Magento Open Source vs. Magento Commerce
Magento Open Source vs. Magento Commerce
Magento

Magento Open Source vs. Magento Commerce

Olvasási idő: 9 perc

A Magento a világ egyik legismertebb webáruház platformja. Aki a Magento mellett teszi le a voksát, rögtön döntési helyzetben találja magát, hiszen választania kell az Open Source és a kifejezetten nagyvállalati megoldásokat tartalmazó Commerce között. Ebben a cikkünkben a verziók közti különbséget járjuk körül, ugyanakkor nem célunk “győztes” hirdetése, hiszen a két platform célközönsége nem feltétlen fedi egymást.

Mi is az a Magento Open Source?

A korábban Community néven futó verzió a Magento ingyenes terméke. A nyílt forráskódú platform 2008 óta elérhető a nagyközönség számára, azaz bárki szabadon letöltheti, installálhatja és továbbfejlesztheti egyedi igényei alapján. A Magento fejlesztői közösségnek hála több ezer modul érhető el az Open Source verzióhoz is, így nincs feltétlen szükség egyedi funkciók lefejlesztésére, megvásárolhatjuk őket a Magento Marketplace-ről is.

Mi is az a Magento Commerce?

Amit régebben Enterprise Editionként ismertünk, ma már Magento Commerce. Látványos különbség van az Open Source és a Commerce között, bár ugyanarra a kódra épül, utóbbi alap funkciókészlete sokkal nagyobb vállalatok esetében használható ki igazán, akik tetemes mennyiségű terméket kínálnak hatalmas vevő bázisnak, ennek megfelelően az oldaluk leterheltsége is sokkal nagyobb.

Oander Magento

Néhány eltérés az Open Source és a Commerce között:

Hosting megoldások

Az egyik leglényegesebb különbség a két verzió között a hosting megoldások terén mutatkozik meg. Míg az Open Source esetében magunknak kell gondoskodnunk a telepítés során a megfelelő szerverről, addig a Commerce esetében választhatjuk az Adobe által biztosított felhőalapú infrastruktúrát is – ebben az esetben az végzi az üzemeltetést, aki a legjobban ért a termékhez: az Adobe. A Magento Commerce Cloud üzemeltetése AWS-en történik, megtámogatva a Fastly CDN technológiájával. Előbbi azt jelenti, hogy könnyen, akár automatikusan skálázható megoldást kapunk, utóbbi pedig segít az oldalbetöltési sebesség javításában, valamint többek között automatikus képoptimalizálási és beépített DDoS-védelem funkciókkal is bír. Az éles és staging környezetek mellett akár 6 fejlesztői környezetet is használhatunk egyszerre. Az Adobe a deployment (élesítési) folyamatokat is optimalizálta, így gyakorlatilag leállás nélkül élesíthetjük ki a fejlesztéseket. Monitoringeszköz szempontjából az iparági sztenderd New Relic lesz a segítségünkre, míg a performanciateszteket Blackfire-rel hajthatjuk vége. Két csomag, a Starter és a Pro közül választhatunk. Mindkettő esetében természetesen PCI certified megoldásról beszélünk, és egyedülálló módon az Adobe 99,99%-os full stack SLA-t is vállal, vagyis nem csak magára a Magentóra, de például az adatbázis-szoftverre, az Elasticsearchre vagy a Varnish cache-re is – a Pro csomagban a legmagasabb prioritású problémák esetében akár 1 órán belüli reakcióval.

Skálázhatóság

A Magento a webshop motorok között kifejezetten a jól skálázható platformok közé tartozik. Az Open Source rendszerben is egyre több figyelmet fordítottak a skálázhatóságra és a performanciára. A Commerce rendszerben azonban a már említett hatalmas termék és felhasználói bázis miatt nagyobb leterheltségre számíthatnak az üzemeltetők egy-egy kampány alkalmával, ezért egy még komplexebb megoldást kínálnak előfizetőiknek. Alapból támogatja a több szerveres adatbázis clustereket, magában foglalja a rendelés archiválást, vagy éppen a deploy folyamatok kidolgozásával és a nagyobb élesítésekkel kapcsolatos ügyfélszolgálatot is.

Riportok & Business Intelligence

MBI

Aki már látott Magento Open Source admin felületet belülről, tudja, hogy a Reports menüpontnak köszönhetően számos információt kinyerhetünk felhasználóink viselkedéséről és webshopunk teljesítéseiről. Tény azonban, hogy hiába a többféle szűrési szempont, nem árt más mérési eszközöket is bevetni mellé, hogy teljes képet kapjunk e-kereskedelmi tevékenységünkről. Ezzel szemben a Commerce felhasználók automatikusan hozzáférést kapnak a webshopjukkal integrált Magento Business Intelligence-hez (MBI). Az MBI nem csak összegzi és grafikusan sokkal szebben illusztrálja a webshopunkból kinyerhető adatokat, hanem más mérési felületekkel is összeköthető, mint például a Google Analytics-szel. Az MBI-ban egy helyen, sokkal részletesebben jelennek meg az adatok, ráadásul személyre szabható riportokat állíthatunk be, korlátlan mennyiségű dashboardot és elemzést készíthetünk segítségével, frissülésük gyakoriságát pedig mi paraméterezhetjük.

