A regionális terjeszkedés új kihívások elé állítja a vállalkozásokat, ugyanakkor új utakat nyit meg a növekedés és a siker felé. Interjú sorozatunkban különböző aspektusokból vizsgáljuk meg a magyar e-kereskedők régiós terjeszkedésének lehetőségeit. Interjú alanyaink mindegyike rutinos a régiós terjeszkedésben, ezért első kézből származó hasznos tanácsokkal szolgálnak azok számára, akik külföldi expanzióban gondolkodnak. Cikksorozatunkban most a marketing területének szemszögéből vizsgáljuk meg az expanziós lehetőségeket.
Szabó László a Growww CEE régióbeli digitális marketing ügynökség ügyvezető partnere és társtulajdonosa. 16 éve foglalkozik digitális marketinggel a Budapest-Pozsony-Prága tengelyen, regionális e-kereskedőket segít az intenzív növekedésben és a terjeszkedésben. A ROIshopper CSP eszköz alapítója, a CEE Digital Alliance regionális digitális ügynökségi szövetség, valamint a Digitális Kereskedelmi Szövetség társalapítója és vezetőségi tagja.
Kihívások a hazai piacon és a regionális terjeszkedés
Szerinted miért fontos, hogy a magyar cégek kilépjenek a nemzetközi porondra? Tapasztalataid szerint kik azok, milyen ismérveik vannak azoknak a vállalkozásoknak, akik jól szerepelnek a külföldi piacokon?
Nagyon leegyszerűsítve: a bevételnövekedés érdekében. Bővebben pedig azért, mert a hosszú távú növekedés és stabil piaci pozíció megtartásához egy idő után nem lesz elegendő egyetlen ország kereslete. A vásárlókért már most is nagy harc folyik, és ez jövőre csak tovább éleződik.
Jó példaként említhetjük Magyarországon például a BioTechUSA-t vagy a Pepita online piacteret. Ők tényleg elvégezték a házi feladatot és nemcsak felismerték a terjeszkedésben rejlő lehetőségeket, de éltek is vele. Bár 2022 nem volt az e-kereskedelem csúcséve, a BioTechUSA így is 26%-os növekedést produkált, míg a Pepita 56%-os növekedéssel zárt. Ezek tényleg olyan eredmények, melyekre érdemes odafigyelni, és levonni a megfelelő következtetéseket.
Milyen kihívásokkal és lehetőségekkel szembesülnek azok a magyar vállalkozások, akik a külföldi piacok felé nyitnak? Te mit tapasztaltál az ügyfeleitek esetében?
Három fő pontban tudnám összefoglalni, mi kell ahhoz, hogy a tipikus kihívásokat (pl. piacismeret, vásárlószerzés) leküzdjük:
- Először is jó adag bátorságra és „étvágyra” lesz szükség – igen, első blikkre ijesztő lehet a külföldre lépés gondolata, de jó felkészültséggel a kockázatok minimalizálhatók.
- Másodszor, jó alapról kell indulni. Legyen meg az új országban helyi nyelven a webáruház, majd váljon egyre erősebbé a lokalizáció helyi ajánlatokkal, vevőszolgálattal, marketingkommunikációval stb.
- Harmadszor, legyen egy tudatosan felépített vevőszerző stratégia, amely az alacsonyan lógó gyümölcsökkel kezdi, pl. Shopping-kampányok a legjobb árréssel rendelkező kategóriákra, majd újabb csatornákkal tovább szélesíti a digitális akvizíciós mixet.
A teljes folyamat során fontos az állandó monitorozás, optimalizálás és a javítások elvégzése.
Nemzetközi marketing stratégia
Milyen jelentős különbségeket tapasztaltál a külföldi és a magyarországi marketing tevékenységek között? Van-e olyan bevált stratégia, amely mindenhol működik, vagy minden piacon egyedi megközelítést kell alkalmazni?
A magyarországi és külföldi marketingtevékenységek közül talán a digitalizációra fektetett nagyobb hangsúlyt és a szakemberek képzését tudnám kiemelni. Ugyan mára már itthon is fókuszba kerültek ezek a szempontok, egy cseh, szlovák vagy lengyel piacon kétségkívül előttünk járnak a szereplők. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy nincs egyetlen egy kifejezett oka annak, hogy például a cseh e-kereskedelmi piac miért sikeresebb, a recept sokösszetevős.
Milyen régiós trendeket tapasztaltál az elmúlt egy évben a marketing terén a közép-európai régióban? Milyen irányvonalakat és változásokat lehetett megfigyelni az utóbbi időben?
Az ukrán háború kitörése és a 2022 februárja óta fokozódó infláció drámai módon megváltoztatta a gazdasági realitásokat Közép- és Kelet-Európában. A vásárlóerő jelentősen csökkenni kezdett, a globális termelésből, kereskedelemből és logisztikából adódó költségek pedig az egekbe szöktek. A bevételek eltávolodtak a növekedési pályától, és az e-kereskedelmi vállalkozásoknak egy olyan új növekedési stratégiára kellett átállniuk, melynek kulcstényezője már inkább a jövedelmezőség, a profitabilitás lett.
Útravaló
Végül, milyen tanácsokat adnál azoknak a vállalkozásoknak, akik szintén terjeszkedni szeretnének a külföldi piacokon, mire kell kiemelten figyelni?
A Growww Digitalnál abban hiszünk, hogy a profitábilis növekedés kétféleképpen lehetséges: a hatékonyság, illetve a bevétel növekedésével.
Ez utóbbi megvalósítása három részre osztható:
- csatornabővítés (pl. piacterek),
- területi terjeszkedés (új országok megnyitása) és
- termékskála-bővítés.
Külföldi piacra lépés esetén a legfontosabb, hogy kövessük nyomon az adott piacot, mérjük fel a konkurenciához képest a lehetőségeinket és ne féljünk kiszervezni a folyamatokat.
Köszönjük szépen a hasznos válaszokat Szabó Lászlónak!