Digitális látogatói élmény a Városligetben
Esettanulmány

Digitális látogatói élmény a Városligetben

A budapesti Városliget megújulása nemcsak a főváros életében számít egy előremutató és nagy volumenű városfejlesztési projektnek, hanem az OANDER számára is izgalmas és jelentős kihívásokkal teli digitális fejlesztési munkák terepe. A parkban és vonzáskörzetében működő intézmények eseményszervezését, belépőjegy és klubtagság értékesítését ellátó Liget Jegyrendszer portál kialakítása az agilis fejlesztési projektek egyik mintapéldája számunkra, egyben az egyik legizgalmasabb alkotásunk a közelmúltban.

Az Ügyfél

A Liget Budapest Projekt Európa egyik legnagyobb, rangos nemzetközi díjakkal elismert városfejlesztési projektje, amelyben a park megújítása mellett számos kulturális intézmény létesül vagy születik újjá. Az intézményfejlesztési törekvések egyik fontos szempontja volt már a kezdetektől, hogy az új létesítmények ne csak építészeti értelemben legyenek maradandók, hanem korszerű digitális megoldásokkal segítsék a látogatókat. Ez a törekvés hívta létre a Városliget Zrt.-vel való együttműködésünket. Ennek keretében 2019 óta újabb és újabb informatikai és e-kereskedelmi megoldásokat valósítunk meg együttesen.

Mi is a Liget Jegyrendszer?

A Liget Jegyrendszer egy olyan komplex eseményszervező és jegyértékesítő portál, amely a Városligetben működő intézményekhez – így például múzeumokhoz, kiállításokhoz, sportpályákhoz, mélygarázshoz, eseti rendezvényekhez – kínál kényelmes online időpontfoglalási, valamint belépőjegy- és bérletvásárlási lehetőséget. Támogatja a helyszíni eladás és beléptetés folyamatait, a programkínálat tervezését, kialakítását, a digitális ügyfél kapcsolattartást. Emellett kiváló tartalommarketing felületként is funkcionál. Egy olyan portálrendszer tehát, amely nemcsak a látogatók tájékozódását és időpontfoglalását segíti, hanem a programszervezés szinte valamennyi aspektusában támogatja. Legyen szó akár kulturális vagy szabadidős intézmények működéséről.

Technológiai háttér

Az általunk fejlesztett ökoszisztéma 4 technológiai pilléren alapul:

  • A rendszer “lelkét”, értékesítési funkcióit egy webáruház adja, amelyet Magento alapokon fejlesztettük. Természetesen számos egyedi megoldással a motorháztető alatt. A Magento a világ vezető webáruház motorja, amely kiváló alapot szolgáltat egészen egyedi és nagyvállalati környezetbe illeszthető igények kialakítására.
  • Erre “épül rá” két fontos saját termékünk, amelyek a projekt azon kereskedelmi funkcióit valósítják meg, amelyek szorosan részei a webáruháznak, ám eltérnek a hagyományos fizikai termékértékesítéstől. Egyik ilyen a rendezvények szervezését, a jegyeladást és a látogatók menedzselését megvalósító Magento modulcsomagunk, az Event Manager. Másik pedig a MultiPass, amelyet különböző online bérletek és tagsági klubrendszerek működtetésére alkottunk meg.
  • Mivel a portál összeköttetésben áll több külső rendszerrel (például számlázás, ERP, beléptetőkapuk, parkolóház elszámolási szoftver, stb.) értelemszerűen számos rendszerintegrációs feladatot is meg kellett oldanunk. Ezeket saját automatizációs middleware termékünkre, az OANDER Connect-re építettük.
  • A városligeti komplex jegyrendszer működése során rengeteg tranzakció történik, amelyek elemzése fontos üzleti érték. Ezen adatok átlátását – mint például a jegyértékesítés trendjeit, a sportpályák kihasználtságát, az intézmények forgalmát és a keresztértékesítés eredményességét – ugyancsak egy saját megoldással, az OANDER Kepler big data adatelemző megoldásunkkal segítjük.

Fejlesztési mérföldkövek és módszertan

A Liget Jegyrendszer fejlesztései olyan mértékű informatikai scope-ot fedtek le, amelyek vízeséses kivitelezési modellben nem kezelhetők. Így a projekt vízióját megismerve, már a munka elkezdésekor agilis fejlesztési keretrendszert, ezen belül a Scrum módszertant javasoltunk az ügyfélnek. 

