Webáruház a kávézás egyik világmárkájának
Esettanulmány

Webáruház a kávézás egyik világmárkájának

Az ügyfél

Espresso webáruházAz Espresso Kft a 90-es évek óta meghatározó szereplője a hazai kávékereskedelemnek, egyúttal pedig az olasz Illy kávémárka termékeinek kizárólagos forgalmazója Magyarországon. Noha a vállalat fókusza a kezdetek óta a világhírű kávémárka hazai képviselete volt, termékválasztéka ma már kiegészül más prémium kategóriás alapanyagokkal és gasztronómiai termékekkel: teákkal, csokoládé italokkal, szirupokkal, illetve ezek elkészítéséhez szükséges eszközökkel. Ügyfelünk emellett fontos szerepet vállal a vendéglátóipar képzésében, támogatásában is.

Az Illy vitathatatlanul a kávézás egyik legnagyobb világmárkája: naponta több mint 8 millió csésze Illy eszpresszó fogy. A világ 50.000 legjobb kávézója, étterme és szállodája Illy kávét szolgál fel, irodák, otthonok kedvence több mint 150 országban. Kevesen tudják, hogy az Illy magyar gyökerekkel büszkélkedik, 1933-ban a temesvári Illy Ferenc, azaz Francesco Illy alapította Triesztben.

A kihívás

Espresso webáruházAz Illy márkát itthon kizárólagosan képviselő Espressoshop.hu webáruház funkcionalitása és megjelenése 2013-ra megérett egy teljes átalakításra, miközben az e-kereskedelem ügyfelünk számára az egyik legfontosabb értékesítési felületté vált. A projekt rendelkezett néhány fontos informatikai kritériummal:

  • Robosztus, nagy terhelhetőségű webáruház motorra volt szükség, amely egyben nyílt forráskóddal rendelkezik, hogy funkcionalitása minél több hozzákapcsolt (megvásárolt és egyedileg fejlesztett) modullal kiegészíthető legyen. Ebből a szempotból a Magento – mint világszerte piacvezető open-source webshop motor – ideális választás volt.
  • Az Espressoshop számos olyan egyedi kereskedelmi folyamattal rendelkezik, amelyek a legkülönbözőbb ügyféltípusokhoz igazodva erősen eltérnek egymástól. Így olyan megoldást kellett szállítanunk, amely képes kiszolgálni a lakossági, vendéglátóipari és professzionális disztribútor vásárlókat perszonalizált kínálattal, árképzéssel, fizetési lehetőségekkel, készletmegjelenítési információkkal és számlázási folyamatokkal.
  • Az ügyfelünk üzleti folyamatait kezelő ERP-vel való szinkronizálás a projekt egyik kulcskritériuma volt. Olyan szoros Magento-ERP kapcsolat kialakításra volt szükség, hogy a webáruházban megjelenő valamennyi információ és folyamat (vevőcsoportok, vásárlói adatok, termékkínálat, termékjellemzők, árképzés, készletkezelés, rendelési folyamat, stb.) teljes mértékben ERP-vezérelten működjön. Ez már a projekt kezdetén komoly rendszerintegrációs műszaki tervezést igényelt.
  • A széles termékválaszték, illetve a kávétermékek egyedi sajátosságai azt igényelték, hogy a készülő webáruházban a kínálat fejlett szűrési és kategorizálási folyamatokon keresztül is megjeleníthető legyen, amely a jövőben rugalmasan alakítható.
  • A megújítás fontos követelménye volt továbbá, hogy javítsuk a kereskedelmi folyamatokat, könnyítsük a navigációt, kellemes, a prémium márkaélményhez illeszkedő felhasználói élményt alkossunk, ügyféloldalon pedig könnyítsük a webáruház kezeléséhez kapcsolódó munkafolyamatokat.

Tervezés

A portál felületi kialakítása gondos ergonómiai tervezéssel indult, amely során a fejlesztő és design csapatunkkal végzett konzultációk, illetve az ügyféllel folytatott termékműhely találkozók során részletesen kidolgoztuk a webáruház valamennyi felületének logikai és funkcionális felépítését. Az Oandernél minden design feladatot drótváz-tervezési munkafolyamat előz meg, amely betekintést nyújt az ügyfél számára a készülő felület kinézetébe és lehetőséget nyújt az ergonómia finomhangolására még mielőtt UI design-ra kerülne sor. Ezzel párhuzamosan zajlott a rendszer funkcionális specifikációjának elkészítése.

Espresso webáruház UX tervezés

Az Espressoshop projekt számos grafikust „mozgósított” az Oander oldalán. Első körben a drótvázak alapján nyitólapi grafikai koncepciók készültek, majd a címlapi arculat véglegesítése után megterveztük az aloldalak kinézetét. Az oldal felhasználói élményét gazdagító belső kategória kreatívok, slider design-ok már a fejlesztés közben kerültek megtervezésre. Az Espressoshop.hu számára készített néhány design koncepció:

Espresso webáruház UI tervezés

A design teljes folyamatát szoros ügyfél-ügynökség iteráció jellemezte. A webárház design tervezése igazi „csemege” volt grafikai csapatunk számára, hiszen jó minőségű képanyagai és átgondolt színvilága, tipográfiája révén kifejezetten hálás feladat volt az Illy márka arculatával dolgozni. A feladat egyúttal nagy felelősséggel is járt, hiszen az általunk tervezett portál grafikai világa a márkát képviselő elsőszámú hazai online felület számára készült.

Expresso webáruház grafikai tervezés

Fejlesztés

A Magento egyik komoly technológiai versenyelőnye, hogy funkcionalitása könnyen gazdagítható modulok hozzákapcsolásával. Az Espressoshop.hu fejlesztése során közel 20 Magento modult alkalmaztunk, ezek jelentős részét csapatunk egyedileg fejlesztette. A modulfejlesztések mellett külön kihívást jelentett a sok add-on egymással való összehangolása. A Magento és az ERP közötti adatkommunikációra az online webservice módszert választottuk, amelyben az információk egy része real-time, egy része pedig ütemezetten mozog a két rendszer között. Ezt az igényelte, hogy az ERP szállítójával szorosan együttműködve dolgozzunk a tervezés, specifikáció és megvalósítás teljes folyamatában, ugyanis az új kapcsolat ERP oldalon is számos igazítást igényelt. A felület frontend fejlesztése során a megtervezett design alapján teljesen egyedi Magento sablont készítettünk.

A projekt legfontosabb fejlesztési feladategységei a következők voltak:

  • A Magento + modulok + ERP kapcsolat „ökoszisztéma” műszaki tervezése
  • Magento-oldali paraméterezés, PHP fejlesztés és egyedi modulgyártási feladatok
  • Frontend fejlesztés az elkészült design szerint
  • Magento-ERP webservice fejlesztés

A szállított portál

A megújult webshop 2014 áprilisában élesedett egy alapos tesztelési és bugfix folyamatot követően. Az Espressoshop ma az egyik legfejlettebb és legkomplexebb hazai Magento alapú webáruház.

Espresso Magento webáruház fejlesztés

Széchenyi Terv Plusz - Az Europai Unio társfinanszírozásával