Túlélésre játszunk: e-kereskedelem a járvány alatt
Túlélésre játszunk: e-kereskedelem a járvány alatt
Kampányok

Túlélésre játszunk: e-kereskedelem a járvány alatt

Olvasási idő: 11 perc

A COVID 19 vírus terjedése az egész világon érezteti a gazdaságra mért negatív hatását. Sokat lehet olvasni a kellemetlen fejleményekről, de mi a mostani cikkünkkel megpróbálunk a megoldásokra fókuszálni. 

“Nem a legerősebb faj lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leggyorsabban képes változni.”

Az idézet nem tőlünk származik és nem is egy híres közgazdásztól, hanem az evolúcióelmélet atyjától, Darwintól.

A világméretű járvány új kihívások elé állított minket. A mostani helyzetben a legfontosabb teendőink a hálózatok ritkítása és biztonságosabbá tétele. Ez bizony komoly változásra készteti az iparágat, ahol az egyik alapvető célunk pontosan ennek az ellentéte volt, a folyamatos terjeszkedés és növekedés.  Nézzük, hogy mik azok a lehetőségek, amik segítik a webshopokat és az e-kereskedelmet újratervezni és fenntartani. 

Első és legfontosabb: készíts tervet!

Minimum két hét a most következő “visszavonásig érvényes” időszak, de nyugodtan számolhatunk 1, vagy akár 2 hónappal is. Készítsünk tervet arra vonatkozóan, hogy a kollégákkal hogyan tudunk hatékonyan együtt dolgozni és gazdaságilag hogyan tudunk minél hatékonyabban fent maradni az esetleges recesszió idején.

Amit mindenképp érdemes átgondolnunk

Alapvető kérdések munkáltatóként:

  • Munkavállalóink biztonságban vannak? Ha nem, mit lehet tenni értük? Ha igen, hogy tudjuk kezelni együtt a kialakult helyzetet?
  • Milyen a likviditásunk, mi a pénzeszközeink legmegfelelőbb alkalmazása a válság idején?
  • Lehetséges az éves pénzügyi tervezés borítása és az összegek átcsoportosítása?

Beszállítókkal és a készletekkel kapcsolatos kérdések:

  • Kik a beszállítóink és milyen helyzetben vannak, milyen lehetséges alternatíváink vannak?
  • Milyen raktárkészlettel rendelkezünk? Miből érdemes a szokásosnál kisebb és nagyobb mennyiségű rendelést leadnunk?
  • Milyen termékcsoportokat kezelhetünk a nagy készlet miatt kiemelten?

Fizetési és szállítási opciókkal kapcsolatos kérdések:

  • Milyen partneren keresztül szállítunk és ők milyen határidőket tudnak vállalni az időszakra? Van-e alternatíva teljes leállás esetén ?
  • Szükség van a már meglévő szállítási módok átgondolására?
  • Szükség van a már meglévő fizetési módok átgondolására?

Kommunikációs stratégiai kérdések:

  • Hogyan és mit kommunikáljunk a munkavállalóink felé?
  • Hogyan kommunikáljuk cégünk helyzetét a válságban partnereink felé?
  • Hogyan kommunikáljunk vásárlóinkkal?

Ezek nehéz kérdések és a tervezés több napot is igénybe vehet, miközben úgy érezzük már így is ég a ház. Mégis szánjuk rá az időt az átgondolásukra, hosszabb távon a józan, racionális döntések segítenek a válsághelyzet kezelésében és túlélésében.

Az operatív folyamatok újratervezése

Webshop házhozszállítás

Logikus, hogy az otthon maradt emberek gyakrabban választják az online vásárlást, amikor valamit szeretnének beszerezni, ez fellendülést is hozhat, viszont az érem másik oldalán, a beszerzésnél és a szállításnál bizony akadhatnak gondjaink.

