Minden megoldásnak megvannak a maga előnyei és hátrányai. A jó választás függ a költségvetésünktől, a hosszú távú terveinktől, valamint attól, hogy mennyire egyedi üzleti logika szerint üzemel a vállalkozásunk. Most a gyártói és a bérelhető webáruházakat fogjuk röviden összehasonlítani!
A bérelhető webáruházak választéka is igen széles, még a magyar piacon is több nagy versenyző található, nemzetközi szinten pedig a legnépszerűbb platform jelenleg a kanadai gyökerekkel rendelkező Shopify.
A gyártói motorok választéka is elég tág, léteznek ingyenes (pl. WooCommerce, Magento Open Source) és licencdíjas (pl. Adobe Commerce, SAP Commerce, BigCommerce, Shopware, stb.) megoldások.
Nézzük meg, hogy mik a legfontosabb különbségek!
Üzemeltetés
Kezdjük az üzemeltetéssel!
A bérelhető webáruházak esetében nem férünk hozzá a kódhoz, és az üzemeltetést a szolgáltató végzi. Ennek megvannak az előnyei és a hátrányai is. Az üzemeltetéssel levesznek egy terhet a vállunkról, és amennyiben jól csinálják, ez nagy megkönnyebbülést jelent. Nincs viszont semmilyen ráhatásunk erre a területre: ha – akár időszakosan – belassul a webáruházunk, nem tudunk gyorsan reagálni, és teljes egészében a szolgáltatótól függünk. A partner cég tárolja az összes adatunkat, ő dönti el, hogy milyen és mennyi erőforrást allokál a webáruházunkhoz, ő látja az esetleg számunkra is hasznos, az infrastruktúrával kapcsolatos, “motorháztető alatti” metrikákat.
A gyártói motoroknál többféle megoldás is elterjedt. Példának nézzük a Magentót, ott két lehetőségünk van: saját magunknak üzemeltetjük a webáruházat (természetesen szükség esetén a megfelelő partnert bevonva), vagy rábízzuk a gyártóra. Ez utóbbi a Magento esetében csak a nagyvállalati, Adobe Commerce verziónál érhető el.
Mindkét esetben teljes kontrollunk van az infrastruktúra felett: mi dönthetjük el, hogy egy hazai szerverparkban helyezünk el egy szervert, megosztott VPS-t használunk, vagy akár valamely nagy felhőszolgáltató (pl. Amazon AWS, Microsoft Azure) szolgáltatásaira támaszkodunk. Az adatok nálunk vannak, és igény szerint határozhatjuk meg az erőforrásokat. Például hogyha tudjuk, hogy egy nagyobb vásárlói roham jön egy akció kapcsán, akkor előre skálázhatunk, a felhőmegoldásokkal pedig automatikus skálázást is beállíthatunk. Nem függünk másoktól, hiszen az adott infrastruktúrát csak a saját webáruházunk terheli, míg a bérelhető megoldások esetében általában az összes azonos platformon futó áruház egy nagy közös – a lehetőségekhez képest igazságosan felvágott – tortából falatozik.
Kód
Folytassuk magával a kóddal!
A bérelhető webáruházak esetében a kód magjához sosem férhetünk hozzá – hiszen egy közös kód szolgálja ki az összes áruházat. Ennek előnyei és hátrányai is vannak. Előnye, hogy valószínűleg nem tudjuk mi, vagy egy nem megfelelően kiválasztott partner teljesen elrontani a működést, emellett az újonnan létrehozott funkciókat általában mindenki azonnal megkapja, ugyanígy a biztonsági frissítéseket. Hátránya, hogy azt kapjuk, amit mindenki más is, vagyis alapvető logikákat nem tudunk megváltoztatni, nem tudjuk a saját speciális igényeinkre alakítani a működést.
A gyártói rendszereknél léteznek nyílt forráskódú (pl. WooCommerce, Shopware, Magento) és zárt forráskódú (pl. Salesforce Commerce Cloud) megoldások. Ha nyílt forráskódú rendszert választunk, akkor gyakorlatilag kedvünkre alakíthatjuk akár a rendszer magját képző funkciókat is, illetve viszonylag könnyen készíthetünk különböző bővítményeket, modulokat a webáruházunkhoz. Ebben élen jár a WooCommerce és a Magento, ezeknél több ezer ingyenesen vagy fizetős formában elérhető modulból választhatunk, illetve saját magunknak is készíthetünk ilyeneket (akár egy partnercég bevonásával).
