A prediktív keresés kialakítása ugyanakkor fejlesztési és üzemeltetési kihívásokkal is jár. Az adatbázisban való gyors lekérdezések sűrű és optimalizált indexeléseket, erős gyorsítótárazást, jó skálázhatóságot és nem egyszer szerver oldalon is sok „nyers erőt” igényelnek. Minél nagyobb a termékadatbázisunk és minél több attribútum között kell valós időben keresni, a folyamat annál lassabb és annál jobban leterheli saját webáruházunkat.
Megoldás külső keresőszolgáltatással
Erre a kihívásra számos keresőszolgáltatást kínáló technológiai vállalat nyújt megoldást, amelyek közül véleményünk szerint kiemelkedik az Algolia. Mit is jelentenek a keresőszolgáltatások, avagy „hosted search” megoldások? Röviden azt, hogy a webáruházunk natív keresőmotorját lecseréljük egy külső szolgáltató által biztosított kereső rendszerre, amely fizikailag nem a saját szerverünkön és nem is a webáruház installációnkon belül fut.
A termékeinket, kategóriáinkat, jellemzőket és fontos adatainkat bizonyos időközönként beszinkronizáljuk ezekbe a rendszerekbe és a teljesítményigényes keresési műveleteket ezek a rendszerek szolgálják ki. A felhasználó a keresés közben hosted search rendszertől kapja vissza a keresési találatokat oly módon, hogy a keresőszolgáltató felülete beépül saját webáruházunk frontend megjelenítésébe, így a user számára úgy tűnik, mintha a keresést a webshopunk hajtaná végre.
Ez kicsit hasonlatos ahhoz, ahogyan egy embedelt tartalmat beágyazunk a weboldalunkba, és azt a felhasználó az oldalunkon belül használja vagy játssza le. A tartalom legenerálása nem a mi weboldalunkat terheli, az üzleti logikát egy külső szoftver hajtja végre, ám végfelhasználói oldalról mindez saját weboldalunkon belül történik.
Magento webáruházak esetében a hosted search szolgáltatások alkalmazása tehát azt jelenti, hogy a Magento natív keresőjét kikapcsoljuk, helyére beépítjük a keresőszolgáltató megoldását. A termékeket, attribútumokat időzítetten és mentési folyamatokhoz kapcsolva eseményvezérelten is szinkronizáljuk a külső rendszer irányába, a felhasználó a keresés közben pedig ettől a rendszertől kapja vissza a találati eredményeket. Miután a keresési folyamatot így egy külön alkalmazás biztosítja, az adatbázisban való intenzív és valós idejű, prediktív kereséssel járó terhelést leválaszthatjuk saját webáruházunkról és egy keresésre kifejlesztett célszoftvert állíthatunk hadrendbe.
A keresés során lejátszódó nagyon gyors lekérdezési folyamatok nem a Magento-t terhelik, az instant megjelenítést ugyancsak külső erőforrásból valósítjuk meg. Az Algolia által visszaadott keresési találatok saját webáruházunkon belül jelennek meg, a felhasználó számára a keresési folyamat a webshopon belülinek tűnik, azaz semmilyen módon nem érzékeli egyéb külső szolgáltató jelenlétét.
Miben kiemelkedő az Algolia?
Egyrészt teljesítményében és sebességében, amely a maga terén abszolút piacvezető minőségű. Az Algolia világszinten számos vállalat és portál számára nyújt keresőszolgáltatást és úgy van kialakítva, hogy többszázezres vagy többmilliós tételszámban tudjon keresési találatokat biztosítani. Az Algolia sebessége igen figyelemreméltó, az általa generált eredménylista válaszideje miliszekundumokban kifejezhető. Vagyis nagy terméktörzzsel dolgozó webáruházak számára ideális választás: ha többszázezres cikkszám között kell instant kereséseket végrehajtani akár nagyon specifikus, nehezen indexelhető kifejezések alapján, az Algolia gyakorlatilag akkor is észrevehető várakozási idő nélkül ad pontos találatokat. Érdemes élőben kipróbálni, a teljesítménye és pontossága meggyőző.
