2022-ben az Adobe partner rendezvény után már beszámoltunk arról, hogy az amerikai trendek szerint egyre nagyobb szerepet kap az omnichannel stratégia az értékesítésben. Az üzletek és az online platformok egyre szorosabban összefonódnak, melyeknek köszönhetően az értékesítési modellek egyre jobban csiszolódnak és tökéletesednek. Ismerkedjünk meg a BOPIS, BOPAC, BORIS, ROPIS fogalmával!
Igen, még több angol mozaikszó, melyeket megtanulhatunk a jövőbeni még sikeresebb értékesítés érdekében. Mostani cikkünkben elsősorban az első kifejezés előnyeit és hátrányait fejtjük ki, illetve hazai és nemzetközi példákat is hozunk a működésére.
BOPIS (Buy-Online Pickup In-Store): vásárolj online és vedd át az üzletben a rendelésed (korábban a click & collect elnevezés volt használatos), akár expressz gyorsasággal.
Példa: Zara, DM
BOPAC (Buy-Online Pickup At Curbside): a BOPIS egy válfaja, ahol az online megrendelt termékért nem kell bemenned az üzletbe, hanem a parkolóban is átveheted.
Példa: IKEA, Auchan Drive
BORIS (Buy-Online-Return-In-Store): vásárolj online és vidd vissza az üzletbe.
Példa: Decathlon, IKEA, alza
ROPIS: (Reserve Online Pick-Up In-Store): foglald le online és vedd át személyesen az üzletben.
Példa: iSTYLE, alza
Hogy működik a valóságban a BOPIS?
A BOPIS folyamata igen egyszerű és minden bizonnyal már mindenki használta ezt az átvételi módot. Az online rendelés leadásakor a szállítási módok közül egyszerűen a személyes/bolti átvételt választja ki a felhasználó. Ha több üzlettel rendelkezik a vállalkozás, akkor a user kiválasztja a számára legszimpatikusabb helyszínt és várja az emailes vagy sms-es értesítést, hogy átvehető a terméke az üzletben.
A háttérben a BOPIS-nak két módja is lehet, az egyszerűbb és gyorsabb, ha az adott üzlet készletéből kiszolgálható a rendelés. Ha azonban nincs készleten valamely termék, akkor egy központi raktárból vagy másik üzletből kell bekérnie az adott boltnak a termékeket. Ezek az információk már elérhetőek lehetnek rendeléskor is az online felületen, vagy később, a megrendelés leadása után, összekészítéskor értesítheti a vevőt a rendszer, (nagyobb értékű termékek esetén a kolléga személyesen is) az átvétel pontos időpontjáról. Az online rendelések átvétele a legtöbb esetben egy dedikált pultnál történik, de akár boxok is a rendelkezésre állhatnak, ahol nincs szükség kontaktra a boltban dolgozókkal. Illetve, ahogy fent is említettük, van egy átvételi mód, ahol a boltba se kell bemennünk, hanem a parkolóban tudjuk átvenni a rendelésünket.
Miért népszerű a felhasználók körében?
Ahogy korábbi cikkünkben is írtunk már róla, a pandémia okozta változások következtében egyre népszerűbbé váltak a Buy-Online Pickup In-Store, azaz az online vásárlás után az üzletben való átvétel vásárlási opciók. Ettől eltekintve is több oka van annak, hogy a vevők egyre gyakrabban választják ezt az átvételi módot:
Sokszor ingyenes vagy olcsóbb szállítási mód
A kényelmes házhozszállításnak megvan az ára. És ne titkoljuk, az egyre magasabb ára. Főleg alacsony értékű rendelésnél a felhasználók igyekeznek elkerülni a magas szállítási költségeket, ezért jó alternatíva lehet az ingyenes szolgáltatásként elérhető bolti átvétel.
A fizikai bolt negatívumainak elkerülése
Sokan kifejezetten kerülik a hagyományos boltban történő vásárlást, ahol meg kell találni a kívánt terméket, nagy a zsúfoltság, hosszan kell sorakozni a kasszáknál. Eme fájdalompontok kikerülésének egyik jó alternatívája a BOPIS, ugyanakkor ne gondoljuk, hogy a fizikai értékesítés halott! A BOPIS, mint omnichannel értékesítési stratégia erős kohéziós erővel rendelkezik, ahol egyesül az online és az offline értékesítés minden előnye.
Gyorsabb rendelés kiszolgálás
Amennyiben a webáruház kijelzi az adott üzletek készletmennyiségét, a felhasználó nagyobb eséllyel dönt a bolti átvétel mellett. Számos márka bevezette már az expressz bolti átvételt is, ahol a rendeléstől számított pár órán belül már átvehető a rendelés.
Egyszerűbb visszáru
Az online értékesítésben mind a felhasználók, mind a kereskedők részéről az egyik legnagyobb fájó pont a termékek visszaküldése. A kereskedőnek egy gazdaságos és praktikus folyamatot kell kialakítani önmaga és a vevők számára is, márpedig a két félnek igencsak eltérő elvárásait nehéz szinkronba hozni. A rendelés üzletben történő átvételekor azonban leegyszerűsödik a helyzet, a felhasználó a nem kívánt terméket akár azonnal vissza tudja juttatni a kereskedőnek, nem kell futárral, netán a postával bajlódni.