  • A készletek pontos megjelenítése
    Kiemelten fontos, hogy up-to-date legyen a rendszerünk, ne adjunk el olyat, amit nem fogunk tudni pótolni hónapok múlva sem. Szintén fontosabb, mint eddig bármikor, hogy készleteinket tartsuk magasan. Beszállítóink lassabban fognak teljesíteni és tovább fog gyűrűzni hozzánk az ő problémájuk.
    FMCG és hasonló jellegű piacon készüljünk fel arra, hogy lesznek, akik irracionális mennyiségben fognak megrendelést leadni 1-1 termékünkre. Éppen ezért érdemes elgondolkodni bizonyos termékek, termékkörök esetében a rendelési mennyiségek limitálásán.
  • Kiszállítási idők újrakalkulálása
    Bizonyára lassabban érkezik meg a termék a beszállítóktól, így mi is lassabban tudjuk értékesíteni fizikai termékeinket. Figyeljük meg a szállítási folyamatainkban bekövetkezett változásokat és kommunikáljuk előre őket!
  • Bankkártyás fizetés, csomagolás
    Néhány webshop egész egyszerűen megszüntette az utánvételes fizetést és csak az online, bankkártyás fizetést engedélyezi, csökkentve a kockázatot. Ne csak a fizetéskor, a termékek csomagolásánál is fordítsunk az eddigieknél is nagyobb figyelmet a tisztaságra, biztonságra.
  • Kontaktok csökkentése, érintésmentes kiszolgálás
    Kisebb értékeket, csomagokat nyugodtan letehetünk a küszöbre és SMS-ben vagy telefonon értesíthetjük a vevőt a termék megérkezéséről.
  • Csomagok nyomonkövetése
    Használjuk minden esetben a nyomonkövetés opciót, amikor lehetséges. Folyamatosan tájékoztassuk a vásárlót, ha lehetséges valós időben, ezzel segíthetjük a kontaktmentes átvétel zavartalanságát is.
  • A kommunikáció fontossága
    Kiemelten figyeljünk weboldalunk komment szekciójára, social felületeinkre, kommunikáljunk minél aktívabban vásárlóinkkal.

A túlélést segítő tippek

Kommunikáció mindenek felett

Sok esetben említettük, de fontos külön is kiemelni. Kommunikáljuk a legfontosabb változásokat és mindig legyenek frissek az adataink, információink a honlapunkon. A közösségi platformokon is tegyük közzé a legfontosabb gondolatainkat, amivel segíthetünk másokat, akár vevőket, akár partnereket.

A kiemelt stratégiai döntések ideje

Nem mindenki temeti a vállalkozását és a piacot. A WizzAir stratégiája arra épít, hogy a piac gyenge résztvevői a válság során annyira legyengülnek, hogy utánuk piaci rések nyílnak, ami az erősek számára lehetőségeket, új kapukat nyitnak meg. Érdemes lehet ilyen szempontból is elemezni vállalatunk piaci környezetét.

Amerikában végzett márciusi felmérés szerint a webshop tulajdonosok 38%-a fellendülést vár, 26% változatlannak gondolja a helyzetét, és a maradék 36% pedig visszaesést. Nagyon vegyes adat, de legyünk bátrak és próbáljunk meg a felső több mint egyharmadhoz tartozni!

Marketing újratervezés

Nézzük át a negyedéves, féléves terveket mérlegeljünk és ha úgy ítéljük meg, akkor csoportosítsuk át költéseinket! Mivel az offline csatornáktól, a “világtól”  el lesz vágva a társadalom, ezért érthető, hogy az online beszerzés felé terelődnek az emberek. Segítsük őket abban, hogy megtaláljanak minket, ha egy bizonyos problémájukra megoldást tudunk nyújtani. Emelkedjünk ki a versenytársak közül online hirdetéssel!

A display hirdetések a keresési hirdetéseknél lényegesen több emberhez és sokkal olcsóbban jutnak el. Igaz a konverziójuk is nagyon alacsony. Új applikációk letöltése és azok gyakoribb használata lesz jellemző az elkövetkezendő időszakban, így ezzel a hirdetési formával az eddiginél is több embert érhetünk el.

Fair play az árazásban

Bár lehet, hogy termékünkre most nagy szükség van és megnő iránta a kereslet, maradjunk tisztességesek és próbáljunk meg minél több elégedett vevőt szerezni. Ez egy olyan helyzet, amiben egymást segítve közösen előbbre juthatunk. 

B2B specifikus ötletek 

A partnereink is nehéz helyzetben vannak. Legyünk minél rugalmasabbak, és találjuk meg azt a kommunikációs formát, amivel a legszívesebben és leghatékonyabban érhetnek el minket.

