Már év elején lehetett hallani arról, hogy május végétől fogyasztóvédelmi szigorítások lépnek életbe az ár kommunikáció és a fogyasztói értékelések kapcsán, de sokáig csak a sötétben tapogatóztunk az árrendelet. Május 28-tól azonban nincs kifogás, itt vannak a legújabb Európai Uniós szabályok, melyek a korábbi rendelkezések felülvizsgálatát, módosítását és egységesítését jelentik.
A Growww meetupján és a visegrádi XVIII. E-kereskedelmi Konferencián is volt szerencsénk Siklósi Mátét, a CP Contact Kft. ügyvezetőjét meghallgatni, illetve Dr. Szűcs László a PwC Magyarországtól is hasznos prezentációt tartott a témában.
Az új fogyasztóvédelmi szabályozás egyszerre érinti a hagyományos offline és az online kereskedőket is. Cikkünkben elsősorban az e-kereskedelmet érintő változásokról írunk kiragadva néhány kulcsfontosságú újdonságot. A megváltozott törvényről és alkalmazásáról itt található részletes információ, illetve a Fogyasztóvédelem honlapján tájékozódhatunk.
Árrendelet – az árak kijelzése az új jogszabályoknak megfelelően
Az EU és a Magyar Kormány elvárása igazán egyszerű: előzetes, írásos árfeltüntetés, melyből egyértelműen kiderül a vásárló számára a fizetendő pontos összeg. Ezért az árak kijelzése kapcsán számos változás, illetve pontosítás került bele a jogszabályba:
- „Az eladási árat, az egységárat, illetve a szolgáltatás díját egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell feltüntetni.”
- „Az eladási árat és az egységárat, illetve […] a szolgáltatás díját Magyarország törvényes fizetőeszközében kifejezve, a fizetőeszköz nemét (forint) vagy annak rövidítését (Ft) megjelölve kell feltüntetni.” Azaz a “,-” formátum nem lesz a továbbiakban elfogadható.
- „A termék eladási áraként és egységáraként, illetve a szolgáltatás díjaként a fogyasztó által ténylegesen fizetendő, az általános forgalmi adót és egyéb kötelező terheket is tartalmazó árat kell feltüntetni.” Ennek értelmében a továbbiakban kerülni kell a “5000 Ft + áfa” árkijelzéseket és a ténylegesen fizetendő összeget kell feltüntetni
Akciózás másként, helyesen
Az akciózás korábbi bevett gyakorlatait újra kell gondolnunk, és kiemelt figyelmet kell fordítanunk a kampányidőszakok árazására is, mivel az Árrendelet is kiegészül egy új 2/A. §-sal.
- „Az árcsökkentés bejelentése esetében meg kell jelölni a korábbi, a vállalkozás által az árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig alkalmazott árat.”
Azaz minden akciózásnál meg kell határozni és fel is kell tüntetni egy korábban alkalmazott árat (korábbi ár), amihez képest meghatározható az akciós új ár. Ez lehet például az áthúzott ár, százalékos kijelzés. Ez a korábbi ár, nem az általunk választott korábbi legmagasabb ár (lásd következő pont)! - „A korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző harminc nap.”
A harminc nap biztosítja, hogy az akciós ár valós árcsökkentés legyen és ne csupán marketingeszközként használják a vállalkozások. Ha 30 napnál rövidebb ideig van forgalomban a termék, akkor egy olyan korábbi árat kell megjeleníteni, ami a 15. napon volt érvényes. Ha egy termék 15 napnál rövidebb ideje van forgalomban, nem lehet árcsökkentést bejelenteni. - „Ha az árcsökkentés mértéke fokozatosan növekszik, akkor a korábbi ár az
árcsökkentés első alkalmazása előtti, az árcsökkentés nélküli ár.”
A fokozatos árcsökkentés csak akkor alkalmazható, ha az akciós árat fokozatosan, megszakítás nélkül csökkentik és a folyamatos árcsökkentés során egyszer sem növekszik az ár. Figyelni kell azonban az akciók hosszára is, bár tarthat tovább, mint 30 nap, de az indokolatlanul hosszú, akár fél évig is elnyújtott „akciók” alkalmazása már tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül és szintén büntetendő.
Mire nem vonatkozik az árrendelet?
Az új szabályok nem érintik a gyorsan romló élelmiszereket, azaz a lejárati idő miatt szabadon akciózhatunk. Ugyanakkor meg kell különböztetnünk a fogyaszthatósági időt és a minőségmegőrzési időt. A szabály alóli kivétel csak az előbbire érvényes, tehát például a tejtermékekre, húsokra, stb. igen, míg a kávéra, csokira, stb. nem vonatkozik.
Szintén nem vonatkoznak szolgáltatásokra, digitális tartalomra, digitális szolgáltatásokra az akciózási szabályok, így például a szállítási összegekre sem (ingyenes szállítási akció).
A személyre szabott akciók, például egyedi utalványok, törzsvásárlói egyedi kuponok, amelyeket jellemzően nem jelentenek be széles körben a fogyasztók részére szintén nem tartozik az árrendelet hatáskörébe (ide tartoznak a kuponfüzetekben elérhető akciók is). Amennyiben a webshop felületén hozzáférhető a kuponkód (például: „Ma 10% kedvezmény az XY kód használatával”), akkor ebben az esetben az érintett termékeknél ki kell írnia a korábbi árat és a kuponkód felhasználásával fizetendő akciós árat is.
A megoldás: OANDER Price history
A fent leírt szabályokhoz való alkalmazkodás nem kis fejtörést okozott az e-kereskedőknek. A hatósági ellenőrzések miatt ugyanis fontos, hogy a termékeinkhez kapcsolódó árakat vissza tudjuk követni, ráadásul a webshop felületén az akciós árak kijelzésénél meg kell jelölni a korábbi árat is, illetve az akció mértékét is.
A korábbi ár elnevezést a törvény nem fixálta, használható például az ‘eredeti ár’ megnevezés is. A nemzetközi RRP (resellers retail price), azaz a beszállítói ár is sok helyen szerepel, figyeljünk azonban arra, hogy mivel a magyar nyelvben nem közkeletű a mozaikszó, így a vásárlók nem tudják értelmezni az árkijelzést, ami miatt szintén büntetést kaphatunk. Ha a rövidítés felé kurzort viszünk és buborékban megjelenik a bővebb magyarázat az elfogadható, de a legjobb, ha kiegészítjük az ÁSZF-ünket egy magyarázó résszel, ahol feltüntetjük az ujjonan bevezetett fogalmakat, ezáltal minden felhasználó számára egyértelművé tesszük a kommunikációnkat.
Ez volt a megoldás könnyebbik része, a trükkösebb, hogy az akciós %-os értékét a 30 nappal ezelőtti legalacsonyabb árból kell számítani, nem az áthúzott árból, mivel az lehet magasabb érték. Ennek megoldására ügyfeleinknek lefejlesztettünk az OANDER Price history modult, mely lehetőséget ad a termék árak visszakeresésére az adatbázisból az elmúlt 30 napra vonatkozóan. Az admin felületen a modul ki és bekapcsolható, valamint beállítható, hogy hány napra visszamenőleg legyenek tárolva az adatok.
Az új fogyasztóvédelmi szabályokat eddig sokan nem vették komolyan, pedig a most leírtak alapján látható, hogy nem elhanyagolható jelentőségűek. Ezért érdemes minél hamarabb lépni, hogy megfeleljünk a jogszabályoknak. A legfrissebb és legmegbízhatóbb információkért minden esetben érdemes a Fogyasztóvédelemhez vagy tanácsadó céghez fordulni!