A BOPIS népszerűsége számokban:
- Az Egyesült Királyságban a BOPIS forgalom 2023-ra eléri a 11,9 milliárd eurót
- A BOPIS eladások aránya az USA-ban 19,4%-kal nőtt az elmúlt évhez képest
- 2020-ig az USA lakosságának 46%-a kipróbálta már a BOPIS átvételt
Melyik termékkategória kapcsán veszik igénybe leginkább a click & collect, vagyis BOPIS szállítási lehetőséget?
- Elektronikai cikkek – 44%
- Ruházat/cipő – 39%
- Élelmiszerek – 26%
Források: Statista, Statista, Offers
Miért jó a kereskedőknek?
Most, hogy tisztáztuk miért részesítik előnyben a vásárlók a BOPIS-t, jöjjön a másik oldal, hogy miért érdemes a kereskedőknek bevezetni ezt az átvételi módot.
További vásárlás ösztönző lehetőségek
A vevő a rendelés átvételekor nagy eséllyel körbenéz és több időt tölt a boltban, esetleg megnézi/kipróbálja/felpróbálja azokat a termékeket, melyeket később online megrendel. Ráadásul sok esetben a rendelésén felül mást is vásárolnak az online rendelést leadók. Ennek érdekében gyakori példa, hogy a kereskedő ösztönzésként további kedvezményt kínál a bolti vásárlás árából. Itt érünk el az omnichannel egyik legnagyobb előnyéhez, a keresztértékesítéshez.
Egyszerűsödő logisztika
Minél többen választják a bolti átvételt, annál jobban egyszerűsödik a logisztika és csökkennek a költségek. A kereskedők megspórolhatják a szállítási költségeket, elég megfelelő mennyiségű terméket berendelnie az üzletekbe, hogy gyorsan és gördülékenyen menjen a rendeléskiszolgálás.
Összehangolt készletkezelés
A brick-and-mortar és az online készletek összehangolása után a rendeléseket a központi raktárból és a boltok polcairól egyaránt ki lehet szolgálni. Az omnichannel kereskedelemben a két rendszer összehangolásának és optimalizálásának köszönhetően a kereskedők pontosabb képet kapnak a valós idejű készletekről, és a készletkezelés problémája helyett a vevők és az ő igényeik kerülhetnek a középpontba.
Egyszerű visszáru folyamatok
A bolti átvételnek és az összehangolt készletkezelésnek köszönhetően egyszerűsödik a termékek visszaküldése. A vevő vagy a termék átvételével egyidőben vagy az elállási időn belül egyszerűen besétálhat az üzletbe és visszaadhatja a nem kívánt terméket. Ennek köszönhetően magunk mögött hagyhatjuk az olyan mondatokat, mint hogy “sajnáljuk, a boltban nem tudjuk visszavenni az online rendelt terméket”.
A kihívás és megoldása
A harmadik pontban említett összehangolt készletkezelés amellett, hogy hatalmas előny, az egyik legnagyobb megugrandó feladat is egyben. Azaz közös nevezőre kell hoznunk online és offline készleteinket, az egyes üzletek és raktárak nem működhetnek egymástól függetlenül, silózottan. Hatalmas feladat, de enélkül nem működhet megfelelően a BOPIS és BOPAC kiszolgálás.
Éppen ezért egyre több kereskedő az automatizált technológiai megoldások felé fordul, melyek keretében – többek között – automatizálják a rendelési, készletkezelési és szállítási folyamataikat. Ahhoz, hogy a webáruház, az üzletek és a különböző third party szoftverek kölcsönösen, valós időben kommunikáljanak egymással szükség van egy köztes rétegre, ahol összefutnak a különböző információk és továbbítódnak a megfelelő platform felé. Ezzel nem csak szinkronba hozzuk a különböző rendszereinkben tárolt adatainkat (készletünket, árainkat, stb.), hanem képesek leszünk a jövőben valós idejű készletkijelzésre és megszüntethetjük a hibás készletkezelésből fakadó problémáinkat, és még sorolhatnánk. Az automatizálás felgyorsítja az ellátási láncot, lehetővé téve a kereskedők számára, hogy teljesíteni tudják az online rendelések – beleértve a BOPIS és BOPAC – számának növekedését.
Az önműködő webáruházak nyomában – A készletkezelés automatizációja >>
Készletek és készlet változások kezelése az OANDER Connect segítségével >>
Összefoglalás
A BOPIS és vállfajainak bevezetése az értékesítés egy magasabb lépcsőfoka. Előfeltétele, hogy rendelkezzünk webáruházzal és fizikai boltokkal, illetve hogy a készletkezelésünk összehangolt legyen. Éppen ezért úgy is mondhatnánk, hogy a BOPIS hidat képez a hagyományos és az online értékesítés között, ezért kiemelt jelentősége van. Érdemes jól kialakított omnichannel stratégiával kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket, hogy vállalkozásunkat még magasabb szintre emeljük.