Esettanulmány

Webáruház a kávézás egyik világmárkájának

Az ügyfél

illy_espressoAz Espresso Kft a 90-es évek óta meghatározó szereplője a hazai kávékereskedelemnek, egyúttal pedig a az olasz Illy kávémárka termékeinek kizárólagos forgalmazója Magyarországon. Noha a vállalat fókusza a kezdetek óta a világhírű kávémárka hazai képviselete volt, termékválasztéka ma már kiegészül más prémium kategóriás alapanyagokkal és gasztronómiai termékekkel: teákkal, csokoládé italokkal, szirupokkal, illetve ezek elkészítéséhez szükséges eszközökkel. Ügyfelünk emellett fontos szerepet vállal a vendéglátóipar képzésében, támogatásában is.

Az Illy vitathatatlanul a kávézás egyik legnagyobb világmárkája: naponta több mint 8 millió csésze Illy eszpresszó fogy. A világ 50.000 legjobb kávézója, étterme és szállodája Illy kávét szolgál fel, irodák, otthonok kedvence több mint 150 országban. Kevesen tudják, hogy az Illy magyar gyökerekkel büszkélkedik, 1933-ban a temesvári Illy Ferenc, azaz Francesco Illy alapította Triesztben.

A kihívás

espressoshop_designs3Az Illy márkát itthon kizárólagosan képviselő Espressoshop.hu webáruház funkcionalitása és megjelenése 2013-ra megérett egy teljes átalakításra, miközben az e-keresekdelem ügyfelünk számára az egyik legfontosabb értékesítési felületté vált. A projekt rendelkezett néhány fontos informatikai kritériummal:

  • Robosztus, nagy terhelhetőségű webáruház motorra volt szükség, amely egyben nyílt forráskóddal rendelkezik, hogy funkcionalitása minél több hozzákapcsolt (megvásárolt és egyedileg fejlesztett) modulokkal kiegészíthető legyen. Ebből a szempotból a Magento – mint világszerte piacvezető open-source webshop motor – ideális választás volt.
  • Az Espressoshop számos olyan egyedi kereskedelmi folyamattal rendelkezik, amelyek a legkülönbözőbb ügyféltípusokhoz igazodva erősen eltérnek egymástól. Így olyan megoldást kellett szállítanunk, amely képes kiszolgálni a lakossági, vendéglátóipari és professzionális disztribútor vásárlókat perszonalizált kínálattal, árképzéssel, fizetési lehetőségekkel, készletmegjelenítési információkkal és számlázási folyamatokkal.
  • Az ügyfelünk üzleti folyamatait kezelő ERP-vel való szinkronizálás a projekt egyik kulcskritériuma volt. Olyan szoros Magento-ERP kapcsolat kialakításra volt szükség, hogy a webáruházban megjelenő valamennyi információ és folyamat (vevőcsoportok, vásárlói adatok, termékkínálat, termékjellemzők, árképzés, készletkezelés, rendelési folyamat, stb.) teljes mértékben ERP-vezérelten működjön. Ez már a projekt kezdetén komoly rendszerintegrációs műszaki tervezést igényelt.
  • A széles termékkínálat, illetve a kávétermékek egyedi sajátosságai azt igényelték, hogy a készülő webáruházban a kínálat fejlett szűrési és kategorizálási folyamatokon keresztül is megjeleníthető legyen, amely a jövőben rugalmasan alakítható.
  • A megújítás fontos követelménye volt továbbá, hogy javítsuk a kereskedelmi folyamatokat, könnyítsük a navigációt, kellemes, a prémium márkaélményhez illeszkedő felhasználói élményt alkossunk, ügyféloldalon pedig könnyítsük a webáruház kezeléséhez kapcsolódó munkafolyamatokat.

Tervezés

A portál felületi kialakítása gondos ergonómiai tervezéssel indult, amely során a fejlesztő és design csapatunkkal végzett konzultációk, illetve az ügyféllel folytatott termékműhely találkozók során részletesen kidolgoztuk a webáruház valamennyi felületének logikai és funkcionális felépítését. Az Oandernél minden design feladatot drótváz-tervezési munkafolyamat előz meg, amely betekintést nyújt az ügyfél számára a készülő felület kinézetébe és lehetőséget nyújt az ergonómia finomhangolására még mielőtt UI design-ra kerülne sor. Ezzel párhuzamosan zajlott a rendszer funkcionális specifikációjának elkészítése.

espressoshop_wf

Az Espressoshop projekt számos grafikust „mozgósított” az Oander oldalán. Első körben a drótvázak alapján nyitólapi grafikai koncepciók készültek, majd a címlapi arculat véglegesítése után megterveztük az aloldalak kinézetét. Az oldal felhasználói élményét gazdagító belső kategória kreatívok, slider design-ok már a fejlesztés közben kerültek megtervezésre. Az Espressoshop.hu számára készített néhány design koncepció:

espressoshop_designs

A design teljes folyamatát szoros ügyfél-ügynökség iteráció jellemezte. A webárház design tervezése igazi „csemege” volt grafikai csapatunk számára, hiszen jó minőségű képanyagai és átgondolt színvilága, tipográfiája révén kifejezetten hálás feladat volt az Illy márka arculatával dolgozni. A feladat egyúttal nagy felelősséggel is járt, hiszen az általunk tervezett portál grafikai világa a márkát képviselő elsőszámú hazai online felület számára készült.

espressoshop_designs2

Fejlesztés

A Magento egyik komoly technológiai versenyelőnye, hogy funkcionalitása könnyen gazdagítható modulok hozzákapcsolásával. Az Espressoshop.hu fejlesztése során közel 20 Magento modult alkalmaztunk, ezek jelentős részét csapatunk egyedileg fejlesztette. A modulfejlesztések mellett külön kihívást jelentett a sok add-on egymással való összehangolása. A Magento és az ERP közötti adatkommunikációra az online webservice módszert választottuk, amelyben az információk egy része real-time, egy része pedig ütemezetten mozog a két rendszer között. Ezt az igényelte, hogy az ERP szállítójával szorosan együttműködve dolgozzunk a tervezés, specifikáció és megvalósítás teljes folyamatában, ugyanis az új kapcsolat ERP oldalon is számos igazítást igényelt. A felület frontend fejlesztése során a megtervezett design alapján teljesen egyedi Magento sablont készítettünk.

  • A projekt legfontosabb fejlesztési feladategységei a következők voltak:
  • A Magento + modulok + ERP kapcsolat „ökoszisztéma” műszaki tervezése
  • Magento-oldali paraméterezés, PHP fejlesztés és egyedi modulgyártási feladatok
  • Frontend fejlesztés az elkészült design szerint
  • Magento-ERP webservice fejlesztés

A szállított portál

A megújult webshop 2014 áprilisában élesedett egy alapos tesztelési és bugfix folyamatot követően. Az Espressoshop ma az egyik legfejlettebb és legkomplexebb hazai Magento alapú webáruház.

illy_04