Egészségmegőrzés és gyógyszeripar
Iparági betekintő

Egészségmegőrzés és gyógyszeripar

Patikai márkák, étrendkiegészítők, dekorkozmetikumok

A COVID-19 soha nem látott növekedést hozott az e-kereskedelmi ágazatban és széleskörű digitális szolgáltatási átalakulást indított el az egészségügyben is. Ugyanakkor a gyógyszer- és egészségiparra jellemző, hogy folyamatosan változó szabályozásoknak, a kereskedelmet nehezítő körülményeknek vannak kitéve. Ezért a szereplőknek különösen rugalmasnak kell lenniük: nemcsak egy agilisan alakítható egészségügyi webáruház platformra van szükségük, de kreatív problémamegoldó képességre is. Az alábbiakban megmutatjuk, hogy mi hogyan gondolkodunk erről az iparágról.

Tudtad?

66%

A hazai fogyasztók 66%-a legszívesebben gyógyszertárakban vásárol étrend-kiegészítőket.

6X

A dermokozmetikumok iránti kereslet globálisan hatszor gyorsabban növekszik, mint hagyományos szépségápolási termékeké.

64%

Az egészségügyi fogyasztók 64%-a véli úgy, hogy a jobb online kiszolgálást nyújtó szolgáltatók nagyobb valószínűséggel jobb szolgáltatást nyújtanak offline is.

35% YoY*

Az egészségügyi e-kereskedelem globálisan 2016 óta évente 25%-kal bővül, a Covid világjárvány óta pedig évi 35%-kal.
*YoY=Year over Year

87%

Az ezredfordulósok 87%-a előbb online tájékozódik a tapasztalt tüneteiről, mielőtt orvoshoz fordul.

69%

A járvány hatására a fogyasztók 69%-a szeretne új, online csatornákat is az egészségügyi termékek hagyományos, offline vásárlása mellett.

Kihívások a gyógyszerkereskedelem területén

Patika, drogéria, FMCG

Az OTC (‘over the counter’ – vény nélkül is kapható gyógyszerek) és egészségügyi termékek vásárlása kezd összemosódni a drogériák valamint FMCG webáruházak portfóliójával. Emiatt az egészségügyi webáruházak  nem csak egymás legnagyobb konkurenseivé válnak, hanem egy szélesebb e-kereskedelmi szegmenssel is kénytelenek versenyezni.

Szépségipari összemosódások

Különösen a szépségipar esetén a legszembetűnőbb az összemosódás, ráadásul ők előnyben vannak, mert más szabályozások, szabadabb korlátozások mentén működnek. A drogériák polcain egyre szélesebb termékkínálattal, sajátmárkás termékekkel kell versenyezni, de a patikák készletei alacsonyabbak, ez pedig tovább nehezíti a helyzetüket.

Törvényi keretek

A törvényi szabályozás lehetetlenné teszi, hogy a patikák a hagyományos kereskedelmi módszerrel promotálják termékeiket, ösztönözzenek vásárlásra. Ezek miatt a kötöttségek emiatt a hűségprogramok és promóciók mozgástere sokkal limitáltabb, más területekhez képest nem alkalmazhatóak a jól bevált módszerek.

OTC termékek kiszállítása

Az OTC termékek kiszállításának korlátozása (kizárólag a gyógyszertárak szakdolgozói szállíthatnak házhoz vény nélküli gyógyszereket) a webes értékesítés alól kivonja a patikai termékportfólió nagy részét. Ez nehezíti a finanszírozást és hátrányosan érinti az e-kereskedelem felé orientálódó gyógyszertárakat, ráadásul a szabályozottak köré nem tartozó külföldi kereskedőket hoz előnyös helyzetbe.

Alternatív termékkörök

Emiatt a patikák olyan alternatív termékkörökkel kénytelenek versenybe szállni, amiket a vásárlók nem feltétlenül a patikákkal kapcsolnak össze fejben. A legtöbb egészségügyi webáruház valójában egészségügyi és szépségápolási bolt, mivel nem csak gyógyszereket, hanem egészséggel kapcsolatos termékeket is árulnak. Ez viszont nem könnyű.

Nagyobb árérzékenység

Ugyanis a recessziós félelmek és az infláció miatt a fogyasztó igyekszik hatékonyabban elkölteni a jövedelmét. A nagyobb árérzékenység miatt a prémium termékek helyett erősödnek az olcsóbb változatok. Ami nem létszükségleti termék, azt ma nehezebb eladni. A patikák által kínált spektrum-szélesítő termékek jellemzően ide tartoznak.

Bizalom csökkenés

Globális trend az egészségügyi szolgáltatásokba vetett bizalom csökkenése. A fogyasztók mindössze 23%-a bízik az egészségügyben. Ennek a trendnek köszönhetően az egészségügyi vállalatoknak olyan kereskedelmi stratégiákra van szükségük, amelyekkel az ügyfelek biztonságban és megértve érezhetik magukat.

