Sokszor, sok helyen elmondtuk már, hogy a pandémia világszinten felpörgette az online értékesítést. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy nem csak a világjárvány okozta a növekedést, hanem az üzleti fejlődés természetes folyamata is generálta az e-kereskedelem felfelé ívelését. Hiszen újabbnál újabb technikai megoldások és online értékesítési trendek segítik a kereskedőket a hatékonyságban, legyen szó targetálásról, holisztikus szemléletű omnichannel kereskedelemről, vagy a social felületek még aktívabb bevonásáról az értékesítésbe.
Ismerkedjünk meg az M-commerce fogalmával!
Mobile commerce fogalma: magában foglal minden olyan pénzmozgást – legyen szó vásárlásról, banki tranzakcióról vagy mobilos fizetésről – melyet okostelefonunkkal vagy táblagépünkkel hajtunk végre.
Az M-commerce, azaz Mobile commerce fogalmával talán még nem találkoztunk, annak ellenére, hogy garantáltan felhasználói vagyunk már.
Lehetetlen figyelmen kívül hagyni, hogy világszerte a felhasználók 49%-a okostelefonon keresztül vásárol. Ezért ma már nélkülözhetetlen, hogy webshopunk mobilos nézetben is teljes értékű funkciókkal rendelkezzen és gyors legyen, melyet elérhetünk akár mobil applikációval, akár progresszív webalkalmazással is (PWA).
Online fizetési módok sokfélesége
A fizetési módok sokfélesége bizalmat kelt a vásárlókban, ráadásul az előnyben részesített fizetési módok hiánya gyakran kosárelhagyást is eredményez. Az Emarketer jelentése szerint az Egyesült Államokban 2025-re az összes vásárlás több mint 50%-a okostelefonon keresztül fog történni, ezért is érdemes a telefonos fizetési módokra fókuszálni. Nagyobb értékű tárgyak vásárlásánál egyre nagyobb divat a részletekben történő fizetés.
A világjárvány a magyar berögződéseket is megváltoztatta és a sokáig vezető utánvétes-készpénzes fizetéssel szemben nőtt a bankkártyás fizetések aránya a pandémia alatt a European E-commerce Report adatai alapján. A hitelkártyás, banki átutalásos, PayPal-os és egyéb fizetéseken kívül ráadásul egyre hangsúlyosabb szerepet kap hazánkban is az ApplePay és a GooglePay.
Social Commerce még erősebb térhódítása
A következő felfelé ívelő trend az e-kereskedelemnek az a része, amelyet gyakran a D2C (Direct to Consumer) cégek használnak.
Social Commerce fogalma: a teljes vásárlási élmény, a termék megtalálásától kezdve, a döntés meghozatalán át a fizetésig a közösségi média platformján maradjon.
Minden a közösségi média felületein történik (Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok, stb.), ahol a fogyasztóknak lehetőségük van mások véleményét elolvasni, vagy közvetlenül az eladóval kapcsolatba lépni, mielőtt megvásárolnák a terméket. A közösségi kereskedelem jelenleg elég korlátos, az európai piacon egyelőre kevesebb funkció érhető el, mint Amerikában, de a fokozatos feature bővítéseknek köszönhetően hamarosan a magyar vállalkozások is teljes értékűen beszállhatnak a social commerce-be.
Live shopping térhódítása Európában is
A social commerce részeként egy új trend jött létre, az úgynevezett live shopping. Ázsiában már évek óta hatalmas népszerűségnek örvend az értékesítés ezen módja. A live shopping lényege, hogy a márka képviselője/nagykövete/influenszere élőben vásárol termékeket, melynek folyamatát végigkövethetik a közvetítésbe becsatlakozók.
