A technológia fejlődésével a a kiskereskedők mellett egyre több nagykereskedő és gyártó is belép az e-kereskedelmi színtérre. Az elmúlt évek eseményei, köztük a világjárvány és a háborús konfliktusok felgyorsították ezt a változást, alaposan felkavarva a hagyományos értékesítési csatornákat és ellátási láncokat. Mára már nem kérdés a B2B értékesítés digitalizálása, a nagykereskedőknek át kell alakítaniuk beszerzési és értékesítési folyamataikat, átalakítva ezzel teljes üzleti modelljüket.
Az aktuális piaci trendek
- A B2B vállalatok közel kétharmada (65%) már rendelkezik e-kereskedelmi képességekkel és teljes mértékben online bonyolítja az értékesítési tranzakciókat. (Retail Touchpoints)
- A B2B vásárlók 74%-a úgy véli, hogy egy weboldalon történő vásárlás kényelmesebb a hagyományos megrendelési csatornáknál. (Gartner)
- A B2B döntéshozók 70%-a a könnyű ütemezés és az utazási költségek megtakarítása miatt a digitális önkiszolgálást részesíti előnyben. (McKinsey & Company)
A B2B értékesítés digitalizálása és a kereskedői kihívások
A B2B értékesítés digitalizációjával nem csak a folyamatokat kell újragondolnunk, hanem vállalatunk teljes működését. Éppen ezért hangsúlyozzuk sokszor, hogy a digitalizáció nem csak technológiai kihívás, az egész szervezetet átható változásról van szó.
A B2B kereskedők általában komplex termékadatokkal, árképzéssel, rendelési folyamatokkal, valamint ügyfélszegmensekkel rendelkeznek, amelyek online csatornára való átültetése kezdetben megoldhatatlan problémát jelent.
A termékek nyilvántartásához és az értékesítéséhez számos szoftver kapcsolódik. Ezeknek a rendszereknek az integrációja és a rendszerszintű automatizációja elsőre megfoghatatlan architekturális munkának tűnik.
Az értékesítők számos manuális munkát végeznek a rendelések, az ajánlatkérések vagy a kiszolgálás adminisztrálása kapcsán ahelyett, hogy az érdemi eladással foglalkoznának. Az egyedi árak, a személyre szabott rendelési folyamatok és az engedélyezési jogkörök miatt kihívást jelent mindezen folyamatok digitalizálása.
Az értékesítők és területi képviselők az online értékesítési csatornákban a konkurenciát látják és féltik saját pozíciójukat. Emiatt a félelem miatt akadályozzák és hátráltatják a digitalizációs folyamatokat.
A digitális értékesítés fontossága
Azok a nagykereskedők, akik nem digitalizálják értékesítésüket azt kockáztatják, hogy piaci részesedést veszítenek az agilisabb versenytársakkal szemben. Habár az előbbiekben számos megugorhatatlan kihívást említettünk, ezek mindegyike átültethető az online térbe. A B2B értékesítés digitalizálása számos előnnyel jár:
Nem csak rendelés, ügyfélélmény – A bárhol elvégezhető, egyszerű rendelésleadás, a kellemes online felület nagyobb elégedettségéhez vezetnek. Tartsuk szem előtt, a B2B iparágba is egyre inkább átszivárognak a vevők B2C felületekkel kapcsolatos elvárásai!
Hatékonyság és költség csökkentés – A szoftverek közötti automatizálás és integráció javítja a hatékonyságot és csökkenti a működési költségeket.
Adatelemzés felsőfokon – A felhasználói fiókok, a rendelések, a felhasználók viselkedése mind-mind lehetőséget ad a kiterjettebb adatgyűjtésre. Ezáltal könnyebb előrejelzéseket készíteni és a döntéselőkészítéshez szükséges információkat kinyerni a rendszerből.