Marketing kommunikációs eszközök

Mindkét Magentoban számos marketing kommunikációs eszközt használhatunk, melyek segítik eladásaink növelését. A lényeges különbség azonban az, hogy míg az Open Source esetében külön modul fejlesztéssel vagy vásárlással jutunk hozzá ezekhez a funkciókhoz, addig a Commerce-ben ezek a funkcionalitások már alapvetően szerepelnek. Ide tartoznak az elhagyott kosár értesítők, a több kívánságlista létrehozása, a felhasználók szegmentálása és ehhez kapcsolódóan a perszonalizált tartalom, valamint akár exkluzív akciók létrehozása is. De megemlíthetjük a rengeteg beállítással bővelkedő hűség és jutalompontok funkciót, az online és offline egyaránt beváltható ajándékkártyákat is. Amit az Open Source plusz modulokkal és fejlesztésekkel old meg, azt a Commerce már magában tartalmazza.

Tartalomszerkesztési eszközök

A Magento Open Source-ban a tartalmak beszerkesztésénél viszonylag kötött keretek között dolgozhatunk. Ha egy látványos landing page-et akarunk készíteni, bár ott vannak a statikus blokkok és a widgetek, kialakításukhoz első körben fejlesztői segítség szükséges. A Commerce-ben ezt a lépést küszöbölték ki a Page Builder segítségével, melynek köszönhetően nem szükséges a html és css tudás. Az oldalakat hierarchia szerint rendezhetjük, hozzájuk társíthatunk menüket, az oldalak megjelenését időzíthetjük és elérhető az előnézetük is, valamint a landing page-eket drag and dropos felületen szerkeszthetjük. Plusz funkcionalitás, hogy hozzáadhatunk termékajánlásokat is ezekhez az oldalakhoz, melyeket a korábban már említett szegmentálás alapján szintén még inkább személyre szabhatunk. A webshop adminisztrátoroknak minden bizonnyal jó hír, hogy a Commerce-ben lehetőség van automatikus, szabályalapú termékajánlók létrehozására, és akár drag and droppal is sorrendezhetjük őket. A kategória oldalakon szintén lehetőség van a szabályalapú sorrendezésre (például: a saját márkás termékek előre sorolására), illetve nagyon hasznos és fontos funkció a verziókezelés az oldalaknál, melynek segítségével bármikor visszaállíthathatjuk a korábbi verziót.

B2B és B2C

Az Open Source elsősorban a B2C (Business to Customer) piacnak készült, a Commerce viszont hibrid B2B (Business to Business) és B2C megoldásokat hordoz magában és vegyíti a fogyasztóknak és a vállalkozásoknak szánt megoldásokat. A Commerce-ben új szintet lép az accountok hierarchiája. A B2B céges accounthoz számos alfelhasználó regisztrálható, jogosultságaik akár eltérőek is lehetnek, sőt, “workflow-kat” is kialakíthatnak a jogosultságok mentén (például a beszerző összeállíthat rendelést, de a beszerzési vezetőnek kell jóváhagynia, stb.). A termékkatalógus “osztott”, különböző termékeket és árakat láthatnak a vásárlók és a cégek, a kosárban pedig beállíthatnak a vállalkozások vásárlási limiteket, a rendelés leadások pedig történhetnek egyszerűen a cikkszám és a mennyiség megadásával, nem kell a kosárbarakással időt vesztegetni.

Magento Commerce

Az anyagiak

Minden bizonnyal az Open Source egyik legnagyobb előnye, hogy ingyenesen hozzáférhetünk, míg a Commerce estében már az alapverzió is fizetős a számos szolgáltatásnak köszönhetően, ami hozzá kapcsolódik. A Commerce esetében az Adobe mindig egyedi árat ad, de az biztos, hogy a végösszeg online eladásainkkal együtt nő, így kijelenthető, hogy teljes mértékben vállalkozásunk méreteitől függenek kiadásaink is. Ha pedig a Cloud Commerce mellett tesszük le a voksunkat és igényeljük a felhő szolgáltatást is, akkor a továbbiakban számos paraméter befolyásolja a végső árat.

Melyiket kinek ajánljuk?

2020-ban egy nagyvállalatnak, aki komolyan veszi az e-kereskedelmet nem kérdés, hogy a Magento Commerce a jó választás. Hiszen számos olyan funkcionalitást alapvetően magában hordoz mely ma már nélkülözhetetlen az eladásaink növeléséhez és visszaméréséhez, illetve azt se felejtsük el, hogy új lehetőségeket nyit a B2B piac felé.

A Commerce funkciókészlete egyértelműen nagyobb és professzionálisabb az Open Source-hoz képest, viszont a kisebb vállalkozásoknak biztosan nagy falat a robosztussága miatt. Ahogy a WooCommerce és a Magento összehasonlításáról szóló bejegyzésünkben is írtuk, a döntéskor mindig tartsuk szem előtt vállalkozásunk méretét, a befektetés-megtérülés időtartamát, illetve funkcionális elvárásainkat, így nem vágjuk túl nagy fába a fejszénket, vagy éppen nem becsüljük alá vállalkozásunk fejlődési útját. Egy biztos, a Magento Open Source és a Commerce verziója is a világ vezető webshop motorjai között van, számos nagy cég tette le mellettük a voksát.

Kérdésed van a Magento Open Source vagy a Commerce kapcsán? Keress minket bizalommal!