Ennek egyik fontos elve – a minél gyorsabban működőképes MVP (Minimum Viable Product) szoftverállapot elérése – viszonylag hamar a projekt előnyére vált. A jegyrendszer első verziójának az volt ugyanis a célkitűzése, hogy nem több mint 3 hónap alatt álljon hadrendbe egy olyan portál, amely az akkor megnyíló Millennium Háza kiállításainak és eseményeinek időpontfoglalását és jegyértékesítését biztosítani tudja. Azáltal, hogy a portált egy jól priorizált backlog alapján gyors iterációkban terveztük és fejlesztettük, a feladatot 2019 októberére sikerrel megugrottuk: elindult a portál első verziója, akkor még a Millennium Háza színeiben.

Városligeti Sportpályák

A rendszer további fejlesztései is ugyanezt az elvet követték. 2020 tavaszán megnyíltak a Városliget új sportpályái, öltözői, ősszel pedig egy ultramodern mélygarázs, amelyek mind jelentős funkcióbővítést igényeltek. A korábbi Millenium Házaként megismert portál, ekkor esett át egy arculati megújításon (ekkora öltötte magára a Liget Budapest projekt látványvilágát), kialakítottuk a bérlet és klubtagság vásárlás lehetőségét, a rengeteg automatizációs igény kiszolgálásához bevezettük az OANDER Connect middleware-ünket, a tranzakciók és a forgalomanalitika monitorozásához pedig az OANDER Kepler riporting megoldásunkat.

Parkolás a Városligetben

A portál indulását követő 1,5 évben olyan innovatív szolgáltatásokat vezettünk be, mint az online lefoglalható sportpályákra történő QR kódos bejutás, a regisztrált felhasználók számára elérhető ingyenes wifi kapcsolódás vagy a mélygarázsban rendszám-felismerésen alapuló automatikus behajtás és parkolási díj fizetés. A rendszer bővülő értékesítési funkcióihoz a Magento kiváló e-kereskedelmi technológiai alapot szolgáltat. Ez teszi lehetővé, hogy ma már a Liget Jegyrendszer egy egységesített értékesítési felületként ki tudja szolgálni a pedagógusok csoportos múzeumi látogatásának jegyeladásait éppúgy, mint a sportolni vágyók pályafoglalásait és az elektromos autók töltésének fizetési tranzakcióit.

A megvalósított rengeteg partnerigény és számtalan összekapcsolt szolgáltatás a projekt kezdetén nem volt ismert. A gyakorlati tapasztalatok, az igények változása hatására a műszaki tartalom merőben más lett, mint amit a projekt eredeti kickoff specifikációja tartalmazott. Mégis, a megvalósult rendszer sokkal jobban szolgálja az üzemeltető és a felhasználók igényeit, mint amely a projekt kezdtekor papírra lett vetve. Ebben rejlik az agilis fejlesztés ereje. Az igazán komplex projektek kezdetén sosem látható előre tökéletesen az a műszaki tartalom, amire végül ténylegesen szükségünk lesz. A Scrum módszertana arra épül, hogy ha egy követelmény változik, új ötlet merül fel, arra gyorsan reagáljunk.

Felhasználói élmény

A Liget Jegyrendszer felhasználói felülete több mint 100 különböző képernyő állapotból és számos, univerzális design komponensből áll. Ezek természetesen nem egyszerre kerültek be a portálba, hanem az újonnan felmerülő követelmények mentén alakítottuk ki őket. A sprintről sprintre haladó agilis módszertan a UX tervezésben is nagy szövetségesünk volt. A működő szoftvert látva és valós felhasználói visszajelzésekre építve jobb továbbfejlesztési ötletek születtek. Az így előálló terveket a fejlesztők azonnal használatba tudták venni. A cross-funkcionális csapatok révén a tervezés és fejlesztés párhuzamosan, kéz a kézben jártak, amely jelentős kivitelezési időt spórolt meg számunkra.

