A Magento 2-es rendszerre való váltásról bővebb információt találsz az OANDER Magento 2 migrálás oldalán.
Cikksorozatunk második részében Dobozi Balázst kérdeztük, aki az alinda.hu fejlesztésekért- és marketingért felelős partnere is egyben.
A Panyi Zsuzsival (panyizsuzsi.hu) készített interjút ITT éritek el. A Magento 1-2 váltásról írt teljes cikkünket pedig ITT olvashatjátok el.
OANDER: Az Alinda több országban is jelen van, milyen Magento verziókon futnak az egyes országok webáruházai?
Dobozi Balázs: Eddig volt egy átállásunk Magento 1-ről a 2-re a magyar oldalunknál, az új román oldalunk pedig már Magento 2-essel indult. A szlovák oldal viszont továbbra is Magento 1-es, szóval egy kicsit öszvérek vagyunk, mert egy időben van egy Magento 1-es és két Magento 2-es webáruházunk.
OANDER: Miért választottátok a Magentot?
Dobozi Balázs: Már az elején rengeteg technikai paramétert felsorolt az OANDER, amiért érdemes lenne Magentora váltani. Talán a legfontosabb a támogatás kérdése, hogy nagyon sok új modul van hozzá, amit nem nekünk kell lefejlesztenünk, így adott esetben akár egy milliós projekt is elérhető pár óra belső fejlesztéssel és pár száz dolláros modul vételárral.
Ráadásul nincs az a kötöttség, mint egy bérelt webshop rendszernél, ahol van egy csomagos szoftvered, ami azt tudja, amit, ezen belül pár dolgot lehet módosítani, de alapvetően ne akarj változtatni rajta. A Magentonál egy kész rendszert kapsz, nem kell a 0-ról fejleszteni saját motort – ami jó drága lenne – , de mégis tudod a saját képedre formálni az egészet. Mi emiatt választottuk eleve a Magentot.
OANDER: Miért hezitáltok a váltáson? Mik a jövőbeni terveitek ezzel kapcsolatban?
Dobozi Balázs: A magyar és a román site-unk 2-es, de a szlovák még 1-es Magento. Az átállásunk a magyar oldalnál messze nem volt zökkenőmentes, nyilván teljesen más egy futó oldalt átállítani 1-ről 2-re, mint eleve így indítani valamit. Nagyon nehéz ügy, mert erős forgalmunk van, napi több millió forint, ebbe belenyúlni azért nem olyan egyszerű.
Az Alindánál minden évben van egy nagy főprojektünk és ez szinte minden esetben egy új ország nyitása. Jelenleg egy cseh weboldalon dolgozunk és reményeim szerint hónapokon belül el fog indulni. Nyilván az már Magento 2-es alapon fog futni, fel sem merül, hogy 1-esen csináljuk. A szlovákkal kapcsolatban az a probléma, hogy bonyolultabb átállítani Magento 1-ről, mint újat indítani Magento 2-vel.
Gondolj csak bele, mennyivel kisebb kockázat egy új országnál indítani egy új oldalt, ahol, ha van valami technikai issue, akkor egyszerűen késik egy keveset a projekt. A szlovák oldalon a napokban tizenezer euró bevételt sikerül realizálni naponta és az átállás miatt azért bőven meg tud akadni 1-3 hétre sok minden. Itt nem arról van szó, hogy három hétig megáll az oldal, azt nyilván nem hagynák az OANDER-nél, de azért nagyon sok minden közbe tud jönni. Hogyha csak 50%-os visszaesésed van három hétig egy tízezer eurós oldalnál, az azért jó sok pénz. Az több pénz forgalomban, mint amennyibe a fejlesztés kerül.
OANDER: Hogyan kell elképzelni ügyfél oldalon az átállást?
