Csak a felszínt karcoljuk, amikor arról beszélünk, hogy a mesterséges intelligencia egyre nagyobb szerepet játszik az értékesítésben. Bár nem vettük észre, ma már a mindennapjaink részévé váltak a háttérben működő automatizmusok, elemző rendszerek, melyek górcső alá veszik viselkedésünket, perszonalizálják a megjelenített tartalmakat és termékeket. Ezúttal azokat a technológiai módszereket vesszük sorra, melyek segítik az online és az offline értékesítés összefonódását, optimalizálást, azaz azokat az AI megoldásokat, melyeket az omnichannel értékesítés szolgálatába állíthatunk. Észre sem vettük, de a jövő már velünk él.
A személyreszabás művészete
Az online leadott rendelések és a fizikai üzletekben történt vásárlások során keletkező adatok elemzésével nagyon sok hasznos információ nyerhető ki a vevőinkről, főleg, ha összegezzük a két platform adatait. Kielemezhetjük, hogy milyen gyakorisággal vásárolnak tőlünk, azt mikor és milyen platformon teszik meg, mikor milyen termékekre volt szükségük. Mindezen információhalmaz megfelelő strukturálás után lehetővé teszi, hogy személyre szabott ajánlatokkal további vásárlásra ösztönözzük a felhasználóinkat az általuk preferált csatornákon, az általuk preferált időben. A mesterséges intelligencia segítségével jobban megérthetjük a vásárlói igényeket és hatékonyabban reagálhatunk azokra.
Az online és offline vásárlás predikciója
Elgondolkodtató, hogy milyen termékek kerülnek az üzletekbe és melyek csak online érhetőek el? A döntés nem véletlenszerű. Az üzletek és a webshopok forgalmi adatai, a hűségprogramok információi mind az AI szolgálatába állíthatóak. A mesterséges intelligencia az adatok elemzése után “megjósolja”, hogy mely termékek lesznek kelendőek online és offline, illetve segíthet a felhasználókat vagy az offline vagy az online üzlettérbe terelni az aktuális céljainknak megfelelően.
Ha már a mesterséges intelligencia megjósolja nekünk, hogy melyik platformon melyik termék fogy jobban, úgy ezen információk alapján optimalizálhatjuk készletelosztásainkat is. Az AI-eszközök optimalizálhatják a visszaárukat, felhasználhatják a lassan mozgó készleteket, ráadásul egyre intelligensebb előrejelzéseket is készítenek a kereskedők számára, melyekkel nem csak a készletkezelést könnyítik meg, hanem a logisztikai tervezést is.
A kereskedelem evolúciója: omnichannel értékesítés és unified commerce >>
A jó omnichannel kereskedelem előnyei >>
Okos chatbotok, virtuális asszisztensek
A mesterséges intelligencia lehetőséget biztosít a kereskedők számára, hogy autonóm módon működő chatbotokat vagy akár virtuális asszisztenst alkalmazzanak az ügyfélszolgálat terheinek csökkentésére, illetve a vásárlók kevésbé komplex problémáinak megoldására.
Míg a chatbotok tudása és “taníthatósága” korlátozott, addig a virtuális asszisztensek egy fejlettebb technológiai szintet képviselnek. Képesek hosszabb beszélgetéseket is folytatni a felhasználókkal, segítenek a termék ajánlásokban és megválaszolják a vásárlás során felmerülő kérdéseket.
Amennyiben élünk az ügyfelek azonosításának lehetőségével, hozzájuk kapcsolhatjuk a vásárlási előzményeiket – legyen szó bármelyik csatornáról -, így az AI rendszerek már ezeknek az információknak a birtokában okosabb, személyreszabottabb válaszokat tudnak adni felhasználóinknak. A kulcs a gyorsaság és a perszonalizáció, ezáltal növelhetjük az ügyfél elégedettséget és erősíthetjük a márkahűséget. Bár tény, hogy nem lehet kiváltani ezekkel a funkciókkal teljesen az ügyfélszolgálat működését, de a humánerő az összetettebb kérdésekre koncentrálhat.
Értékesítés optimalizálása bolti kamerák kreatív használatával
A bolti kamerák már ma is számtalan célból rögzítenek felvételeket. Egyes vállalkozások arra használják az arcfelismerést, hogy rögzítsék a vásárlók útját a boltokban és ahol hosszabban időznek, azt a rendszer kiemelten értékes adatként tárolja későbbi felhasználásra. Így a felhasználók személyre szabott webshop címlapot vagy hírlevelet kaphatnak a bolti viselkedésükre alapozva.
A fent említett példák csak néhány, kifejezetten az omnichannel stratégia mentén összegyűjtött AI képesség, melyeket alkalmazhatunk. A kulcs a minél több adat, legyen szó online vagy fizikai csatornákról, melyek alapján megalapozott döntéseket hozhatunk és pontosabban megjósolhatjuk a jövőt. Az AI használatával hatékonyabb értékesítési folyamatot hozhatunk létre, használjuk okosan!