vastagság, a kopásállóság, a vízállóság, vagy például az, hogy a termék kompatibilis-e padlófűtéssel.
Megoldás: Ezeknek az adatoknak a közlésére már az offline áruházban is ikonok voltak használva, melyeket könnyedén át tudtunk ültetni az online térbe is az OANDER Product Icons modul használatával.
Technikai megvalósítás: A modul lehetővé teszi ugyanis, hogy bármilyen Magento-ban beállított tulajdonság (például vastagság) opcióinak ikonokat feleltessünk meg, amiket ki tudunk listázni például a termék adatlapján. Amennyiben a termékpaletta attributumai jól fel lettek építve, az ikonok megjelenítése szinte gyerekjáték.
Ahogy a fenti példák is mutatják, a padlóburkolatok online értékesítése nem egyszerű feladat, de alapos tervezés után nem lehetetlen küldetés. A technikai megvalósítás során erőteljesen támaszkodtunk a Magento webáruház rendszer egyik legjobb tulajdonságára, nevezetesen a különféle terméktípusokra, melyek megkönnyítették a speciális termékkörök digitális térben való értékesítését. Ha érdekelnek a különböző iparágak egyedi kihívásai, akkor olvass róluk bővebben iparági betekintőinkben – Építőipari webáruház, Szórakoztató elektronika, FMCG – és keresd szakértőinket, akik szívesen beszélgetnek veled a különböző szegmensek nehézségeiről és a lehetséges egyedi webáruház megoldások mikéntjeiről.
A cikk szerzője
Baka Tamás (OANDER business analyst)