Az ügyfél

ujember_logoCsapatunk számára mindig különösen megtisztelő izgalmas feladat, amikor egy webes médiatermék tervezésével és fejlesztésével bíznak meg bennünket. Az OANDER szakmai története az online média világából ered, és noha ma már projektportfoliónk jelentős részét webáruházak és vállalati portálok adják, az online média változatlanul közel áll hozzánk, magunk is kiadóként működünk. Így nagy örömünkre szolgált, hogy a 2015-ben megújult Új Ember hírportál kialakításával bennünket bíztak meg. Az Új Ember a legrégebb óta fennálló hazai katolikus hetilap, több mint 50 éves múltra tekint vissza.

A kihívás

A kiadó az ezredfordulót követően folyamatos újabb kihívásokkal szembesült. Az Új Ember is érzékelte az írott sajtót veszélyeztető iparági körülményeket, és más sajtótermékekhez hasonlóan régóta keresi annak lehetőségét, miként pótolhatná a nyomtatott termékei oldalán kieső bevételeket online kiadványai, elsősorban az ujember.hu hírportál üzleti lehetőségeiből. A piaci folyamat kulcstényezői, hogy a teljes print médiában a terjesztett példányszámok rég látott mélypontra kerültek és a hirdetéspiaci költések a nyomtatott csatornáktól lassan átvándorolnak az újmédia irányába. A nyomtatott média profitszintje és terjeszthetőségének lehetősége folyamatosan romlik.

Mi sem jelzi ezt jobban, mint hogy az elmúl másfél évtized a napilapok és magazinok jövőjével, stratégiájával foglalkozó szakmai értékezések, publicisztikák és szakirodalmak terén a borúlátás évei voltak. A nemzetközi gazdasági sajtóban kevés olyan téma iránt nőtt meg oly gyorsan és látványosan az érdeklődés, mint a print média jövője és túlélési esélyei. Ezek a hatások különösen erősen érvényesülnek egy olyan kiadó esetében, amelynek célközönsége nehezen fogadja be az újításokat, tartalmi kínálata a törzs olvasóközönségén túl nehezen tehető vonzóvá más célcsoportok számára, a profi webes jelenlét gyakorlatilag teljesen idegen számára és egy olyan márkával rendelkezik, amely eddigi formájában a fiatalabb célközönség megszólítására nem volt alkalmas.

A projektben a feladatunk az volt, hogy a tervezés és fejlesztés mellett elemzőként és tanácsadóként segítsük az Új Ember kiadóját a print termékeit hosszútávon fenyegető stratégia kidolgozásában. Kellemes meglepetést okozott számunkra, hogy megannyi, hagyományos termékeit féltő és olykor saját kulturális tompultságukon túllépni képtelen print nagyvállalattal folytatott munka után éppen egy katolikus hetilap bizonyult kísérletező szellemiségűnek az üzleti modellek is online piacfejlesztései terén.

01

Megoldás

A projekt legfontosabb célkitűzése az, hogy a kiadó termékei és tartalomszolgáltatása hosszú távon fennmaradjon. Az Új Ember szerkesztősége felismerte, hogy ez nem feltétlenül magában a print termékben ölthet testet, a lényeg a márka és a tartalomprodukció jövőjének biztosítása. Az olvasóközönség változik, egyre erősebben van jelen a webes tartalomfogyasztás igénye az Új Ember tematikájában is, ehhez egy új platformot kellett nyitni. A projekt során a következő szempontok vezéreltek bennünket:

  • A tervezés legelején meghoztuk azt a fontos döntést, hogy az Új Ember print és online márkavilágát és márkaélményét markánsan szétválasztjuk egymástól. Ez egy bátor, de előremutató döntés volt a kiadó részéről, hiszen ez nem tette lehetővé a két termék olvasóközönségének szinergiáját. Ugyanakkor az elemzéseink rámutattak, hogy a hagyományos hetilap olvasóközönségének igényei egészen mások, mint ami „eladható” az Új Ember tematikája iránt fogékony aktív webes felhasználóknak.
  • Hasonló módon tartalmi tekintetben is új irányt kapott az Új Ember webes lába. A print terméknél jóval színesebb, fogyaszthatóbb, könnyedebb, tágabb célközönséget kíván megszólítani az új portál. Vagyis a print tartalmak webre másolása helyett a kiadó egy külön szerkesztőség erőforrásokat allokált az online tartalomprodukcióra.
  • A tervezés további szempontja volt, hogy a print hetilaptól eltérően az új online kiadvány tudatosan fiatalos megjelenést kapjon. Függetlenítettük tehát a hetilap korosodó márkaélményétől a hírportált (gyakorlatilag csak a logót tartottuk meg annak arculatából) és egy fiataloknak szóló, mozgalmas, játékos irányba tereltük a webes felhasználói élményt. Ez egy fél évszázada működő katolikus hetilap részéről kifejezetten bátor döntés.
03
  • A hagyományos tartalomszolgáltató médiacégek működési modelljét fenyegeti a közösségi média térnyerése is. A civil újságírás jellemzője, hogy a tartalomgyártás az információs monopóliumot korábban birtokló kiadóktól átkerül a korábban passzív befogadókhoz. Az olvasóközönség szerkesztővé válik. Az Új Ember kiadója az olvasóközönségre partnerként tekint, így már a tervezés elején meghoztuk azt a döntést, hogy az új hírportálnak minden lehetséges felületen biztosítania és ösztönöznie kell az interakciót, a felhasználók véleménynyilvánításának lehetőségét, idővel pedig azokat be kell tudnia csatornázni a website önálló tartalomkínálatába.
  • A projekt fontos sarokköve volt továbbá egy webes előfizetési rendszer létrehozása, amely révén a szerkesztőség meg tud határozni publikus és nem előfizetők számára zárt tartalmakat, különböző előfizetési opciókat önállóan tud kezelni, a felhasználóknak pedig automatikus előfizetés-hosszabbítást vagy tartalmankénti micropayment-et biztosít. Felismerve azt az előnyt, hogy egy niche tartalmi szegmensben, hangulatában és formájában is megújuló tartalmi kínálat hosszú távon ellensúlyozhatja a print terjesztési árbevétel csökkenését, a kiadó egy jövőbeli bevételi lábat kívánt megalapozni.
  • Az ingyenesség ma már fogyasztói elvárás, a kiadók ma már nem tudnak olyan könnyen belenyúlni a fogyasztóik pénztárcájába, mint évekkel ezelőtt. Így eldöntöttük azt is, hogy a megújult portál tartalmi szerkezetét nemcsak függetlenítjük a print termékekétől, de további, csak weben megjelenő, magas hozzáadott értékű tartalmak befogadására is alkalmassá tesszük az oldalt.

Tervezés

A portál felületeink kialakítása az OANDER drótvázakra épülő ergonómiai tervezési módszertana alapján zajlott, azaz az egyes oldaltípusok logikai kialakítását wireframe terveken keresztül modelleztük, mielőtt a konkrét design tervezésbe fogtunk volna. Első körben felállítottuk a kívánatosnak vélt felhasználói útvonalakat (user journey), amelyekből megszületett a site oldaltípus térképe. A drótváz terveket hatékony tervezési termékműhely találkozókon beszéltük át a szerkesztőség egy szűk csoportjával, és folyamatos módosítások és újabb ötletek megvizsgálása során tökéletesítettük.

ujember_wireframes

A hírportál néhány drótváz (wireframe) terve

Miközben az ergonómiai tervezés zajlott, csapatunk – a kiadó művészeti vezetőjével karöltve – elkezdett kísérletezni az Új Ember fiatalosabb, modernebb, webre szánt márkavilágának megalkotásával. Moodboard és best practice minták alapján először színvilág, tipográfia és UI komponensek design tervei készültek el, majd finomodtak. Amikor az arculati és drótváz tervezési fázis összeért, a wireframe tervek alapján minden oldalról (ergonómia, arculat) átgondolt felületi design tervek készültek.

Technológia és fejlesztés

Megismerve az Új Ember hírportál funkcionális igényeit, csapatunk kezdetektől a PHP programnyelv alapú tervezést és megvalósítást javasolta a fejlesztendő portál megoldás részére, ezen belül is WordPress alapú fejlesztésben gondolkoztunk. A WordPress nyílt forráskódú, így a website továbbfejleszthetősége szállító-független tudott maradni. Vállalati és médiaportál fejlesztéseinket 2009 óta WordPress alapokon valósítjuk meg, így piacvezető tapasztalatokkal rendelkezünk az alkalmazásában és az elmúlt években erre a CMS-re alapozva rengeteg saját fejlesztésű modult hoztunk létre. A projekt költséghatékonyságát nagyban segítette, hogy számos modulfejlesztésünkre építkezni tudtunk a megvalósítás során. Az egyedi backend fejlesztési kihívások részét képezte a fentebb már említett online előfizetési rendszer kiépítése, valamint a korábbi website különböző adatbázisokban archivált tartalmainak migrációja és adatkarbantartása.

