Egy újabb mérföldkő
Az Adobe hivatalosan is bejelentette, hogy a 2018 novemberében debütáló Magento 2.3-as verzió karbantartása és biztonsági javítása szeptembertől már nem lesz elérhető. Így 2020 júniusa után – amikor is a Magento 1-es rendszerek támogatása fejeződött be- egy újabb mérföldkőhöz érkezett el a webáruház platform. Fontos felhívni a webáruház tulajdonosok figyelmét a Magento 2.4 verziófrissítés aktualitására, azt azonban érdemes szem előtt tartani, hogy a 2.3-as verzió kifutása még minden bizonnyal éveket vesz igénybe. Jó példa erre az 1-es verzió, hiszen számos 1.9-es shop üzemel a mai napig Magyarországon, hiába nem támogatott már két éve a webshopmotor.
Dióhéjban, hogy mivel is jár
- A leglényegesebb, hogy nem érkezik több frissítés a 2.3-as verziójú Magentokra, azaz nem érkeznek javítások és biztonsági patch-ek ezekre az oldalakra.
- A Magento felé nem lehet support ticketeket küldeni, azaz a segítségnyújtásuk erősen lekorlátozódik.
- A Magento Marketplace-en elérhető modulok egy idő után nem lesznek kompatibilisek a 2.3-as rendszerrel, illetve a régebbi bővítmények támogatása szintén megszűnik.
Magento 2.3-ról 2.4-re upgrade
Mindezek után, ha a Magento ugrade-je mellett döntünk, akkor nem csak a frissítésekhez férhetünk hozzá, hanem számos újdonsággal is szembesülhetünk, amik minőségileg javíthatják mindennapjainkat. A teljesség igénye nélkül bemutatjuk a legérdekesebb újdonságokat:
Page Builder – A korábban csak Magento Commerce-ben elérhető Block Editor átemelésre került az Open Source verzióba 2.4.3. verzió számtól. A Page Builder egy vizuális szerkesztőfelület, melynek segítségével látványos módon tudjuk összerakni a tartalmainkat előre definiált elemek segítségével, így teljesen egyedi struktúrákat kialakítva. Ilyen elemek például az oszlopok, sorok, gombok, sliderek, bannerek stb. Az elemek bővíthetőek is fejlesztői közreműködéssel.
Elasticsearch – A Magento új alapértelmezett keresője az Elasticsearch lett, mely közel valós idejű keresést biztosít. Hogy mi az az Elasticsearch? Mondhatjuk azt, hogy egy prediktív keresőmotor, hogy olyan, mint a Google, hogy gyors és skálázható vagy hogy egy analitikai adatbázis. Ezen a válaszok mindegyike igaz és ez a komplexitás adja a vonzerejét is. Az Elasticsearch mindenféle adat keresésére használható, különböző helyekről fogadja be a strukturálatlan adatokat, tárolja, indexeli azokat és kereshetővé teszi őket.
In-store Delivery – Amennyiben rendelkezünk fizikai üzlettel, úgy azonnali megoldást kínál az új Magento verzió a BOPIS funkciónak (Buy Online, Pickup In Store) köszönhetően. A 2.4 verzióban ugyanis alapértelmezetten megtalálható az in store delivery szállítási opció, azaz a vásárlók kiválaszthatják, hogy melyik üzletben (átvételi ponton) szeretnék átvenni a rendelést.
B2B funkciók – A Remote shopping assistant-nak köszönhetően lehetőséget kapunk arra, hogy az admin felületen keresztül belépjünk regisztrált felhasználóink fiókjába, természetesen amennyiben a felhasználók engedélyezik ezt. Ez a funkció az ügyfélszolgálat munkáját könnyítheti meg abban az esetben, ha valamilyen felhasználói fiókkal kapcsolatos problémát kell felderíteni. De kiemelnénk még az újdonságok közül a továbbfejlesztett B2B jóváhagyási munkafolyamatokat és jóváhagyási szabályokat, valamint a megrendelésekre vonatkozó értesítési funkciókat.
