Webáruházak UX optimalizálása

Kérjen szakmai csapatunktól részletes, mélyreható elemzést webáruháza teljesítményéről, használhatóságáról és arról, miként javíthatók webshopja üzleti eredményei!

Mi az a UX audit és miként segíti a webáruházakat?

A webáruházak használhatósága remekül mérhető és bármilyen más értékesítési csatornánál jobban optimalizálható.

Egy komoly üzleti értékkel bíró website természetes életciklusának része a folyamatos optimalizálás, a felhasználói élmény és a konverzió javítása. Kiváltképp igaz ez az e-kereskedelemre, ahol a webáruházak ergonómiai és tartalmi optimalizálása gyors és jól forintosítható eredményekkel jár.

Valamennyien otthagyjuk a digitális ujjlenyomatunkat minden oldalletöltés, kattintás vagy vásárlás alkalmával, ezek pedig részletes adatok formájában elemezhetők. A felhasználói szokások kiértékelése és az ebből származó javaslatok abban segítenek, hogy kiszűrjük a fájdalompontokat, azokat a helyzeteket ahol a felhasználó elbizonytalanodik, megakad, esetleg elhagyja a vásárlási kedve, illetve hogy megtudjuk, milyen ergonómiai vagy funkcionális átalakításokkal tudunk több bevételre szert tenni. Lássuk, hogyan készül és mit tartalmaz a UX (user experience) audit!

Hőtérképes elemzés

Az átvilágítás első lépése a hőtérképes elemzés, amely során a felhasználók szokásait vizsgáljuk (mozgások, görgetések, kattintások). Ezáltal pontos képet kapunk arról, hogy a felhasználóink milyen módon navigálnak az oldalunkon, mi az amit nehezen használnak és potenciálisan hol veszítjük el őket.

Forgalomanalitika

A forgalomanalitika jellemzően Google Analytics adatelemzésen alapszik. A globális mutatók és teljesítmény értékelésén túl mélyíti a felhasználók viselkedésének megértését. Az egyes oldaltípusok átvilágítása során a hőtérkép tapasztalatai jól összevethetők a forgalmi statisztikákkal, megmutatja az egyes layout-ok minőségi indikátorait.

Funkcionális tesztelés

Az audit részét képezi egy átfogó funkcionális tesztelés, amelyet a QA csapatunk végez. Szűz szemmel végignézzük, kipróbáljuk a vásárlási folyamatokat a konverziót negatívan befolyásoló működési anomáliákat vagy javítandó műveleteket keresve. Ezek tapasztalatai is beépülnek az egyes oldaltípusok teljesítményét értékelő elemzésbe.

SEO és performancia audit

A webáruház sebessége jelentősen kihat a felhasználói élményre és a konverzióra, a keresőoptimalizáltság pedig a webshop potenciális jövedelmezőségére. Így - annak ellenére, hogy a UX audit elsősorban nem technikai jellegű átvilágítás - az elemzés részét képezi egy látlelet a legfontosabb performancia és SEO indikátorokról is.

Mit tartalmaz a UX audit jelentés?

A vizsgált portál komplexitásától és az elemzés alá vont oldaltípusok számától függően egy 30-60 oldalas dokumentumot készítünk, amely layout-onként ismerteti a fő megállapításokat, hibákat és kiaknázható ergonómiai lehetőségeket. A dokumentum konkrét módosítási vagy funkcionális javaslatokkal szolgál a feltárt problémákra, emellett elemzi a webáruház teljesítményét. Tartalmaz továbbá egy SEO látleletet és performancia értékelést is. A UX audit konkrét lépéseket jelöl ki tehát, amelyeket aztán bármilyen design és fejlesztő csapat meg tud valósítani. Az eredményeket személyesen is prezentáljuk és szívesen segítünk a konverzió optimalizálást célzó backlog összeállításában is.