Dobozi Balázs: Az átállás folyamata az én szemszögemből valahogy így néz ki: Csinálunk egy roadmapet, kitaláljuk, hogy mi az a projekt, amit szeretnénk megvalósítani. Például a cseh Magento 2-es webáruházunknak az elindítása. Az OANDER-el közösen tartunk több meetinget, ahol kijelöljük a célokat. Ebből az OANDER készít nekünk egy roadmapet, egy step-by-step leírást, ahol a legkisebb feladatokig visszaosztva szerepel a tervezet, ami mellé teszünk egy timeline-t.
Miután megvannak a feladatok, a taskokat hozzárendeljük emberekhez, illetve az egészet elhelyezzük egy idővonalzón, hogy nagyjából minek mikorra kell elkészülnie. Így nagyon jól le lehet osztani a feladatokat, mert az oldal nyitás egy elég erős koprodukció. Majd jön a backend fejlesztés, a termékek feltöltése, a frontend szépítgetések, rengeteg teszt folyamat.
Jelenleg nálunk így áll a helyzet: A cseh site-unk egy olyan státuszban van, ami nem igazán fejlesztés heavy, hanem feltöltés heavy. A fejlesztők most viszonylag kevesebbet dolgoznak, mert már megvan az oldalnak a kerete. Most a webáruház menedzsereinknek kell elkezdeni a feltöltést és felrakni az anyagokat. Lesz egy pont, amikor már eljutunk odáig, hogy a frontrendet kell szépen beállítani. Mikor a frontendesek is végeznek, utána még sokszoros tesztnek végig kell lefutnia.
OANDER: Hogy kell elképzelni a tesztelést? Milyen fázisai vannak?
Dobozi Balázs: Mindig 3 környezetben tesztelünk. Először teszt szerveren, ez még teljesen teszt, nincs mögötte erőforrás, nincs semmi ami veszendő, lehet próbálkozni. Második lépésben van a staging portál, ami egy éleshez hasonló környezet. Végül pedig maga az éles weboldal.
Úgy képzeld el a tesztfázisokat, mint egy hajót, ami egy zsiliprendszeren megy ki az óceán felé. Az első a szárazdokk, a tesztfázis, ott bármit lehet, nem a valós környezetben van, egyszerűen csak szedjük össze a fő alkatrészeket. Amikor már mindenki azt gondolja a hajóról, hogy na most már tengeren is jól mehet, akkor először nem a nyílt vízre rakják rá, hanem próbálnak az éles helyzethez hasonló környezetet teremteni neki, hogy úgy is teszteljék.
Az oldalak tesztelését az OANDER-től végzi egy tesztelő, külön végigmegy az oldalon és szisztematikusan keresi a hibákat, mellette azonban mi is végigcsináljuk a teszteket. Ennyi tesztelés után azt gondolná az ember, hogy lesz egy kész, hibamentes terméke, de ez nem így működik. 50-100 közötti új hibát fogunk találni az élesítés utáni első héten, amit előzőleg nem vettünk észre, ugyanis egyszerűen nem tudunk 100%-osan éles környezetet teremteni. Hiába adsz le 100 rendelést te magad, olyan különleges helyzeteket, mint egy átlag vásárló, nem fogsz tudni generálni.
OANDER: Melyek voltak a legnagyobb volumenű feladatok az átállás kapcsán, melyeket külön kiemelnél?
Dobozi Balázs: Két terület volt, ami nagyobb tervezést igényelt, illetve sok munka volt vele. Az egyik az adatok migrálása, a másik a SEO kérdéskör.
Az adatmigrálás során van egy csomó felhasználód, akiket át kell vinni az egyik webáruházból a másikba. Minden adat, ami egy webáruházon belül van, a múlt: a rendeléseket, feltöltött cikkeket, mindent lényegében egy nagy Excel táblaként kell elképzelni, pontosabban egy SQL táblaként, ami hasonló, mint az Excel, csak százmillióval hosszabb oszlopok és sorok alkotják. Hogyha megrendelőként születik egy döntés, hogy az új webáruházadban máshogy szeretnéd az adatokat gyűjteni, akkor ott felléphetnek kompatibilitási problémák. Például hogyha én úgy kértem el eddig a “Név” adatokat, hogy “Vezetéknév és Keresztnév” egyben és az új webáruházamban külön szeretném a “Vezetéknevet” és a “Keresztnevet” elkérni, akkor a kivételek kezelése miatt ezt nem annyira egyszerű átvinni, mert rengeteg adatról beszélünk. Ezt persze programok segítségével szét tudom választani, de ez 2 millió felhasználónál nehézkes lehet.
