A kereskedelem evolúciója: omnichannel értékesítés és unified commerce
A kereskedelem evolúciója: omnichannel értékesítés és unified commerce
Aktuális

A kereskedelem evolúciója: omnichannel értékesítés és unified commerce

Olvasási idő: 7 perc

Multichannel, omnichannel kereskedelem, unified commerce. Gyakran hallod ezeket a kifejezéseket, de igazán nem mentél utána, hogy mit jelentenek és miért is olyan fontosak? Pedig üzletileg nagyon fontos, sőt, kritikus fogalmakról van szó. Nem kell megijedni, lehet már csinálod is, csak nem elég tudatosan.

Mindhárom szó az értékesítés egyfajta evolúciós lépcsőfokaira utal. A kereskedelemben a mai napig még hihetetlen potenciál rejtőzik, melyeket épphogy elkezdtünk kiaknázni. Cikkünkben összefoglaljuk a multichannel, az omnichannel és a unified commerce, azaz az egységesített kereskedelem fogalmát, illetve megmutatjuk, hogy miért kiemelten fontosak a mai értékesítésben.

A multichannel értékesítés fogalma

A multichannel, ahogy a neve is mutatja, többcsatornás értékesítésről szól. A kereskedő különböző platformokon értékesíti termékeit, legyen szó weboldalról, social commerce-ről, mobile-commerce-ről. Bár a stratégia, kulcsüzenet egyezhet, a koherencia mindenképpen sérül, hiszen az egyes platformok silózottan működnek, például teljesen elkülönülnek egymástól a készletek, árazási stratégiák, stb.

Hogy működik a mindennapi életben? Online rendelünk egy terméket, de a fizikai loyalty kártyánkat nem tudjuk a vásárlás során felhasználni. Ha visszavinnénk/cserélnénk a terméket, nem vihetjük azt be a fizikai üzletbe, csak visszaküldésre van lehetőség. Egy egyszerűbb, korlátozottabb lehetőségeket biztosító kereskedelmi forma, mely nem feltétlen kedvez az ügyfélélménynek.

omnichannel unified commerce

Az omnichannel értékesítés jelentése

A fő különbség az omnichannel és a multichannel között az, hogy míg a multichannel számos csatornát foglal magában, alapvetően a termék van a középpontban. Ezt továbbvíve, az omnichannel minden csatornát magában foglal, de nem a terméket, hanem az ügyfelet helyezi előtérbe. Az omnichannel értékesítés során a kereskedő arra törekszik, hogy az összes értékesítési és kommunikációs platformját összehangolja, ezáltal felhasználóinak zökkenőmentes ügyfélélményt nyújtson. Megjelenik az ügyfélről alkotott egységes kép, valamint a kereskedelem egységes élménye. A háttérben ehhez a third party rendszerek összehangolására van szükség, melyek mindegyike különböző funkciókkal rendelkezik és más-más adatokat tárol.

Hogy mit is jelent ez a gyakorlatban? Tipikus példa egy elhagyott kosár, melynek értesítője érkezhet emailben, de találkozhatunk vele telefonunk push értesítői között is. A termékkel kapcsolatos hirdetés ugyanakkor szembe jöhet velünk a Facebookon, Google-ben, YouTube-on is.

Store Fulfillment, az egyre népszerűbb kereskedelmi stratégia >>
Aki kimarad az e kereskedelemből az annyira lemarad, hogy piacot veszít >>

A unified commerce fogalma

A unified commerce, azaz az egységesített kereskedelem megoldja az értékesítési csatornák közötti silózottság problémáját az értékesítési pontok (POS – point of sale) teljes, központi összehangolásával. A készletkezelő és számlázó rendszer, CRM, fullfillment összekötés, különböző social felületeken való értékesítések, marketing automatizációs funkciók, akár több csatornán is átívelő visszaküldési hálózatok stb. valós idejű kommunikációjának köszönhetően az adataink – legyen szó bármilyen platformról- minden esetben naprakészek. Az egész értékesítési láncolatra egy hatalmas egységként kell tekinteni, amely magában foglalja a hagyományos brick-and-mortar értékesítést, az e-kereskedelmet és az M-commerce-t is.

A háttérben egy nagy rendszer tárolja a vevőkhöz kapcsolódó információkat, a készleteket, eltűnik az online és offline készlet külön kezelése). A marketing tevékenység globális, nem beszélhetünk külön e-kereskedelemről, teljesen összefonódik az értékesítés a platformok között.

Hogy is néz ki ez a mindennapokban? A unified commerce komplexebb, teljes körű szolgáltatást nyújtó kereskedelmi gyakorlat, melyből a felhasználó csak a gördülékenységet és a személyreszabottságot érzékeli. Egy termék applikáción keresztüli megrendelésével a felhasználó megkapja a jutalom pontokat, melyet aztán a fizikai üzletben és a webáruházas rendelésnél is fel tud használni. Bizonyos idő után a megrendelt termékhez kiegészítő ajánlatok érkeznek emailben. A rendszer megismeri a felhasználó vásárlási szokásait, így ehhez igazítva érkeznek a vásárlásra buzdító “emlékeztető” üzenetek.

unified commerce
Forrás: medium.com/@paldesk

Az e-kereskedelem jövője a szakértők szerint >>
A jövőbeni sikeres értékesítés kulcsa a minél több adat >>

Összegzés

A világjárvány felgyorsította világszerte a digitális térbe való átállást, bizonyítva, hogy a több lábon állás nélkülözhetetlen a vállalkozások életében. Kis és nagyvállalatok kényszerülek az online térbe egyik hónapról a másikra, és kellett fel kellett venni a versenyt a már tapasztaltabb e-kereskedő konkurenciájukkal.

Márpedig ez a verseny nagyon kiélezett, hiszen a digitális térben már otthonosan mozgó vállalatok nem tétlenkednek, hanem folyamatosan fejlesztenek, keresik az új csatornákat, az új lehetőségeket. Ők már az evolúció egy másik fokán állnak, ahol például a bolthálózattal rendelkező cégek már az offline és az online kereskedés még szorosabb összekötésén dolgoznak. Ahol a készleteket egy előre szabályozott algoritmus osztja ki a boltok és a webshop között, ahol online lefoglalsz egy terméket majd pár óra múlva besétálsz érte a boltba. Ugye érezhető a különbség?

Hogyan lehet erre a szintre eljutni? Melyik vállalkozásnak melyik szint “áll jól”? Hogyan lehet még zökkenőmentesebben, még jobban csinálni? A vállalkozásunkhoz kapcsolódó szoftverek információi alkotják a vállalat digitális üzleti ökoszisztémáját. Ennek az ökoszisztémának az összekötése, az ökoszisztéma kibővítése hosszas tervezést igényel. Lépj kapcsolatba velünk és egyeztessünk a lehetőségekről, a jövőbeni terveidről! Találjuk ki együtt, hogyan tudja biztosítani vállalkozásod azt a kereskedelmi élményt, amelyet mára már elvárnak a felhasználók.

Ha bővebben érdekelne a téma és beszélgetnél a vállalkozásod kontextusában e-kereskedelmi szakértőkkel, gyakorló e-kereskedőkkel? Akkor figyelmedbe ajánljuk a KÜRT Akadémia e-kereskdelmi képzését, ahol jómagam kollégáimmal együtt óraadóként is jelen vagyunk.