Mindhárom szó az értékesítés egyfajta evolúciós lépcsőfokaira utal. A kereskedelemben a mai napig még hihetetlen potenciál rejtőzik, melyeket épphogy elkezdtünk kiaknázni. Cikkünkben összefoglaljuk a multichannel, az omnichannel és a unified commerce, azaz az egységesített kereskedelem fogalmát, illetve megmutatjuk, hogy miért kiemelten fontosak a mai értékesítésben.
A multichannel értékesítés fogalma
A multichannel, ahogy a neve is mutatja, többcsatornás értékesítésről szól. A kereskedő különböző platformokon értékesíti termékeit, legyen szó weboldalról, social commerce-ről, mobile-commerce-ről. Bár a stratégia, kulcsüzenet egyezhet, a koherencia mindenképpen sérül, hiszen az egyes platformok silózottan működnek, például teljesen elkülönülnek egymástól a készletek, árazási stratégiák, stb.
Hogy működik a mindennapi életben? Online rendelünk egy terméket, de a fizikai loyalty kártyánkat nem tudjuk a vásárlás során felhasználni. Ha visszavinnénk/cserélnénk a terméket, nem vihetjük azt be a fizikai üzletbe, csak visszaküldésre van lehetőség. Egy egyszerűbb, korlátozottabb lehetőségeket biztosító kereskedelmi forma, mely nem feltétlen kedvez az ügyfélélménynek.
Az omnichannel értékesítés jelentése
A fő különbség az omnichannel és a multichannel között az, hogy míg a multichannel számos csatornát foglal magában, alapvetően a termék van a középpontban. Ezt továbbvíve, az omnichannel minden csatornát magában foglal, de nem a terméket, hanem az ügyfelet helyezi előtérbe. Az omnichannel értékesítés során a kereskedő arra törekszik, hogy az összes értékesítési és kommunikációs platformját összehangolja, ezáltal felhasználóinak zökkenőmentes ügyfélélményt nyújtson. Megjelenik az ügyfélről alkotott egységes kép, valamint a kereskedelem egységes élménye. A háttérben ehhez a third party rendszerek összehangolására van szükség, melyek mindegyike különböző funkciókkal rendelkezik és más-más adatokat tárol.
Hogy mit is jelent ez a gyakorlatban? Tipikus példa egy elhagyott kosár, melynek értesítője érkezhet emailben, de találkozhatunk vele telefonunk push értesítői között is. A termékkel kapcsolatos hirdetés ugyanakkor szembe jöhet velünk a Facebookon, Google-ben, YouTube-on is.
Store Fulfillment, az egyre népszerűbb kereskedelmi stratégia >>
Aki kimarad az e kereskedelemből az annyira lemarad, hogy piacot veszít >>
A unified commerce fogalma
A unified commerce, azaz az egységesített kereskedelem megoldja az értékesítési csatornák közötti silózottság problémáját az értékesítési pontok (POS – point of sale) teljes, központi összehangolásával. A készletkezelő és számlázó rendszer, CRM, fullfillment összekötés, különböző social felületeken való értékesítések, marketing automatizációs funkciók, akár több csatornán is átívelő visszaküldési hálózatok stb. valós idejű kommunikációjának köszönhetően az adataink – legyen szó bármilyen platformról- minden esetben naprakészek. Az egész értékesítési láncolatra egy hatalmas egységként kell tekinteni, amely magában foglalja a hagyományos brick-and-mortar értékesítést, az e-kereskedelmet és az M-commerce-t is.
A háttérben egy nagy rendszer tárolja a vevőkhöz kapcsolódó információkat, a készleteket, eltűnik az online és offline készlet külön kezelése). A marketing tevékenység globális, nem beszélhetünk külön e-kereskedelemről, teljesen összefonódik az értékesítés a platformok között.
Hogy is néz ki ez a mindennapokban? A unified commerce komplexebb, teljes körű szolgáltatást nyújtó kereskedelmi gyakorlat, melyből a felhasználó csak a gördülékenységet és a személyreszabottságot érzékeli. Egy termék applikáción keresztüli megrendelésével a felhasználó megkapja a jutalom pontokat, melyet aztán a fizikai üzletben és a webáruházas rendelésnél is fel tud használni. Bizonyos idő után a megrendelt termékhez kiegészítő ajánlatok érkeznek emailben. A rendszer megismeri a felhasználó vásárlási szokásait, így ehhez igazítva érkeznek a vásárlásra buzdító “emlékeztető” üzenetek.
Az e-kereskedelem jövője a szakértők szerint >>
A jövőbeni sikeres értékesítés kulcsa a minél több adat >>
Összegzés
A világjárvány felgyorsította világszerte a digitális térbe való átállást, bizonyítva, hogy a több lábon állás nélkülözhetetlen a vállalkozások életében. Kis és nagyvállalatok kényszerülek az online térbe egyik hónapról a másikra, és kellett fel kellett venni a versenyt a már tapasztaltabb e-kereskedő konkurenciájukkal.
Márpedig ez a verseny nagyon kiélezett, hiszen a digitális térben már otthonosan mozgó vállalatok nem tétlenkednek, hanem folyamatosan fejlesztenek, keresik az új csatornákat, az új lehetőségeket. Ők már az evolúció egy másik fokán állnak, ahol például a bolthálózattal rendelkező cégek már az offline és az online kereskedés még szorosabb összekötésén dolgoznak. Ahol a készleteket egy előre szabályozott algoritmus osztja ki a boltok és a webshop között, ahol online lefoglalsz egy terméket majd pár óra múlva besétálsz érte a boltba. Ugye érezhető a különbség?
Hogyan lehet erre a szintre eljutni? Melyik vállalkozásnak melyik szint “áll jól”? Hogyan lehet még zökkenőmentesebben, még jobban csinálni? A vállalkozásunkhoz kapcsolódó szoftverek információi alkotják a vállalat digitális üzleti ökoszisztémáját. Ennek az ökoszisztémának az összekötése, az ökoszisztéma kibővítése hosszas tervezést igényel. Lépj kapcsolatba velünk és egyeztessünk a lehetőségekről, a jövőbeni terveidről! Találjuk ki együtt, hogyan tudja biztosítani vállalkozásod azt a kereskedelmi élményt, amelyet mára már elvárnak a felhasználók.
Ha bővebben érdekelne a téma és beszélgetnél a vállalkozásod kontextusában e-kereskedelmi szakértőkkel, gyakorló e-kereskedőkkel? Akkor figyelmedbe ajánljuk a KÜRT Akadémia e-kereskdelmi képzését, ahol jómagam kollégáimmal együtt óraadóként is jelen vagyunk.