Miért szükséges a digitális átállás B2B kereskedőként? Hogyan csináljuk?
Miért szükséges a digitális átállás B2B kereskedőként? Hogyan csináljuk?
Integráció

Miért szükséges a digitális átállás B2B kereskedőként? Hogyan csináljuk?

Olvasási idő: 8 perc

Általánosságban elmondható az, hogy a B2B vállalatok a B2C piacokhoz képest később fordulnak a digitalizáció felé. Ennek okai leginkább az üzleti sajátosságokban, mind például az értékesített termékeik, szolgáltatásaik, szervezeti működésük és akár a partnerkapcsolataikban kereshető.

Napjainkban azonban már elkerülhetetlen, hogy a B2B vállalatok is komoly lépéseket tegyenek a digitális átállás felé, hiszen a partnerek elvárása, ügyfélélménye egyre inkább a B2C sztenderdekhez hasonul.

Nézzük, mik azok a leggyakoribb vállalati megfontolások, amik ahhoz vezetnek, hogy a digitális átállás megvalósuljon:  

  • A vállalat érzi, hogy a saját hatékonysága érdekében érdemes fejleszteni folyamatait, az informatikai megoldások segítségével
  • A már bevezetőben is említett felhasználói élmény javítása, mind a partnerek, mind a belső munkatársak kényelmes munkavégzése érdekében 
  • Versenyelőny felismerése és megszerzése egy adott ágazaton belül, az online eszközök segítségével
  • Konkurens versenynyomás készteti arra, hogy elérhetővé tegye a kínálatát online

Miért is jó a digitális átállás a B2B szektornak? 

Az ügyfelek és partnerek elérésének legegyszerűbb eszköze, gyorsabb, rugalmasabb kapcsolatfelvétel és ügyintézés előremozdítása, mind vállalaton belül, mind a partnerek kiszolgálása során.

Habár elvárás partnereinktől a megfelelő ügyfélélmény, ez mást jelent egy adott B2B ágazatnál, mint egy egyszerűbb B2C vásárlói élménynél. Jóval komplexebb folyamatok és lépések jellemzők a vásárlói folyamatra.

A B2B e-kereskedelem általában egyfajta evolúció a vállalatok számára. Legelső próbálkozások során a vállalat PDF-ben feltölt egy online katalógust a vállalati sitejára, letölthető dokumentumként teszi elérhetővé, ezzel már kiiktatva egy lépcsőfokot a beszerzésben. Következő szint, amikor feltöltött dokumentum táblázat formában érhető el, ahol megadott paraméterek alapján megjelenítenek változó mennyiségeket, árakat, méreteket. Ezt tovább fejlesztve, akár már számolhat is nekünk nagyságrendileg a rendszer, hogy listaáron mennyibe kerülhet nekünk az adott beszerzés.B2B kereskedelem letölthető kiadvány

B2B webáruház sajátosságok

Sajnos ezek még nagyon kezdetleges funkciók, az online rendszerünk igazán összetett akkor lesz, amikor partneri kedvezménnyel is számolunk, tervezők segítségével létrehozzuk az igényelt vásárlói kosarat, kiegészülve a kapcsolódó termékekkel együtt. Ezek után kiválasztjuk a nekünk legmegfelelőbb fizetési és szállítási módot. Mondani sem kell, ezek sem egyszerűek, a fizetési határidő “kedvezményei”, vagy a nagy méretű beszerzések szállítmányozása kapcsán. Továbbá egy B2B e-kereskedelmi platformnak képesnek kell lennie a konkrét számla információk, a pontos és egyedi árlisták, egyedi termékek, egyedi árajánlatok nyújtására, az értékesítési csapattal való összekapcsolásra, korábbi kosaraink gyors újrarendelési funkciójára, számlatörténet biztosítására és kereshetőségre, javasolt és kiegészítő termékek kapcsolására.

A fenti bekezdésekben felsorolt B2B funkciók még csak a vásárláshoz szükséges, vevői, partneri oldalt mutatták be. Üzleti szempontból szükségünk lesz még számlázó, belső pénzügyi rendszerek integrációjára, raktár és logisztikai integrációra, valamint marketing és kommunikációs eszközök automatizációjára is. Az üzleti igényeink mentén bekötött automatizmusok révén létrehozzuk a saját B2B e-kereskedelmi architektúránkat, ami a korábbi munkavégzéshez képest rengeteg manuális, emberi erőforrást szabadít fel, hogy a munkatársaink a magasabb szintű, komplexebb feladatokkal foglalkozhassanak.

Milyen félelmek merülhetnek fel? És mik azok, amikkel tévesen nem foglalkozunk. 