Alacsony kosárérték

A patikák esetében az átlagos kosárérték jellemzően alacsonyabb, mint más e-kereskedelmi területen. A fogyasztók általában csak azt teszik a kosarukba, amire tényleg szükségük van. A kosárérték növelése az egyik legnagyobb feladat minden e-kereskedő számára, így ez kifejezetten fontos az egészségügyi területen kereskedők számára is.

Megbízható értékesítő vagy.

Vásárlóid egészségük megőrzését szolgáldd ki profi módon, profi egészségügyi webáruházzal!

Vedd fel velünk a kapcsolatot!

Lehetőségek és megoldások az egészségügyben

dekorkozmetikumok online
A patikák jellemzően erősek a dermokozmetikumok területén. A tudatos bőr és hajápolási termékek iránti kereslet jobban növekszik, mint a hagyományos szépségápolási termékek piaca, erre érdemes építeni. Ez azért is jó hír, mert dermokozmetikumok esetén kisebb az árérzékenység, a fogyasztók választását elsősorban a hatásosság tudományos bizonyítékai befolyásolják. Online az ilyen minőségi előnyöket nagyon jól lehet kommunikálni, szaktekintélyek segítségével pedig az érdeklődőket edukálni.
gyógyszeripar értékesítés
Használjuk ki a kiépült, meglévő fizikai üzlethálózatunkat! Míg más online kereskedőknek nincs ilyen lehetősége, mi rengeteg hozzáadott értéket tudunk biztosítani, hála a személyes, szakmai jelenlétünknek. A tanácsadáson felül számtalan kényelmi szolgáltatást nyújthatunk, ezek mind megrendelhetőek, foglalhatóak lehetnek a webáruházunkban. Hogy csak néhány példát említsünk: a felhasználóhoz a hozzá legközelebb lévő patika kedvencként beállíthatja, a készleteket ellenőrizheti, bevásárló listákat állíthat össze és ezeket akár meg is oszthatja a saját patikusával.

Termékeink az egészségügyi webáruház gyors és költséghatékony bevezetéséhez

Tökéletes gyorsaság, új generációs frontend platform
Időpont foglaló, eseménykezelő eszközünk, ecommerce platformba ültetve
E-kereskedelmi patika integráció
 

A jól működő egészségügyi webáruház kiemelt tulajdonságai

Gyorsaság - PWA

Nagyon gyors, zökkenőmentes UX, magával ragadó vásárlási élmény. A pharma szektor egy bizalom igényes terület, szállítsunk választ és megoldásokat gyorsan, gördülékenyen, könnyen navigálható portálunkon, webáruházunkon.

Bizalom kiépítése

Használjuk ki a lokális vagy globális pozíciónkat és megbízható márkánkban rejlő potenciált, erősítsünk rá bizalomépítő elemekkel, minőségi garanciákkal, szakértői ajánlásokkal!

Tartalommarketing, edukáció

A pozitív és árny oldalaival egybevetve, ma már a Google vált az elsődleges “orvosi rendelővé”. Naponta több mint egymilliárd egészségügyi vonatkozású keresés történik. Pontos, korrekt és jól definiált válaszainkkal csökkenthetjük a betegek szorongását, ha egyenes választ adunk kérdéseikre, kétségeikre. Kevés olyan iparág van, ahol a tartalommarketinggel olyan gyorsan jó keresői pozíciót lehet szerezni, mint a pharma. Vagyis: inspiráló képekkel, meggyőző történetekkel és erős szakmai tartalommal bizalmat és üzletet is építünk egyszerre.

Szolgáltatás arzenál, minden egy helyen

Bár a kereskedelemben is nagyon fontos az omnichannel felfogás, ahol a vásárló akkor és ott találkozik a rendszerünkkel, ahol neki kényelmes, ez egy ilyen “kényes” területen még inkább igaz. Minden szolgáltatásunkat le kell tudnunk képezni digitális nyelvre, tehát egy helyen meg kell jelennie a tartalmainknak, termékeinknek, szolgáltatásainkat, akkor amikor az érdeklődők szeretnék. A növekvő elvárásoknak való megfelelés tehát tartalmazza a nyújtott szolgáltatásaink e-kereskedelem funkciókkal való innovatív digitalizációját, szakmai ismeretanyagaink reszponzív megjelenítését, online időpont foglalás biztosítását.

Katalógus bővítés

Ahogy már fentebb is említettük, a gyógyszeriparnak is, akár csak a drogériáknak fontos üzleti fegyvere lehet a termékkör bővítés, a portfólió folyamatos frissen tartása. A patikával rokon terület felé muszáj elmozdulni, hiszen a hasonló piacok szereplői épp ugyanezt teszik. A katalógus bővítés és a kínálat diverzifikálása az OTC és dermokozmetikumok felé vállalkozásunk túlélését jelenthetik.