Versenyelőny a piacon – Bizonyított tény, hogy a digitálisan érett ügyfelek többet költenek, ezáltal értékesebbek. A változó igényeiknek való megfelelés, a kényelmes rendelési felület pedig versenyelőnyt biztosít.
Hogyan lehet hatékonyan digitalizálni B2B értékesítésedet?
A fent említett kihívások kezelése és az online értékesítés előnyeinek kiaknázása érdekében a B2B kereskedőknek nem árt a következőkre összpontosítani:
Az első lépés a helyzetfelismerés és értékelés
Fontos, hogy biztos alapokkal indítsuk el a digitalizációs projektet. A kereskedelmi folyamatok feltérképezése, a teljes ökoszisztéma felrajzolása nélkülözhetetlenek az induláshoz. Ilyenkor érdemes külön kitérni a fájdalompontokra és kiemelni az erősségeinket is, melyekkel megkülönböztethetjük magunkat versenytársainktól.
A vállalathoz passzoló technikai megoldások kiválasztása
Említettük, hogy a technológia fejlődése tette lehetővé a B2B értékesítés digitalizációját. Használd ki a technikai megoldásokat, melyek segítik üzleti folyamataid optimalizálását és munkatársaid hatékonyabb munkavégzését! Ha nem tudod meglévő rendszereidet megtartanád-e vagy lecserélnéd, utóbbi esetén milyen technológiai ökoszisztéma passzolna leginkább vállalkozásodhoz, akkor érdemes egy Technológiai Kompozíció Designnal kezdeni, mely segít a kereskedelmi és szolgáltatási ökoszisztéma építőkockáinak műszaki megalapozottságú kiválasztásában.
A rendszereink közötti összhang megteremtése
Érdemes első körben definiálni, hogy a vállalaton belül milyen informatikai rendszerek vesznek részt a kereskedelmi folyamatokban. Azonosítani kell, hogy ezek mely pontokon kapcsolódnak egymáshoz, illetve ha szükséges, akkor újabb rendszerek bevezetéséről kell dönteni. Mindezen komplex folyamatokban résztvevő szoftverek összehangolását, azaz orkesztrációját fontos jó előre megtervezni.
Gyors piacra lépés egy skálázható platformmal
Kardinális lépés, hogy milyen platform mellett tesszük le a voksunkat. Figyelnünk kell arra, hogy skálázható legyen, minél egyszerűbb legyen vele a több országos terjeszkedés (netán új brand oldalak készítése), gond nélkül fejleszthessük tovább és bővíthessük egyedi igényeinkkel. Építsd fel hatásos digitális B2B kereskedelmi jelenlétedet pár hét alatt!
Szakirányú képzés, mely segíti az elindulást
Ha bizonytalan vagy és szívesen vennéd az induláshoz a segítséget, akkor jelentkezz Digitalizált B2B kereskedelem képzésünkre, mely átfogó képet nyújt a résztvevőknek az online értékesítés lehetőségeiről és kihívásairól, bemutatva a legjobb gyakorlatokat és üzleti eseteket. A képzés előnye, hogy vállalatodra szabott és egyszerre vehet részt rajta a digitalizációs projekt minden szereplője a hatékonyabb eredmény érdekében.
Kereskedelmi szakértőkkel való együttműködés
A zökkenőmentes átmenet biztosítása és a folyamatos támogatás érdekében lépj partnerségre olyan tapasztalt e-kereskedelmi fejlesztési és tervezési ügynökséggel, mint az OANDER Development Kft! A szakértői útmutatás jelentősen csökkentheti a digitális átállással járó időt és költségeket, ne félj segítséget kérni!
A B2B kereskedők számára a sikeres digitális átalakuláshoz vezető út tele van kihívásokkal. Mégis, cikkünkben említett pontok követésével leküzdhetőek ezeket az akadályok, és végül nagyobb hatékonyságot, piaci versenyképességet és fenntartható növekedést érhetnek el. Vedd fel velünk a kapcsolatot és felgyorsítjuk B2B értékesítésed digitális fejlődését!