Minden év elején egy összefoglaló cikkel készülünk azzal kapcsolatban, hogy milyen digitális értékesítési trendek várhatóak az adott évben. A predikcióra hatással van a világszintű gazdasági bizonytalanság és a folyamatos technológiai fejlődés. Mindezek ellenére a digitális kereskedelem globális piaca kitartóan növekszik, az Insider Intelligence jóslata szerint az idei évben vélhetően világszinten megközelíti a 7 billió dollárt.
Ennek az egyre növekvő digitális értékesítési piacból való részesedése óriási potenciál a vállalkozások számára. Természetszerűleg azonban ez egyben nagyobb versenyt és magasabb vevői elvárásokat is támaszt az értékesítéssel szemben, melyre a kereskedőknek fel kell készülniük.
Lássuk milyen digitális értékesítési trendek jegyében telik az év:
Áruállomásoztatás helyett szolgáltatóvá válás
A Radó Mátyás és Ocskay László által írt Egységesített Kereskedelem című üzleti könyv nyitófejezete egy drámai képet fest. Amerikai példákon keresztül végigveszi, hogy bár a túlfogyasztás korát éljük, mégis nagy, ikonikus vállalatok sodródtak a tönk szélére. Gondoljunk csak az ikonikus Sears összeomlására vagy a RadioShack csődjére. Ezeknek a cégeknek a közös tulajdonsága, hogy nem ismerték fel a digitális kereskedelem jelentőségét. Nem tudtak túllépni a szimpla áruállomásoztató szerepükön, ezáltal pedig lecserélhetőekké váltak vásárlóik szemében. Egyértelmű, hogy a mai világban csak azok a kereskedők maradhatnak relevánsak, akik olyan szolgáltatási portfóliót alakítanak ki, mely a vevők szükségleteinek egy szélesebb körét elégíti ki. Mit is jelent ez a gyakorlatban? Hűségprogramok bevezetését, bérelhető termékek lehetőségét, szakértői támogatás nyújtását, közösség formálást, események szervezését, edukatív tartalmak közlését… és a sort még hosszan folytathatnánk.
Nyereséges hűségprogramok
Ha már a szolgáltatóvá válás kapcsán említettük a hűségprogramokat, akkor térjünk ki rá egy kicsit részletesebben! A Nielsen egy korábbi kutatásából kiderült, hogy a vásárlók 84%-a hajlamosabb visszatérni azokba a webáruházakba vagy boltokba, ahol hűségprogramok érhetők el.
A hűségprogramok alapvető célja, hogy növeljék az ügyfelek elköteleződését, ösztönözzék a visszatérő vásárlásokat, és erősítsék az ügyfélmegtartást. Azonban kiemelt figyelmet kell fordítanunk arra, hogy ezek a különféle csatornákon átjárhatóak, azaz omnichannel hűségprogramok legyenek. A hűségprogram bevezetése után azonban ideje az optimalizálásnak, ehhez nélkülözhetetlen az adataink kielemzése. 2025-ben egyik kereskedő sem engedheti meg magának, hogy veszteségesen üzemeltesse hűségprogramját.
Az előfizetéses modell térhódítása
A mai világban megszokottá vált, hogy különféle előfizetéseink megduzzasztják a “digitális rezsinket”. Legyen szó egy streaming szolgáltatásról, egy hírportál exkluzív tartalmairól vagy online zenei platformokról. Míg a digitális termékek vagy szolgáltatások előfizetése mindennapos dolog, addig a fizikai termékek előfizetése kevésbé jellemző.
Bár egy régebbi üzleti modellről van szó, napjainkban mégis megnőtt a jelentősége az előfizetéseknek. Hogy miért? A vásárló számára kényelmes, mert nem kell újra és újra leadni ugyanazt a rendelést, ugyanakkor akár olcsóbban jut a kívánt termékhez vagy valamilyen ajándékot kap mellé. A kereskedő számára kiszámíthatóbb logisztikát jelent, kinyújtható vele a vásárlói életciklus és nem utolsó sorban, kiszámíthatóbbá válnak a bevételek is. Az első pontunkhoz visszacsatolva egy jó minőségű előfizetési szolgáltatással vevőink életének részévé válhatunk és hamar nélkülözhetetlenné tehetjük magunkat.