Gyakran előfordul, hogy bár a vállalat vezetése felismeri, hogy napjainkban már elkerülhetetlen az online felé nyitás, a szervezet munkatársai nehézségként élik ezt meg. Nem véletlen, hiszen a sales-es munkatársak azt gondolhatják, hogy nincs rájuk szükség tovább, hiszen a rendelést automatikusan leadhatják a partnerek az online felületeken. 

A valóságban azonban ez természetesen nincs így. Nem, hogy kevesebb szükség lesz a munkatársra, sokkal fontosabbá válik a szerepe és hatékonyabb munkavégzést tesz lehetővé az újdonsült rendszer, hiszen, ha jól működő, automatizált megoldásaink vannak, a kollégánk időrabló adminisztratív feladatoktól is felszabadul, aminek hála több ideje marad az üzleti folyamatok menedzselésére, a partnerek és igényeik mélyebb megismerésére, a tényleges értékesítésre. Az, hogy partnereinken ilyen szinten foglalkozzunk és szorosabb kapcsolatot alakítsunk ki velük, minden kereskedelmi tevékenységben fontos, így még magasabb értékű és gyakoribb vásárlást érhetünk el. 

Amikre azonban nem gondolunk HR vonzatban, hogy ezen munkatársak képzése és fejlesztése a rendszer bevezetése előtt és közben is elkerülhetetlen. A korábbi manuális, “kockásfüzetes” rendszerét egy sokkal gyorsabb és hatékonyabb digitális megoldás váltja fel. Ami nem nehezebb, de megismerésére energiát kell fordítanunk, mint minden új rendszer bevezetése során, itt is elengedhetetlen a tanulás. 

Sosem szabad lebecsülni az eddig jól teljesítő kollégákat, megfelelő képzés mellett képesek lesznek alkalmazkodni az új rendszerekhez. Azonban a fejlesztés és digitalizáció világában fennáll egy olyan HR vonzatú paradoxon, hogy ahhoz, hogy folyamataink jól működjenek és kiválthassák az adminisztratív munkaórákat, ahhoz először többet kell dolgozni, és több munkaerőre van szükségünk. Az átállást levezénylő ecommerce tanácsadók, ecommerce managerek, digitális marketinges kollégák sokat segíthetnek abban, hogy az új vállalati területünk, az online platform kiválóan működjön.

B2B kereskedelem digitalizáció

Miért érdemes az online ökoszisztémánkat digitális fejlesztő ügynökséggel, közösen létrehozni? 

Bár általában az online világban történő szárnypróbálkozásokat először a B2B vállalat belső IT osztálya kezdi el fejleszteni, kijárni az utat, azonban hamar eljutnak egy olyan szintre, ami nem elégséges e-kereskedelmi rendszer működtetésére. Fel kell azonban ismernünk, hogy a B2B webáruházak létrehozása nagyszabású projekt, nagyméretű szervezeti fejlesztés. Új értékesítési terület nyitásával azonos méretű projekthez mérten mindig elegendő és rugalmasan bővíthető fejlesztési idő és mély üzleti és egyben fejlesztői szakértelem szükséges, amit egy teljes, 360 fokos fejlesztői csapat tud biztosítani. 

A sikeres B2B projektek záloga azonban nem “csak” a fejlesztés. Egy ilyen komplex rendszernek minden felmerülő üzleti igényre választ kell tudnia nyújtania. Az elmúlt időszakban sorban érkeznek hozzánk is, az OANDER-hez az e-kereskedelmi ökoszisztéma megtervezésével kapcsolatos megkeresések és bizony a felkészült vállalkozók pontosan tudják, hogy érdemes egyszer jól összeállítani a rendszert, pontos tervezés során, mert ez később költséghatékonyságot és kevesebb hibát eredményez! Éppen ezért egy előzetes üzleti/ecommerce tanácsadás keretén belül, a partnervállalattal közösen alakítjuk ki a digitális átállás stratégiáját, az alternatív platformok feltérképezésével, és a legjobb, igényekhez legpontosabban passzoló megoldás kiválasztásával.

Afelől ne legyen kétségünk, hogy az átállás nagy ugrás, de afelől sem, hogy ez egy olyan komoly fejlesztés, amivel vállalkozásunkat egy új üzleti lábbal erősítjük, ami komoly nagykereskedők ezreinek már kifejezetten hasznosnak bizonyult a modernkori válságok időszakában, vagy éppen arra adott válaszként. 

Ha még többet szeretnél megtudni a B2B webáruházak fejlesztéséről, ajánljuk kapcsolódó B2B webáruházak fejlesztése oldalunkat, vagy vedd fel velünk a kapcsolatot és tedd fel kérdéseidet a sales@oander.hu e-mail címen.