A Liget Jegyrendszer nemcsak egy értékesítési csatorna, hanem egy kommunikációs felület is. Itt történik a park innovatív, digitális szolgáltatásainak bemutatása, népszerűsítése, ez pedig értelemszerűen számos kommunikációs igényt vet fel. Azért, hogy a portál számára egy erős tartalommarketing eszköztárat biztosítsunk, a UX tervezés során sok univerzálisan felhasználható tartalmi komponenst alakítottunk ki. Ezek segítségével a portál adminisztrárorai a marketing célú felületeket – mint például landing page-eket, magazinos cikkeket, intézményi és program ismertető oldalakat – szabadon és intuitív módon tudják létrehozni. Könnyedén tudják rendezni, drag&drop módon alakítani mély tervezési affinitás vagy speciális technikai ismeretek nélkül.

A Liget Jegyrendszer az értékesítés és tartalommarketing mellett az egyes programok eseményszervező felülete is. Ezért a portál felhasználói élményének kialakításában izgalmas célcsoportot alkottak a rendszert aktívan használó, ám nem hagyományos vevői végfelhasználói perszónák. A UX tervezés során olyan speciális üzleti folyamatok átgondolására is szükség volt, mint a helyszíni jegyaladások működtetése, az események és arra érkező látogatók adminisztrálása vagy éppen a városligeti mélygarázs parkolóhelyeinek és elektromos töltőpontjainak vezérlése.

Composable architektúra

A Liget Jegyrendszer egy remek példája annak a composable commerce architektúrának, amelyben a szoftverrendszer független komponensekből épül fel és amelyek megfelelő kombinációja alkot egy egységesített vevőélmény. Az ökoszisztéma nem egyetlen nagy monolit platformon nyugszik, hanem a megrendelő minden szolgáltatásra az elérhető legjobb megoldást igyekezett bevezetni, azokat “best of breed” jelleggel összeválogatva. A Liget Jegyrendszerben többek között:

  • egy nyílt forráskódú Magento webáruház adja az értékesítési, kereskedelmi funkciókat,
  • a mélygarázs parkolási rendszerét a Parkl felhő szolgáltatása segít megvalósítani,
  • a sportpályák beléptetését és az egyes intézmények látogatószámlálását az Anteus fizikai hardverei és szolgáltatásai valósítják meg,
  • a látogatók beengedését bizonyos intézményekben egy egyedileg, PWA formájában fejlesztett beléptető alkalmazás segíti
  • a látogatók viselkedését és a jegyeladások üzleti adatait az OANDER Kepler segít üzleti információkká alkotni
  • a kommunikációs tevékenységet egy, a rendszer szerves részét képező CRM támogatja
  • ezeket és még egy sor szolgáltatást pedig az OANDER Connect segít központi hub-ként egymással zökkenőmentesen szinkronban tartani.

Látható, hogy mindezt a komplex üzleti igényt csak a legjobb szolgáltatások kombinálásával lehet kielégíteni. Ez az ökoszisztéma nagyfokú rugalmasságot és skálázhatóságot biztosít és kifejezetten ideális egy olyan projektben, ahol gyakran szükséges új funkciókat a rendszerbe építeni.

Eredmények és tapasztalatok

A Liget Jegyrendszer üzleti sikerét már a puszta számok is mutatják. A kialakított értékesítési ökoszisztéma az elmúlt 2 évben több mint 40 kulturális produkcióra közel 15 ezer online jegyvásárlást és beléptetést szolgált ki. A felhasználók több mint 4 ezer meghirdetett esemény időpont közül válogathattak. Ezen felül a regisztrált felhasználók több ezer különböző tagsági bérletet váltottak ki.

Partnerünkkel, a Városliget Zrt. kiváló szakmai csapatával már több mint 50 közös, kéthetes fejlesztési sprinten vagyunk túl. Fontos eredmény, hogy ügyfelünkkel egy rendkívül szoros, egymást támogató munkamódszer alakult ki, amelyben a Scrum alkalmazása már megrendelői és szállítói oldalon is készség szinten működik. Így a sok helyről érkező fejlesztési igényeket az ötlet felmerülésétől fogva akár 2 héten belül éles üzembe állítva ki tudjuk próbálni. Erre a rugalmasságra szükség is van, ugyanis a Liget Jegyrendszerbe egyre több intézmény és kulturális programsorozat kapcsolódik be.

Ha a Városliget környékén egy kis kellemes kikapcsolódásra, sportolásra vagy izgalmas kulturális feltöltődésre vágysz, kattints ide! A portál folyamatosan bővülő programkínálattal segít megtervezni a látogatásodat.