Digitális értékesítési trendek 2025-ben
Digitális értékesítési trendek 2025-ben
Aktuális

Digitális értékesítési trendek 2025-ben

Olvasási idő: 8 perc

Hogyan maradhatnak versenyképesek a kereskedők 2025-ben? Milyen digitális értékesítési trendek mentén telik az idei év? Cikkünkben adunk néhány ötletet, hogy mire érdemes figyelni.

Minden év elején egy összefoglaló cikkel készülünk azzal kapcsolatban, hogy milyen digitális értékesítési trendek várhatóak az adott évben. A predikcióra hatással van a világszintű gazdasági bizonytalanság és a folyamatos technológiai fejlődés. Mindezek ellenére a digitális kereskedelem globális piaca kitartóan növekszik, az Insider Intelligence jóslata szerint az idei évben vélhetően világszinten megközelíti a 7 billió dollárt.

Ennek az egyre növekvő digitális értékesítési piacból való részesedése óriási potenciál a vállalkozások számára. Természetszerűleg azonban ez egyben nagyobb versenyt és magasabb vevői elvárásokat is támaszt az értékesítéssel szemben, melyre a kereskedőknek fel kell készülniük.

Lássuk milyen digitális értékesítési trendek jegyében telik az év:

Áruállomásoztatás helyett szolgáltatóvá válás

Omnichannel Scale kutatás

A Radó Mátyás és Ocskay László által írt Egységesített Kereskedelem című üzleti könyv nyitófejezete egy drámai képet fest. Amerikai példákon keresztül végigveszi, hogy bár a túlfogyasztás korát éljük, mégis nagy, ikonikus vállalatok sodródtak a tönk szélére. Gondoljunk csak az ikonikus Sears összeomlására vagy a RadioShack csődjére. Ezeknek a cégeknek a közös tulajdonsága, hogy nem ismerték fel a digitális kereskedelem jelentőségét. Nem tudtak túllépni a szimpla áruállomásoztató szerepükön, ezáltal pedig lecserélhetőekké váltak vásárlóik szemében. Egyértelmű, hogy a mai világban csak azok a kereskedők maradhatnak relevánsak, akik olyan szolgáltatási portfóliót alakítanak ki, mely a vevők szükségleteinek egy szélesebb körét elégíti ki. Mit is jelent ez a gyakorlatban? Hűségprogramok bevezetését, bérelhető termékek lehetőségét, szakértői támogatás nyújtását, közösség formálást, események szervezését, edukatív tartalmak közlését… és a sort még hosszan folytathatnánk.

Nyereséges hűségprogramok

omnichannel hűségprogram

Ha már a szolgáltatóvá válás kapcsán említettük a hűségprogramokat, akkor térjünk ki rá egy kicsit részletesebben! A Nielsen egy korábbi kutatásából kiderült, hogy a vásárlók 84%-a hajlamosabb visszatérni azokba a webáruházakba vagy boltokba, ahol hűségprogramok érhetők el.

A hűségprogramok alapvető célja, hogy növeljék az ügyfelek elköteleződését, ösztönözzék a visszatérő vásárlásokat, és erősítsék az ügyfélmegtartást. Azonban kiemelt figyelmet kell fordítanunk arra, hogy ezek a különféle csatornákon átjárhatóak, azaz omnichannel hűségprogramok legyenek. A hűségprogram bevezetése után azonban ideje az optimalizálásnak, ehhez nélkülözhetetlen az adataink kielemzése. 2025-ben egyik kereskedő sem engedheti meg magának, hogy veszteségesen üzemeltesse hűségprogramját.

Az előfizetéses modell térhódítása

A mai világban megszokottá vált, hogy különféle előfizetéseink megduzzasztják a “digitális rezsinket”. Legyen szó egy streaming szolgáltatásról, egy hírportál exkluzív tartalmairól vagy online zenei platformokról. Míg a digitális termékek vagy szolgáltatások előfizetése mindennapos dolog, addig a fizikai termékek előfizetése kevésbé jellemző.

