A vonakodás érthető a nagyvállalatok részéről, ha eddig is egy jól működő, sikeres offline kereskedést folytattak, akkor a digitalizáció útjára való lépés sok esetben egy időt rabló pénznyelőnek tűnhet. Azonban a pandémia megmutatta, hogy muszáj több lábon állni, hiszen elkerülhetetlen a lemaradás és a hanyatlás, ha kizárólag a korábbi működési modellben gondolkodnak.
Mi a különbség a B2B és a b2c értékesítés között?
B2B értékesítés jelentése – business to business, amikor vállalatoknak értékesítjük termékeinket.
B2C értékesítés jelentése – business to consumer, amikor a végfelhasználóknak kínálunk árucikkeket és szolgáltatásokat.
C2C értékesítés fogalma – consumer to consumer. Az eladásnak egy olyan fajtája, amikor az eladó és a vevő is magánszemély. Tökéletes példa rá a marketplace-eken történő tranzakciók.
B2C és B2B értékesítés fogalma – csatorna mix, amikor a nagykereskedő mindkét csatornán keresztül, hibrid módon értékesít.
Már a B2B értékesítés fogalma is tükrözi, hogy egy vállalat egy másik vállalatnak teljesen más módon ad el, mint a fogyasztók esetében. Mivel egy sokkal szűkebb rétegről van szó, mások a B2B értékesítési csatornák, nagyobb értékűek a tranzakciók és ha minden jól megy egy hosszú partnerségi viszony jön létre a két fél között. A partnerek különböző árakat látnak, különböző kedvezményekkel rendelkeznek. A termékek kiegészülnek plusz szolgáltatásokkal és nem utolsó sorban szakértelemmel párosul, ami az igazi értéket adja.
Míg a B2C – iparágtól függően – egy sokkal szélesebb piacot fed le, gyakoriak a vásárlások, éppen ezért kisebb értékűek a B2B szektorhoz képest. Mindegy, hogy a fogyasztók impulzív vásárlók vagy éppen márkahűek, a marketingre hatalmas szerep hárul, a csomagolástól kezdve a reklámon, márka image-en át, a hírlevelekig, nyereményjátékokig.
Speciális szegmensnek speciális webshop
Az online platform egyik fő ellenérve a B2B szektorban a korábban megszokott munka- és értékesítési folyamatok digitális térbe való átültetésének nehézkessége, a –sok esetben akár- évtizedes adatmennyiségek átemelése és hasznosítása az e-kereskedelemben. Tény, hogy a jól bevált B2C webshop platformok ezen a sajátságos piacon sok esetben nem adaptálhatóak. Ami nem is csoda, hiszen ahogy a fentiekben is leírtuk, teljesen más igényekkel, más csatornákon játszódik le a két szegmensnek történő eladás. Sok kereskedő attól tart az online átállásnál, hogy le kell mondania az olyan jól bevett gyakorlatairól, mint az egyedi árazás vagy az ajánlatkérés funkció. Ez azért lehet, mert szemük előtt a klasszikus, végfelhasználóknak készült webáruházak lebegnek, ahol egy termékhez egy ár tartozik, melyet azonnal láthat bárki – akár a konkurencia is.
B2B értékesítési technikák az online térben is
Az Adobe Commerce nagyvállalatoknak szóló megoldása egyszerűen kezeli a B2B igényeket és elemi fontosságú funkciókat tartalmaz. Ilyen például az ajánlatkérés, a skálázható partnermenedzsment, a pár kattintásos gyors rendelhetőség (cikkszám megadással vagy fájl feltöltéssel lehet gyorsan kosárba tenni termékeket), a komplex árstruktúrák vagy a változatos fizetési és szállítási módok. Professzionálisan kezeli a cégek és a hozzá kapcsolódó felhasználókat, azok jogosultságait, rendelések jóváhagyásait. Ráadásul az alap sales folyamatokon kívül sok egyéb funkció is megvalósítható, például: offline rendelések nyomon követése, RMA indítás és nyomon követés, bizományos értékesítés automatizációja, szállítás nyomon követése, számlák és pénzügyi információk nyomon követése, forgalmi statisztika, ügyfélszolgálati űrlap és/vagy chat stb.
A jól bevált, több szoftveres folyamatokba integrálható a webáruház egy úgynevezett köztes réteg segítségével, mely a third party modulok (CRM-ek, ERP-k, stb.) adatait a megfelelő formátumra hozza. így minden szoftver kommunikál egymással és korábbi adataink sem vesznek el, felhasználhatjuk új értékesítési csatornáinkban őket. Middleware rendszerként ráadásul átveszi az integrációval járó terhelést, biztonságossá teszi azt, a rajta keresztülfutó adatokat feldolgozza és üzleti információkká alakítja.
A digitalizáció egy hatalmas lépés a B2B értékesítési tapasztalat megléte mellett is. Sok félelem és kétely övezi az online térbe való terjeszkedést, de ezek nagy része a rendszerek korábbi korlátosságaiból fakadó, mára már alaptalanná váló félelmek. A 21. században az online értékesítés minden technológiai lehetősége adott a B2B szektorban is, itt az ideje kihasználni!