Próbáljuk meg felmérni partnereink helyzetét és gondolkodjunk az ő fejükkel! Lehet, hogy nagyobb gondban vannak nálunk és az általunk nyújtott segítség nekik a talpon maradást jelenti. A célja mindkét félnek az, hogy a jövőben továbbra is kölcsönösen profitálhassunk az együttműködésből.

Keressük az online megoldásokat! Használjunk webkamerát, próbáljunk meg videós tartalmakat készíteni, amikkel átadhatjuk azokat az információkat, amiket másképp nehéz lenne elmagyarázni személyes találkozó nélkül.

Gyakorlati ötletek, otthoni munkavégzéshez 

Munka otthon

Cégenként változnak az otthoni munkavégzés lehetőségei, így nehéz egy egységes receptet átnyújtani a sikerhez. Megosztjuk veletek, hogy mi hogyan álltunk át a távmunkára, hátha némi segítséggel szolgálhatunk:

  1. Mindenki otthon van, ezt tartjuk a legbiztonságosabbnak, csak akkor hagyjuk el a házat, ha nagyon szükséges.
  2. A munkaeszközök is otthon vannak a kollégákkal, internet hozzáféréssel és mobillal mindenki rendelkezik, a szükséges egyéb eszközöket, pl: monitor, webkamera szerencsére sikerült rövid időn belül pótolnunk.
  3. Külön munkatársak segítik az átállást és a gördülékeny munkavégzést a szervezet számára (HR, scrum masterek, menedzsment).
  4. Google Drive-on dolgozunk, így mindenki számára elérhetőek a közös anyagok. Alternatív megoldások: Dropbox, 2GB-ig file küldésre használható: Wetransfer.
  5. Google Hangouts MeetenSlacken és Facebook csoportban egész nap tartjuk a kapcsolatot. Meeten intézzük a megbeszéléseket, Slacken a gyors üzenet váltásokat, Facebookon pedig leginkább a “szüneteinket” és a “távoli közösségi” eseményeket.
  6. Ticket rendszerben vezetjük a munkavégzésünket, projektekre és feladatokra lebontva logoljuk az elvégzett munkát. A Toggle alkalmazás hatékony segítség az időmérésben.
  7. A feladatokat személyes szinten a legtöbben a Trello és az Asana munkaszervező eszközökben rögzítik.
  8. Nekünk egyelőre nem volt rá szükségünk, de mások számára hasznos lehet oktatásra, információ átadásra: Prezi VideoUstreamTwitchVimeoLightstream.

Társadalmi terhek megosztása

Közös cél

 “Az emberiség hosszú történelme során (ahogyan az állatvilág esetében is) mindig azok érvényesültek, akik megtanultak a leghatékonyabban együttműködni és improvizálni.”  – Darwin.

Arra buzdítunk mindenkit, hogy ki-ki a maga lehetőségei szerint próbálja meg segíteni a közösséget! Legyen ez akár anyagi támogatás, oktatóanyag, vagy szellemi termék, ötlet, gondolat, ami segíti a vevőket, partnereket abban, hogy közösen összefogva a helyzetből a leghatékonyabban lábalhassunk ki.

Mi abban tudunk nektek segíteni, amiben eddig is, folyamatosan azon dolgozunk, hogy minél erősebb szereplők legyetek a saját piacotokon. A munkánkat gördülékeny remote átállás mellett a megszokott minőségben végezzük. A továbbiakban pedig igyekszünk frissíteni az alábbi cikkünket és minden hasznos, új információt megosztani veletek, ami az e-kereskedelmi piac új megoldásait érinti.

A legjobbakat kívánjuk mindenkinek és reméljük hamarosan újra találkozhatunk! 

Felhasznált cikkek

https://marketingland.com/coronavirus-and-e-commerce-its-complicated-277480
https://roifoundry.com/marketing-blog/koronavirus-webaruhaz/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=jarvany&utm_term=2020-03-16
https://index.hu/gazdasag/2020/03/16/massziv_hiszteria_van_a_jarvany_korul/
https://www.roirevolution.com/blog/2020/03/coronavirus-and-ecommerce/
https://www.bloomreach.com/en/blog/2020/03/coronavirus-the-implications-for-b2b-commerce.html