Biztonság
Biztonság szempontjából nem feltétlenül lehet különbséget tenni a két típus között. Itt sokkal fontosabb az, hogy egy folyamatosan fejlesztett és karbantartott megoldást válasszunk. A bérelhető webáruházaknál az üzemeltetéssel kapcsolatos biztonsági teendőket is leveszik a vállunkról, míg ha egy gyártói rendszert magunknak üzemeltetünk, akkor erre is figyelmet kell fordítanunk. Összességében elmondható, hogy érdemes olyan megoldást választani, ahol népes fejlesztőcsapat áll a háttérben. Itt a nyílt forráskódú rendszerek előnye, hogy általában több ezer fős fejlesztői közösség foglalkozik velük (pl. összesen 260 000 Magento fejlesztő dolgozik világszerte), vagyis a több szem többet lát elv alapján nagyobb eséllyel fedeznek fel potenciális biztonsági réseket a rendszerben. Minél többen használnak egy rendszert, szintén annál valószínűbb, hogy fény derül esetleges rejtett hibákra.
Árazás
Árazás szempontjából jelentős eltérés mutatkozhat a megoldások között. A bérelhető webáruházakat már havi néhány ezer forintos költséggel használatba vehetjük, legyen szó hazai vagy nemzetközi megoldásról – és ebben már az üzemeltetés díja is benne van. A gyártói megoldások közül vannak teljesen ingyenesek is (WooCommerce, Magento Open Source, Shopware Community, stb.), de vannak nagyvállalati kategóriába szánt megoldások, ahol az éves licencdíjak akár több tízezer vagy több százezer dollárra is rúghatnak – a legtöbbször értékesítési volumentől függően.
Testreszabhatóság
Végül ejtsünk pár szót a testreszabhatóságról. Itt is széles skálán mozognak a különböző megoldások. Vannak olyan bérelhető webáruházak (pl. Shopify) ahol ezres nagyságrendű alkalmazást telepíthetünk a webáruházunkba, ezzel rengeteg olyan plusz funkciót érhetünk el, amit a gyártó nem mellékelt. Természetesen ebben az esetben is áll az, hogy radikális módosításokat nem tudunk végezni a megoldás magjában, hiszen az zárt forráskódú, és nem férünk hozzá. Hazai bérelhető megoldások esetében elmondható, hogy rengeteg különböző integrációt biztosítanak, így abban az esetben kiváló választásnak bizonyulnak, ha megelégszünk a leggyakrabban használtakkal úgy, ahogyan azt mások is használják. Külső alkalmazások, modulok azonban nem érhetők el hozzájuk, és értelemszerűen a rendszer magját sem tudjuk módosítani.
A gyártói megoldásoknál szintén széles a skála. A Salesforce Commerce Cloud például sok szempontból hasonló egy bérelhető webáruházhoz (megosztott erőforrásokon megosztott adatbázisokkal dolgozik), míg a Magento teljeskörű testreszabhatóságot biztosít, akár a rendszer magját érintően is. Teljesen a saját igényeinkhez igazíthatjuk, lekapcsolhatunk funkciókat amikre nincs szükségünk, vagy új, bonyolult üzleti logikákat alakíthatunk ki hozzá. Ezen kívül ehhez érhető el a legtöbb modul is (több ezer), valamint a Magento rendelkezik a legnépesebb fejlesztői közösséggel. Amennyiben valamilyen komolyabb külső marketing, merchandising (pl. Nosto, Klevu, stb.) vagy egyéb megoldást választunk, szinte biztosak lehetünk benne, hogy kész gyári Magento integrációval rendelkezik.
Összefoglalás
Nem jelenthetjük ki tehát, hogy az egyik vagy a másik megoldás jobb vagy rosszabb lenne. Mindig a saját igényeink szerint kell kiválasztanunk a megfelelő megközelítést. Ha például egy induló webáruházunk van, amivel elsősorban a magyar piacon szeretnénk jelen lenni, nem fontos a teljesen testreszabható megjelenés, és nem használunk olyan külső rendszereket, amelyekhez nincs támogatás a bérelhető webáruházak esetében vagy amelyekben bármilyen egyedi logikát valósítottunk meg, akkor költséghatékony döntés lehet egy hazai bérelhető megoldást választani. A gyártói rendszerekhez képest töredék büdzséből tudunk működő áruházat indítani, még ha nem is a miénk lesz a legegyedibb a piacon, vagy nem tükrözi pontosan minden elképzelésünket.
Ha komolyabb értékesítési volumenre készülünk, használunk nemzetközi online marketing vagy egyéb megoldásokat, illetve bonyolult üzleti logikák megvalósítását (pl. automatikus készletelosztás, stb.) magában foglaló automatizációra/integrációra van szükségünk, teljesen egyedi megjelenést szeretnénk, illetve minél jobban a saját üzleti igényeinkre akarjuk szabni a webáruházunkat, akkor induljunk egy gyártói rendszerrel. Ezek közül az igényeinkhez és költségvetésünkhöz igazodva tudjuk kiválasztani a megfelelő megoldást.
Természetesen bármelyiket válasszuk is, nem jelenti azt, hogy örök időkre hozzá leszünk láncolva: később is dönthetünk úgy, hogy platformot váltunk, amennyiben új igényeink jelentkeznek, vagy nagyobb méretűre nő a webáruházunk rendelésszám és bevétel szempontjából, ami további integrációk és szolgáltatások bevezetését teszi szükségessé.