A UX felmérés menete, szakmai lépései

Első lépésben megismerkedünk a vizsgálat alá vont webáruházzal, interjúkat készítünk a webshop működtetésében érintett stakeholder-ekkel, megismerjük az üzleti célokat és a konkurenciát. Ezzel párhuzamosan beépítjük a webshopba az analitikai szoftvereket (Hotjar hőtérképes követőkód beillesztése és a Hotjar fiók paraméterezése; ellenőrizzük, hogy a Google Analytics megfelelően van-e beállítva, illetve testre szabjuk a célkonverziókat).

Az adatgyűjtés időszaka attól függ, hogy a webáruház milyen forgalommal rendelkezik. Míg a forgalomelemzés hosszú távú trend adatokat igényel, a hőtérképes elemzéshez szükséges adatmennyiség akár néhány nap vagy 1 hét alatt is összegyűlhet releváns mennyiségű látogató esetén. A követőkódok beállítása után általában 1-2 hét adatgyűjtési időszakkal célszerű számolni.

Amíg a mérési időszak zajlik, csapatunk QA szakértői elvégzik a webáruház általános funkcionális tesztelését, hogy a hőtérképes elemzéshez már ismerjük azokat az esetleges működési anomáliákat, amik az eredményeket befolyásolhatják. Jó eséllyel már ebben a szakaszban meg tudunk fogalmazni módosítási javaslatokat, ugyanis a funkcionális teszt nemcsak a hibakeresésről szól, hanem a felhasználói élmény empirikus értékeléséről is.

Az elemzésen - az adatgyűjtési időszakot követően - az OANDER csapatából minden esetben 3 fő dolgozik: egy UX tervező, egy forgalomelemző specialista és egy SEO szakértő. Így a jelentésbe beépülnek mind az adatvezérelt analitikus, mind a kreatív tervezői meglátások. A szöveges jelentés elkészítésének időtartama a vizsgált oldaltípusok számától függ, jellemzően 1 hetet vesz igénybe.

A jelentést elküldjük a webáruház üzemeltetésében érintett megrendelő-oldali stakeholder-eknek, majd egy személyes találkozón prezentáljuk is a fő megállapításokat, javaslatokat. Amennyiben igény van rá, úgy a későbbiekben segítünk az akcióterv megvalósításában is például specifikációk készítésével, a javasolt módosítások konkrét UX/UI tervezésével vagy amennyiben a webáruház olyan technológián fut, amellyel csapatunk foglalkozik, úgy a fejlesztéssel is.

Kiknek és mikor ajánljuk a UX elemzési szolgáltatásunkat?

  • Olyan webáruházak számára, akik már releváns piaci penetrációval és forgalommal rendelkeznek és szeretnék üzleti teljesítményüket javítani, vagy független szakértői véleményt szeretnének a webshop állapotáról.
  • Megújítás előtt álló webáruházak számára, ahol az újratervezéséhez vagy a funkcionális tervezéshez az adatokon alapuló kutatás még a UX/UI tervezés előtt a projekt bemeneti anyagaként tud szolgálni.
  • Olyan webshopok számára, amelyek romló konverzióval rendelkeznek, nehezen magyarázható csökkenő eladásokat produkálnak, és felmerül a gyanú, hogy a nem kielégítő üzleti eredményeknek usability okai (is) vannak.


Ügyfeleink közül:

Többszáz e-kereskedelmi projekt tapasztalata

Csapatunk az egyik legnagyobb kapacitású UX/UI stúdió, emellett több mint egy évtizede foglalkozunk webáruházak fejlesztésével. Közepes és nagyvállalatokat segítünk a digitális transzformációban. Hisszük, hogy bármilyen webáruházat hatékonyan tudunk segíteni a jobb üzleti eredmények elérésében.

Hogyan tudunk Önnek segíteni?

További részletekért, a UX optimalizálás módszertanának megismeréséért, vagy csak egy jó kávéval egybekötött személyes beszélgetésért vegye fel a kapcsolatot velünk itt!