E-kereskedők kihívásai a fejlődés útján – a kulcs: digitális stratégia
E-kereskedők kihívásai a fejlődés útján – a kulcs: digitális stratégia
Aktuális

E-kereskedők kihívásai a fejlődés útján – a kulcs: digitális stratégia

Olvasási idő: 8 perc

Szeptember elején vettünk részt a Magyar E-kereskedelem Napján, ahol konzultációs lehetőséget biztosítottunk az érdeklődőknek. Business Analyst kollégáink szakértelme iránt folyamatos volt az érdeklődés, minden foglalható időpont elfogyott. Az eseményen szerzett tapasztalatokat és a gyakran felmerülő fejlődési problémákat szedjük össze cikkünkben. 

E-kereskedők kihívásai a fejlődés útján

Alapvetően egy webáruházat elindítani, akár magánszemélyként is lehet, de évtizedek óta kereskedelemmel foglalkozó vállalatok számára is létezik olyan belépőszint, ami egy alacsony üzleti komplexitás mellett kiszolgálhat 1-2 fontosabb üzleti igényt. Azonban mihelyt bonyolultabb üzleti logikákat, automatizmusokat vagy csak egyszerűen méretgazdaságos online működést szeretnénk, elkerülhetetlen, hogy olyan technológiai értelemben érett webáruházrendszert válasszunk, amely felkészült arra, hogy leképezze üzleti igényeinket. Ennek kiválasztásában segít vállalatunk legfontosabb tulajdonságait és céljait tartalmazó digitális stratégia megalkotása. 

A csomagos/dobozos egyszerűbb kereskedelmi megoldásokkal akár fél milliárd forintos bevételig is eljuthatunk. Ebben az üzleti szakaszban azonban egyre több olyan fájó pont lesz az üzleti folyamatainkban, ami miatt már mindenképp szintet szeretnénk lépni, technológiai és üzleti értelemben is.

digitális stratégia

Stratégiaalkotás

Ami ilyenkor általában a legjobban hiányzik egy évek óta aktívan profitot termelő cég számára az a digitális stratégia megalkotása. Hogyha üzletileg megalapozott digitális stratégiát állítunk össze, akkor robbanásszerű növekedésnek indulhatunk, hiszen a vállalkozás gyerekbetegségein már túl vagyunk. Ehhez persze hosszútávra szóló digitális stratégia tervezés kell, nem pedig a következő hónapok sikeres ügyfélkiszolgálásának kitalálása. Bár egyszerűen hangozhat, a stratégiaalkotáshoz érdemes tanácsadást kérni, olyan vállalkozóktól, fejlesztőktől, akik már több hasonló projektet sikeresen kiviteleztek. Érdemes időt és pénzt szánni rá, hiszen ez fogja megalapozni a jövőbeni sikereinket! 

A váltás bizonytalansága, tőkehiány

Nem véletlenül nulladik pontnak nevezzük a digitális stratégia megalkotását, hiszen, ha ezt a folyamatot üzletileg megalapozottan elkészítjük, akkor pontosan látni fogjuk, hogy rendelkezésre áll-e elegendő tőkénk a következő nagyobb fejlesztés, informatikai rendszer frissítésének, vagy akár a webáruházmotor lecserélésének a finanszírozására. A bizonytalanság elkerülése érdekében több szolgáltató több lehetőségét is meg kell vizsgálni, illetve érdemes a nemzetközi piacon is körbenézni, hogy milyen rendszerek jelenthetik az alternatívát. 

Jelenleg a mi látókörünkbe a következők tartoznak: egyedi fejlesztések, Shopify Commerce amerikai megoldások, Magento open-source megoldás, kiemelkedő hazai supporttal, Shopware, német piaci megoldás, WooCommerce WordPress alapra épített webáruház, valamint a Headless CMS megoldások.

Aktív bevétel kockáztatása

Annak érdekében, hogy szintet lépjünk, gyakran azt a kockázatot érzékelhetjük, hogy a jelenlegi működésünk megáll, leáll, kimarad a bevétel. Egy jól megtervezett webáruházmotor váltás során azonban egyetlen észrevételünk lehet az átállás kapcsán: megnövekedett konverzió és bevétel. Platform váltásnál ugyanis agilis módon fejlesztünk, előbb elkészítjük az első, üzembe helyezhető, már kész és működő webáruházat, majd azt folyamatosan építve, szépítve egyre jobb és jobb rendszert adunk át. A korábbi rendszerünk csak akkor áll le, amikor az új már feláll, így nem kell bevétel kieséssel számolnunk. Mi erre a garancia? Szoftvertesztelőink számtalan automatikus és manuális tesztet végeznek, hogy a kritikus hibákat kiküszöböljék, mielőtt rendszerünk élesben működésbe lép.