A backend fejlesztéssel párhuzamosan a jóváhagyott design tervek alapján elkészülnek a frontend felületi fejlesztések, vagyis a website első, böngészőkben működtethető állományai. Az új website természetesen reszponzív frontend felületet kapott. A frontend fejlesztést Boostrap alapokra építettük a reszponzivitás minél gyorsabb és iparági szabványokra épülő kiszolgálása érdekében, CSS-preprocessor-ként pedig Saas-t használtunk. Az elkészült frontend állományok jóváhagyását követte a sablonfejlesztés, vagyis az a folyamat, amely során a WordPress-t összekötöttük a kész sitebuild-del és az egyedi modulfejlesztésekkel. A projekt a tesztidőszakot, migrációt és tartalomfeltöltést követő élesítéssel zárult.

04

A WordPress CMS alkalmazása következő fő szempontok miatt bizonyult célszerű választásnak ügyfelünk számára:

  • A WordPress egy open-source, licenszdíj mentes környezet, így rendkívül kedvező költségek mellett fejleszthetők és üzemeltethetők ez erre épített portálrendszerek, a projekt büdzséjét nem terhelik a portálmotor (alaprendszer) fejlesztési költségei.
  • A tartalomkezelő rendszer MySQL adatbázisra épül, amely az egyik legelterjedtebb többfelhasználós, többszálú SQL-alapú relációs adatbázis-kezelő, így karbantartása és üzemeltetése szintén költséghatékony és szállítótól független.
  • A portálmotor nem vezetett be kötöttségeket a frontend felület megjelenése kapcsán. WordPress alapú portáljaink így mind egyedi megjelenésűek, bármilyen ergonómia és design kialakítható bennük, vagyis az alkalmazott backend környezet nem kötötte meg a kezünket az Új Ember website arculati és design tervezés során.
  • A WordPress egy komplett tartalomkezelő rendszer rengeteg „out of the box” funkcióval. Rendkívül nagy funkcionalitása révén kiváló alap és médiaportálok kialakítására. A WordPress egyik nagy versenyelőnye a páratlanul logikus felépítésű, barátságos és könnyen elsajátítható adminisztrációs felülete, amellyel öröm dolgozni és megkönnyíti a szerkesztőség mindennapi munkáját.
  • A WordPress fejlett felhasználó-kezelése jó alapot szolgáltatott az Új Ember digitális előfizetési rendszerének kiépítésére. A CMS-ben meglévő regisztrációs és user autentikációs modulok révén az előzetési logika gyors átfutással megvalósítható volt.
  • Iparági szabványokra épülő adatkapcsolati megoldásai révén a WordPress jól integrálható más webes alkalmazásokkal, adatbázisokkal, third-party szoftverekkel. Open source jellegéből adódóan pedig gyorsan fejlődik. Vagyis olyan website engine, amelynek minősége folyamatosan tökéletesedik, stabil és folyamatos innováció kíséri.

Záró gondolatok

Az Új Ember megújult hírportálja 2015 júliusában indult el, és első pillanattól nagyon pozitív visszajelzéseket kapott mind a szerkesztőség, mind az olvasóközönség részéről. Ez persze nem elegendő a sikeréhez, mint minden komoly új médiaterméknek, felfutási időre és precíz stratégiára van szüksége. A kiadó és szerkesztőség szakembereinek innovációra való nyitottságát és hozzáértését látva nincs kétségünk afelől, hogy integrált, cross-médiás kiadóként megerősödve legalább egy újabb fél évszázadnyi sikeres működés előtt állnak.

Az elkövetkező években a nyomtatott és online média szereplői várhatóan új termékekkel, új bevételi csatornákkal fognak majd próbálkozni, hiszen az iparág számos szereplője nem rendelkezik olyan üzleti modellel, amivel jelenlegi költségszinten tartósan fenn tudná tartani magát. A médiaipar hagyományos szereplői izgalmas időszak elé néznek, örömünkre szolgált, hogy az Új Ember szerkesztőségét segíthettük elindítani ezen az újszerű úton.

08