Bár egy régebbi üzleti modellről van szó, napjainkban mégis megnőtt a jelentősége az előfizetéseknek. Hogy miért? A vásárló számára kényelmes, mert nem kell újra és újra leadni ugyanazt a rendelést, ugyanakkor akár olcsóbban jut a kívánt termékhez vagy valamilyen ajándékot kap mellé. A kereskedő számára kiszámíthatóbb logisztikát jelent, kinyújtható vele a vásárlói életciklus és nem utolsó sorban, kiszámíthatóbbá válnak a bevételek is. Az első pontunkhoz visszacsatolva egy jó minőségű előfizetési szolgáltatással vevőink életének részévé válhatunk és hamar nélkülözhetetlenné tehetjük magunkat.

A SimpleTrends 2025-ös januári podcastjében Pintér Robesz Deák Andrással, a Libri-Bookline digitális csatornák igazgatójával beszélgetett az előfizetéses modellről. András szerint “egész másképpen kell hozzáállni, mint a kosaras értékesítéshez. Jellemzően itt egy hűséges vásárlói kört lehet megszólítani”. Kihangsúlyozta az adatok fontosságát, meg kell figyelni a mintázatokat ahhoz, hogy egyáltalán eldönthessük, hogy megéri-e az előfizetésben gondolkodnunk. “Az előfizetéses modellben ugyanaz az árrés, ugyanaz az eljárás nem feltétlen adaptálható, mint ami a kosaras értékesítésnél érvényes. De ha belegondolunk, az egész éves munkánk abban van, hogy a vásárlási frekvenciát próbáljuk növelni mindenféle kampánnyal és marketing automatizációs eljárással. Mennyivel kényelmesebb dolog az, ha a termékkínálatunk alapján csinálunk valami olyat, ami által ez kiszámíthatóbbá válik.”

Még inkább elmosódik a fizikai és a digitális értékesítés közti határ

omnichannel üzleti esetek

Az Omnichannel Scale kutatásból egyértelműen kiderült, hogy a hazai fogyasztók számára teljesen mindegy milyen csatornán vásárolnak, az éppen aktuális legkényelmesebb módot választják, legyen szó applikációról, üzletről vagy webshopról. A platformok közötti ugrálás a fiatal, vásárlóerős fogyasztók számára szinte már automatikus és nem is veszik észre – ehhez kell alkalmazkodniuk a kereskedőknek is. Az omnichannel értékesítés kialakítása bár tény, hogy a kihívásokkal jár, ugyanakkor mára már nélkülözhetetlenné vált a versenyképességhez a megváltozott fogyasztói szokások miatt. Az omnichannel.hu weboldalon számos olyan üzleti esetet gyűjtöttünk össze, melyek igazolják az online és az offline csatornák közti összemosódást. Csak hogy néhány példát említsünk:

AI a nagyobb elérésért

A mesterséges intelligencia észrevétlen változtatta meg azt ahogyan elérünk az emberekhez. A Search Engine Journal adatai szerint a Google találati oldalak korábbi top3-as szereplőinek mindössze 8% esélyük van arra, hogy az AI Overview-ban szerepeljenek. Annak érdekében, hogy termékeink nagyobb elérést érjenek el, érdemes az AI segítségével megvizsgálnia a webáruházak tartalmi szekcióit, például a termékleírásokat.

De mi is az a Google AI Overview?
A Google Search fokozatosan egyre több felhasználó számára, egyre több nyelven és régióban teszi elérhetővé az AI Overview-kat. Az AI áttekintés gyorsabb és egyszerűbb információkeresést tesz lehetővé azáltal, hogy mesterséges intelligencia által generált “pillanatképet” nyújtanak a legfontosabb információkkal és a részletesebb adatok eléréséhez szükséges linkekkel.

Digitális értékesítési trendek 2025

A kereskedelem világában a siker egyik kulcsa az alkalmazkodás és az innováció. A 2025-ös digitális értékesítési trendek között nagy hangsúlyt kap az ügyfél életciklus meghosszabbítása – legyen szó hűségprogramról vagy előfizetői modellről -, a kereskedők nélkülözhetetlenné válása és természetesen nem maradhat ki a sorból a generatív mesterséges intelligencia. A kereskedőknek fel kell készülniük ezekre a változásokra, hogy lépést tarthassanak az egyre növekvő elvárásokkal és versennyel a digitális értékesítés piacán.

Széchenyi Terv Plusz - Az Europai Unio társfinanszírozásával