Online Marketing

A fizetett hirdetések világa sokkal nehezebb napjainkban, mint az online hirdetési platformok létrejöttekor. Már túl vagyunk azon az időszakon, amikor még a rendszerek nem voltak elég felkészültek, nem ismerték saját hatásukat, nem kövesedtek ki a hirdetési felületek, ahol elérhetjük a felhasználókat. Manapság már nehéz jól beállítani egy hirdetést, és jóval drágábbak is a kattintások, mint korábban. Ahhoz, hogy egy terméket jól tudjunk értékesíteni, tapasztalt PPC-s kollégára, tanácsadóra, vagy marketinges cégre van szükségünk. Sajnos igaz a mondás itt is: sok pénzből lehet még többet csinálni.

Logisztika fejlesztése

Külön problémakör szokott lenni, amikor a vállalatok kinövik az alacsonyabb szinten elérhető lehetőségeket: saját csomagolás, irodám belül elkerített raktárszobák, dropshipping megoldások. Ilyenkor általában a megoldás a manapság rengeteget emlegetett és hatékonyan bejáratott: fulfillment. A fulfillment során a kereskedő integrálja működését az őt kiszolgáló logisztikai partnerrel, akik teljes egészében átveszik a raktározás és a szállítmányozás terheit. Ez egy lényeges előrelépés, ami bár költséges, jelentős erőforrást szabadít fel a vállalkozásról, ráadásul profibbá, tervezhetőbbé teszi a kiszállítást, ezzel emelve az ügyfélélményt.

digitális stratégia

Integráció

Több százmilliós éves árbevétel felett azért már a kereskedő cégek rendelkeznek kisebb-nagyobb informatikai eszközarzenállal, számlázó programmal, marketingautomatizációs-hírlevélküldő eszközökkel, saját ERP rendszerrel. Bár egy komolyabb informatikai érettség kell ahhoz, hogy az integrációkat, rendszerek összekötéseit hatékonyan el tudjuk végezni, azért ahhoz, hogy a rendelések feldolgozása, vagy készleteink kezelése, még jobb esetben a logisztikánk minél gyorsabban és profibban működjön, elkerülhetetlen az automatizáció. Ezeknek az üzleti folyamatoknak, szálaknak a kifésülése és összekapcsolása azonban ismét egy komoly tervezési feladattal indul, majd ezután érkezik a fejlesztőcsapat és a köztes platform, akik kiválóan összekötik számunkra a folyamatainkat.

B2B igények

Egy bizonyos érettségi szint felett már a vállalkozások több esetben rendelkeznek nagy megrendelőkkel, más partnervállalatokkal. Velük együtt dolgozva egy jóval nagyobb mennyiségű árú cserél gazdát, mint közvetlen végfelhasználó felé történő értékesítéssel. A B2B üzleti partnerség azonban egyedi megoldásokat igényel, mind a felhasználókezelés, mind a kedvezmény szintek beállítása során. A nagyobb tételek kiszolgálása komolyabb logisztikai megoldásokat is igényelnek, így nem véletlen, hogy külön kell foglalkoznunk velük.

Sikeres külföldi nyitás esetén

Nem azt mondjuk, hogy lehetetlen több országba külön-külön webshopot nyitni és nulláról újra felépíteni, azt viszont igen, hogy van egy sokkal elegánsabb, kényelmesebb és pénztárcabarátibb megoldásunk. Egy olyan megoldás, amivel nem kell külön nézetekben, külön adminnak, shoponként egyesével feltöltenie a termékeket, vagy a különböző beállításokat egyesével alkalmazni. Az Adobe által fejlesztett Magento webáruházmotor nyílt-forráskódú verziójának egyik legnagyobb előnye, hogy egy jól felépített alap, központi webáruház alá külön-külön brandstoreokat és külön országnézeteket állíthatunk be, a teljes újrafejlesztés töredéke alatt. 

digitális stratégia+1. Redesign, arculat felvarrás

Amennyire elsődlegesen fontos és elkerülhetetlen vállalkozásunk fejlesztése során a digitális stratégiai tervezés, annyira végső lépés az arculatfrissítés. Amiatt, hogy új és szebb az oldalunk, webáruházunk, bár konverziónövekedést várhatunk, digitális szintlépés során sokkal inkább a szükséges alapvető technológiai működésünk biztosítása az elsődleges feladat. Ha viszont úgy érezzük, hogy technológiai értelemben erős, megbízható és üzleti igényeinkhez passzoló a webáruházunk, akkor következő lépésben egy szuper megoldás arculatunk frissítése, honlapunk felhasználóbarátabb UX/UI felfrissítése. Brandünkön is sokat dobhat, ha felületünk nem csak szép, de a kezelése is egyszerű, és nem tör borsot a felhasználók orra alá. 

Összefoglalás

Ezek voltak a mi rövid tippjeink, azokra a problémákra, amiket mindig hallani szoktunk, amikor megrekedt online kereskedőkkel beszélgetünk. Hogyha bármely pontban magadra ismertél és segíthetünk, keressetek bizalommal. Nem fogunk meglepetést okozni, úgyis közös digitális stratégia tervezésével kezdenénk projektünket, hiszen a stabil alapokra könnyebben lehet építeni!