Előnye a felhasználók szempontjából, hogy “élőben” lehet látni a terméket, illetve valós időben kérdéseket lehet feltenni, melyre azonnal választ kapnak. A kereskedő szempontjából a live shopping megszünteti a vásárlók kétségeit és sürgeti a vásárlást. A videókban elhelyezett linkekkel azonnal a webshop adott termékére lehet terelni a közvetítés közönségét, valamint ne feledkezzünk meg a márkaismertségről, a pozícionálási lehetőségekről sem egy megfelelő sztár felkérésével! Számos esettanulmány készült már a live shopping hatékonyságáról, itt a Lancome és két olasz sztár, Chiara Ferragni és Anna Dello Russo együttműködéséről olvashattok.
Omnichannel kereskedelem és a unified commerce
Nem mindenkinek komfortos a social commerce – más közönséget szólít meg, nyilvánvalóan platform függő vagy éppen az iparág nem igényli-, ezért szükséges, hogy a kereskedők minél több felületen megjelenjenek. Az omnichannel kereskedelem egy olyan értékesítési módszer, amely az összes rendelkezésre álló csatornát felhasználja, legyen szó online vagy offline platformról. Eggyel magasabb szintje az értékesítésnek a unified commerce, amely holisztikus szemlélettel tekint a fizikai boltokra, a promóciós újságokra, a mobilos applikációkra, a webshopra, a televíziós hirdetésekre és a hírlevelekre. Ezeket együttesen, egy jól átgondolt stratégia mentén kezeli, a különböző forrásokból érkező információkat pedig üzleti döntést előkészítő adatokká formálja. Ez a mindset váltás az elkövetkezendő években nélkülözhetetlenné válik, ha tartani akarjuk a piaccal a versenyt. Hamarosan egy külön cikket szentelünk az omnichannel és az egységesített kereskedelem (unified commerce) témakörének.
Hiper-személyre szabás
A személyre szabás után itt a hiper-személyre szabás, mely még jobb és komplexebb ügyfélélményt nyújt felhasználóinknak. Az omnichannel csatornákból érkező információknak az összegyűjtése, az adatok elemzése jelenti a jövőt. Új generációs e-kereskedelmi intelligencia szoftverek feldolgozzák a felhasználókhoz kapcsolódó összes információt (cookie kezelés, korábban megtekintett termékek, offline és online vásárlások előzményei, elhagyott kosarak, hírlevél feliratkozások, loyality programban való részvétel, applikáció használat, kosárérték, stb.), melyeket üzleti döntésekké alakíthatunk. Ezáltal a vásárlók az omnichannel értékesítés minden pontján egy az igényeikhez sokkal jobban illeszkedő ajánlásokat, lehetőségeket tapasztalhatnak majd, mely illeszkedik a profiljukhoz.
Google lokális készlet hirdetések – Google Local Inventory Ads – LIA
A Google LIA egy új eszköz, amely Európa-szerte egyre népszerűbb. A Google lokális hirdetések kifejezetten egyszerű elv alapján működnek: a felhasználók rákeresnek a termékre a Google-ön, és a közelben lévő, üzletben kapható termékek kiemelve jelennek meg. Ennek köszönhetően a vásárlónak lehetősége van arra, hogy a vásárlás előtt felkeresse az üzletet, kipróbálja, vagy felpróbálja a terméket. A kereskedők pedig jelezhetik a böngészésnél, hogy készleten van az adott termék, promótálható a bolti és a néhány órán belüli átvétel, vagy akár a későbbi átvételt is népszerűsítheti, amennyiben az adott boltban nem kapható a kívánt termék. Hazánkban egyelőre még várni kell a bevezetésre, de a környező országokban (Ausztriában, Németországban, Lengyelországban) már elérhető a Google LIA.
Ahogy a fenti – nem teljes körű – felsorolásból is látható, az e-commerce piac összes szereplőjére hatalmas változások várnak az elkövetkezendő években. A folyamatos optimalizálás, az újabbnál újabb csatornák feltérképezése, az adatok gyűjtése és elemzésük lesz a kulcsa a jövőbeni sikeres értékesítésnek. Következő cikkünkben konkrét megoldásokat is hozunk a legújabb trendekre.