Beépített Adobe Stock – A media browserből egy kattintással elérhető az Adobe Stock galériája, melynek köszönhetően több millió jogdíjmentes képet tudnak használni a webshop kezelői. Ezzel együtt a Media Gallery is le lett cserélve, aminek köszönhetően lényegesen gyorsabban, jobban kereshető felületen érhetjük el a feltöltött tartalmakat.
Bundle termékek és a kosár ár szabály – A korábbi Magento verziókban nem volt lehetőség a bundle, azaz a kötegelt termékek altermékeinek kosárban való akciózására, kizárólag a teljes termékre vonatkoztatott a kedvezmény beállítás. Azaz például egy komplex termék, mondjuk egy laptop esetében, ahol számos egyéb paramétert is hozzá adhatunk a termékhez (biztosítás, erősebb processzor, több RAM, stb.) globálisan lehetett a kosárban érvényesíthető kedvezményt létrehozni. A 2.4 verzióban már egy-egy elemre is (például a biztosításra, magára a laptopra) beállíthatunk akciót. További információt a Magento terméktípusairól itt olvashattok.
PWA bevezetése – Elérhetővé váltak a PWA és headless funkciók. Arról, hogy mi is az a PWA és miért jó itt olvashatsz bővebben.
Magasabb szintű biztonság – A Magento 2.4 rengeteg biztonsági funkciót, több száz hibajavítást tartalmaz amelyek még biztonságosabbá teszik a webáruházakat. Külön ki kell emelnünk a kétfaktoros hitelesítés (Two Factor Authentication – 2FA), mely egy extra biztonsági réteget jelent. Garantálja, hogy az online fiókba belépni kívánó személyek valóban azok legyenek, akiknek mondják magukat, azaz a felhasználónév és a jelszó megadása után egy harmadik adatot is meg kell adniuk. Emellett természetesen minden új Magento frissítéssel rendszeres biztonsági javításokat is kap a 2.4-es alapú webshop.
Hogyan is zajlik a Magento 2.4 verziófrissítés?
Röviden és tömören: ha a verziófrissítés mellett döntünk, akkor az első és legfontosabb lépés a frissítés megtervezése. Első lépésként fel kell mérni a meglévő moduljainkat. Itt újra lehet gondolni a funkciókészletünket, hogy tényleg mindegyik modulra szükségünk van-e, esetleg valamelyik megérett már a cserére. Illetve át kell nézni a megtartott modulok 2.4-es kompatibilitását. Igazából ezen múlik, hogy mekkora munkát is jelent a frissítés, hiszen egy plusz funkcionalitással teletűzdelt oldalt nyilvánvalóan több munka upgrade-elni. A tesztkörnyezeten elvégzett frissítés után teszteljük az oldal működését, illetve ha szükséges funkcionális és frontend javításokat is végzünk. Ha elkészültünk a frissítéssel, a bővítmények ellenőrzésével, a webáruház teljes tesztelésével élesítjük a verzió frissített webshopot.
Zárszóként szeretnénk kiemelni, hogy mindenképpen érdemes haladni a technológiai újításokkal és rendszeresen frissíteni rendszerünket, hiszen minél több verziót vár ki valaki, annál több munka és probléma lesz vele. Platformtól függetlenül, nem csak a webshopokkal minden webes felülettel így van ez. Ennek köszönhetően könnyen hozzá tudunk adni új funkciókat weboldalunkhoz, és biztonságban tudhatjuk adatainkat.
Bár sokan nem mernek belevágni a Magento 2.4 verziófrissítés projektbe, azonban webáruházunk számos értékes és egyedi funkcióval bővülhet. Ráadásul növeli a konverziós arányt azáltal, hogy a vásárlók vásárlási élménye sokkal kényelmesebb és zökkenőmentesebb az új technológiai és felhasználói újításoknak köszönhetően.