Az Algoliában a kereshetővé, indexelhetővé és szűrhetővé tehető adathalmazok köre igen széles. Ez azt jelenti, hogy az Algoliával nemcsak a termékneveket, esetleg kategóriákat tudjuk szinkronizálni, hanem tulajdonképpen bármilyen adattartalmat, amely a webáruházunkban adatbázis szinten létezik. Ha szeretnénk, akkor beküldhetünk az Algolia felé árakat, készlet információkat és egyéb egészen speciális jellemzőket is, amelyek így mind kereshetővé válnak. Mi több, nemcsak termékeket, de CMS oldaltartalmakat is szinkronizálni tudunk, így a webáruházunk termékkeresője egy komplett kereső megoldássá válik. Eldönthetjük azt is, hogy mely adattartalmakat szeretnénk megjeleníteni a prediktív kereső dropdown paneljében, mik jelenjenek meg a keresés találati oldalon és annak oldalsávjában melyekre milyen kialakítású szűrő épüljön fel.
Az Alogila intelligens keresője megbirkózik továbbá az elgépelésekkel is, vagyis a felhasználó által szándékolt keresési kifejezést meglepő pontossággal felismeri abban az esetben is, ha a user elgépelt valamit. Ez olyan webshopoknál nagy előny, ahol a terméknevek vagy jellemzők bonyolult, könnyen elgépelhető kifejezéseket tartalmaznak. Ilyenkor – ha a felhasználó rosszul gépel be egy kifejezést – az Algolia felismeri, hogy a user mire gondolhatott, és a prediktív találatokat ez alapján jeleníti meg.
Az Algolia továbbá rendelkezik egy okos szinonima-kezeléssel is. Ismerős az érzés, amikor „TV”-re keresünk, de nem kapunk eredményeket, mert a katalógusban „televízió” kifejezéssel szerepelnek a termékek? Nos, erre az Algolia megoldása egy paraméterezhető szinonimaszótár, amiben a szókapcsolatokat a szoftver beépíti az instant keresési eredményeink algoritmusába.
Algolia és Magento
Amennyiben Magento webáruházzal rendelkezünk, az Algolia használatba vételével relatíve könnyű dolgunk lesz. Az Algolia ugyan platformfüggetlen termék, ám nagy hangsúlyt fektettek a Magento webáruház motorral való integrációjára. Mind a Magento 1-es és 2-es szériához elérhető a gyártó által fejlesztett integrációs modul, amelyek révén a keresőszolgáltatás könnyebb beépíthető webáruházunkba. Az Algolia modulja ingyenes, fizetni a keresőszolgáltatásért kell, az integrációt viszont készen kapjuk.
Fejlesztőként a feladatunk ilyenkor a modul telepítése, a szükséges indexelési folyamatok beállítása, a webáruház-specifikus szinkronizálandó adattartalom paraméterezése és természetesen az Algolia felől a webshopba beépülő felületek (pl. prediktív eredményeket listázó dropdown panel, keresés találati oldal listája vagy a keresési szűrőket megjelenítő UI komponensek) arculathoz való igazítása frontend oldalról.
Mennyibe kerül?
Az Algolia fizetős szolgáltatás, ami ugyan elérhető ingyenes változatban is, ám ez korlátozásokkal jár (ingyenes verzióban például meg kell jelenítenünk az Algolia logóját a keresés találati panelen). A keresőszolgáltatás havidíja az Algolián keresztül elvégzett keresési és indexelési műveletek számától függ, árazása tehát kihasználtság és teljesítmény alapú. Egy közepes méretű Magento webáruház esetén havi 40-60 eurós költséggel érdemes számolni.
Összefoglalva
Idegennek vagy furcsának érezzük, hogy a keresőnket egy külső rendszer szolgálja ki? Akkor gondoljunk bele abba, hogy ma már mennyire bevett gyakorlat például, hogy a hírlevél kiszolgálást kiszervezzük a webshop engine-ből és erre specializált eDM célszoftverekkel valósítjuk meg. Miért ne tehetnénk meg ugyanezt a kereséssel, amelynek konverziós jelentősége ugyanilyen nagy?
A Magento nemcsak egy webáruház motor, hanem egy integrációs platform is egyben, használjuk ki a lehetőségeit! Maga az e-kereskedelem is abba az irányba halad, ahol különböző speciális céleszközöket hangolunk össze a jobb felhasználói élmény és a lead generálás növelése érdekében. Nem kell mindent „on-site” forráskódban megvalósítani. Az összetett termékkatalógusokban való hatékony, prediktív keresés az elmúlt években erőforrásigényes és bonyolult művelet volt. Ha szeretnénk ezt a funkciót implementálni webáruházunkban, az Algolia-hoz hasonló keresőszolgáltatásokkal ma már minden eddiginél könnyebben megtehetjük.