A SimpleTrends 2025-ös januári podcastjében Pintér Robesz Deák Andrással, a Libri-Bookline digitális csatornák igazgatójával beszélgetett az előfizetéses modellről. András szerint “egész másképpen kell hozzáállni, mint a kosaras értékesítéshez. Jellemzően itt egy hűséges vásárlói kört lehet megszólítani”. Kihangsúlyozta az adatok fontosságát, meg kell figyelni a mintázatokat ahhoz, hogy egyáltalán eldönthessük, hogy megéri-e az előfizetésben gondolkodnunk. “Az előfizetéses modellben ugyanaz az árrés, ugyanaz az eljárás nem feltétlen adaptálható, mint ami a kosaras értékesítésnél érvényes. De ha belegondolunk, az egész éves munkánk abban van, hogy a vásárlási frekvenciát próbáljuk növelni mindenféle kampánnyal és marketing automatizációs eljárással. Mennyivel kényelmesebb dolog az, ha a termékkínálatunk alapján csinálunk valami olyat, ami által ez kiszámíthatóbbá válik.”
Még inkább elmosódik a fizikai és a digitális értékesítés közti határ
Az Omnichannel Scale kutatásból egyértelműen kiderült, hogy a hazai fogyasztók számára teljesen mindegy milyen csatornán vásárolnak, az éppen aktuális legkényelmesebb módot választják, legyen szó applikációról, üzletről vagy webshopról. A platformok közötti ugrálás a fiatal, vásárlóerős fogyasztók számára szinte már automatikus és nem is veszik észre – ehhez kell alkalmazkodniuk a kereskedőknek is. Az omnichannel értékesítés kialakítása bár tény, hogy a kihívásokkal jár, ugyanakkor mára már nélkülözhetetlenné vált a versenyképességhez a megváltozott fogyasztói szokások miatt. Az omnichannel.hu weboldalon számos olyan üzleti esetet gyűjtöttünk össze, melyek igazolják az online és az offline csatornák közti összemosódást. Csak hogy néhány példát említsünk:
- Online rendelés bolti visszavétele (BORIS)
- Áruházi szolgáltatások online foglalása
- Bolti átvétel (Click & Collect, BOPIS)
AI a nagyobb elérésért
A mesterséges intelligencia észrevétlen változtatta meg azt ahogyan elérünk az emberekhez. A Search Engine Journal adatai szerint a Google találati oldalak korábbi top3-as szereplőinek mindössze 8% esélyük van arra, hogy az AI Overview-ban szerepeljenek. Annak érdekében, hogy termékeink nagyobb elérést érjenek el, érdemes az AI segítségével megvizsgálnia a webáruházak tartalmi szekcióit, például a termékleírásokat.
De mi is az a Google AI Overview?
A Google Search fokozatosan egyre több felhasználó számára, egyre több nyelven és régióban teszi elérhetővé az AI Overview-kat. Az AI áttekintés gyorsabb és egyszerűbb információkeresést tesz lehetővé azáltal, hogy mesterséges intelligencia által generált “pillanatképet” nyújtanak a legfontosabb információkkal és a részletesebb adatok eléréséhez szükséges linkekkel.
A kereskedelem világában a siker egyik kulcsa az alkalmazkodás és az innováció. A 2025-ös digitális értékesítési trendek között nagy hangsúlyt kap az ügyfél életciklus meghosszabbítása – legyen szó hűségprogramról vagy előfizetői modellről -, a kereskedők nélkülözhetetlenné válása és természetesen nem maradhat ki a sorból a generatív mesterséges intelligencia. A kereskedőknek fel kell készülniük ezekre a változásokra, hogy lépést tarthassanak az egyre növekvő elvárásokkal és versennyel a digitális értékesítés piacán.