A legjobb forgalmat a termékeidnek mindig az hozza az interneten, ha a Google a keresési találatok között az ingyenes, organikus részeken megjelenít. A Google akkor jelenít meg téged a kereső találatok tetején, ha azt látja, hogy technikailag teljesen rendben van az oldalad az ő értelmezése szerint. A másik része a SEO-nak a tartalmi SEO, ami arról szól, hogy releváns legyen a tartalmad. Emiatt rengeteg link kapcsolás található a webáruházaknál. Amikor egy webáruház motort vált, akkor ezek a linkek elveszhetnek és ezért egyesével át kell irányítani őket. Ez nagyon nagy probléma, egy webáruház esetében több 100.000 ilyen külsős és belsős link létezik. Ezeket egyesével definiálnod kell, hogy ez létezett és mi a következő elérési útvonala. Annál rosszabb helyzet nem is lehetne, mintha nem lenne párja az egyik linknek, ha nem létezik, vagy hibára visz, az katasztrofális következményekhez vezet kereső optimalizálás szempontjából.
OANDER: Az integrációról még nem beszéltünk. Az Alinda webáruházához számos külső rendszer kapcsolódik.
Dobozi Balázs: Egy webáruház általában kapcsolatban áll fizetési szolgáltatásokkal, bankkártya elfogadóval, szállítmányozó céggel, jó esetben a cég vállalatirányítási rendszerével. Ezek mind-mind feedeken keresztül történnek, ezek adathidak, itt a legapróbb módosítások is megakadásokat okoznak. Nem dől össze a világ, csak egyszerűen bosszantó, ha nem működik jól egy összekötés.
Gondolj bele, amikor bejön 400 db megrendelésed egy nap alatt egy webáruházba, azt nem kézzel számlázod. Ott, ha nem működnek ezek az adatkapcsolatok, akkor az nagy bosszúságot tud okozni. Nem beszélve a marketing felületekről, ezeken az adathidakon keresztül kommunikál az oldal a Facebookkal, a Google-el, minden jelentős nagyobb marketing hubbal, amik segítségével a termékek valamilyen okos-rendszeren keresztül lesznek megjelenítve a hirdetésekben. Nagyjából ezek a kockázatok, ha az egyikről átállsz a másikra.
OANDER: Visszatekintve hogy látod, megérte a váltás?
Dobozi Balázs: A Magento 1-es motor az egy régi, több, mint 10 éves webáruház motor, a 2-es pedig pár éves, én szeretem nagyon.
Nálunk a legfőbb probléma – és a szlovák oldal is ezért Magento 1-es még -, hogy nagyobb projekt átállni, mint új országot megnyitni. Illetve financiális oka van, ha egy új ország felé nyitsz, és olyan pénzt hozol a vállalkozásodba, ami eddig nem volt, – tehát a legjobb üzleti lehetőség, mert plusz forgalmat szerzel, miközben az 1-es Magento termel és a mai napig hozza a pénzt.
Úgyhogy addig, amíg vannak még kiaknázatlan területek és egy évben csak egy projektet tudunk vinni, addig mindig amellett fogunk dönteni, hogy egy új országot nyitunk. Ezzel együtt viszont mivel megszűnik a támogatása az egyesnek, ezért idővel kénytelenek leszünk átválni, de mi ezt valószínűleg el fogjuk húzni az utolsó pillanatig.
Az alinda.hu webáruház legújabb változata 2018-ban élesedett és Magento 2 alapokon készült, a megújítást azonban egy arculati frissítés előzte meg, aminek során az Alinda korábbi, még startup időkből fennmaradt arculatát cseréltük le.