Vásárlás ösztönzés

Szintén említettük korábban, hogy a területen szabályokkal tiltott a gyógyszertermékek promotálása. Kereskedelmi és értékesítési szempontból azonban meg lehet találni azokat az eszközöket, amikkel webáruházunkra terelhetjük a vásárlókat. A vásárlók bevonzásának kiváló eszköze lehet a kiemelkedő edukációs tartalmaink olvasása, vagy akár az FMCG területről kínálatunkba beemelt, magas minőségű termékek megjelenítése.

Perszonalizáció

Online rendszereink minden egyes kattintás után izgalmas információt gyűjtenek. Akkor válnak ezek igazán értékessé, amikor a vásárlói utat és a vásárlói viselkedéseket monitorozzuk. Ezen cselekvések megismerése és kielemzése után vásárlói csoportokat alkothatunk, személyre szabott megoldásokat nyújthatunk az érdeklődőink számára.

Pontos termékinformációk

Termékeink kiemelten érzékeny pontot érinthetnek és fontosak ügyfeleink számára. Egészségügyi webáruház esetén a termékinformációk pontos leírása, valamint készletadataink valós idejű megjelenítése kiemelten fontos, hogy tudhassa a vásárló, mely terméket mikor, hol veheti át, ki tudjuk-e szállítani a részére, és, ha igen, milyen feltétek mentén.

Real-time készletinformációk

Nagyon hasonló témakör, itt viszont a fizikai boltjaink készleteire hagyatkozunk, valós idejű megjelenítés esetén gyors kiszállításra, idősáv foglalásra adhatunk lehetőséget, hiszen amikor gyógyszert, egészség megőrző terméket veszünk, akkor arra szinte mindig minél előbb szükségünk van.

Átlátható, könnyen kezelhető egészségügyi webáruház

A fogyasztók mostanra már egy bizonyos technológiai elvárással érkeznek a webáruházunkra. Gördülékeny, gyors, a vásárlással kapcsolatos minden kételyt eloszlató élményt szeretnének. Mivel ezt az FMCG területen már megkapják, és a fogyás, jólét, egészségmegőrzés témakör szintén a napi rutin részét képezi, ezért nem nehéz felismernünk, hogy az FMCG portálokhoz hasonlóan kell felépítenünk az online rendszerünket. Átlátható katalógusra, könnyű termék összehasonlíthatóságra, gyors vásárlási élményre, könnyű újrarendelésre és még sok egyéb online funkcióra lesz szükségünk.

Mobilos megjelenés és konverzió

Ma már nem ritka, hogy e-kereskedelmi felületek több, mint felét mobil telefonról nézik meg, kis képernyőn navigálnak. Ez nagyobb elkötelezettséget jelent a felhasználóknál. A mobilos konverzió szakadék 30-40% környékén mozog az e-kereskedelemben, tehát ennyien mégis átmennek asztali számítógépre vásárolni a mobilos tájékozódás után. Azonban míg desktop környezetben nehezebb a konverzió javítása, mobil környezetben még sok konverziónövelő tartalék van. Ilyenek a betöltődési idők, a koherens felhasználói élmény észlelése és az okostelefonok képességeinek kihasználása.

Üzletkereső

Patikák esetén kifejezetten értékes információ lehet, ha a márkánk miatt oldalunkra tévedő látogatók a hozzájuk aktuálisan legközelebbi patikát megtalálhatják. Jó kereskedő lévén nem kérdés, hogy biztosítanunk kell az egyes üzlethelyiségek információit, kiemelten a pontos nyitvatartást.

KPI

Fontos funkciók

  • Korábbi rendelések megtekintése, újravásárlási lehetőség
  • Bolti készlet online értékesítése (készletoptimalizálás)
  • Készletértesítő
  • Többféle, rugalmas szállítási mód
  • Expressz patikai átvétel (megrendeléstől számított 1-2 órán belül)
  • Üzletkereső

 

  • Termékértékelés (bizalomnövelő hatású)
  • Rendelés feldolgozásának nyomon követése, szállítás követése
  • Chat, ügyfélszolgálati funkciók online térbe emelése
  • Oldalon belüli keresés, szűrés (termékparaméterek)
  • Gyűjtőtermékek (kiszerelések, csomagok)

Digitális megoldásaink

  • Rendszertervezés, tanácsadás
  • Digitális rebranding
  • UX audit, UI tervezés
  • Webáruházfejlesztés
  • Egyedi modulfejlesztés
  • PWA frontend és applikáció fejlesztés
  • Kreatív és tartalmi stratégia

 

  • Felhasználói viselkedés monitorozás
  • Termék ügyfélélmény támogatás
  • Ügyfélszolgálati tapasztalatok
  • E-kereskedelem stratégia és optimalizálás
  • E-kereskedelem transzferek integrációi