Az Ügyfél

istyle_logo_2Az iSTYLE Közép-Európa és a Közel-Kelet meghatározó Apple Premium Reseller hálózata, amely a hazai fogyasztók számára 9 boltja és aktív webes megjelenése (webáruház, microsite-ok, iMagazin) mellett az Apple termékekhez kapcsolódó edukációs és B2B szolgáltatásairól is ismert. Az iSTYLE elsősorban Apple termékek forgalmazójaként tett szert népszerűségére, ám piaci sikerét nem kis részben annak köszönheti, hogy kínálatában rengeteg további neves márka termékei is megtalálhatóak, így az Apple-kompatibilis műszaki cikkek teljes ökoszisztémáját forgalmazza.

Az iSTYLE tehát egy igazi multibrand store, ahol az Apple eszközök mellett „third party” termékek széles kínálata is elérhető, és ezeket éppoly szakértelemmel válogatják össze, mint amilyen odaadással az Apple márka hazai képviseletét ellátják. A vállalatcsoport webes megjelenéseit gondozó ügynökségként folyamatos feladatunk, hogy az Apple-től független márkatermékek webes jelenlétét erősítsük és értékesítésüket támogassuk. Ennek kiszolgálására egy webáruházba integrált márkaoldal családot fejlesztettünk, illetve fejlesztünk folyamatosan.

istyle-brands_case_study_image_5

A kihívás

Az iSTYLE-ban forgalmazott third party márkák megjelenésének tervezésekor a legfontosabb kérdés az volt, hogy miként lehet egy markáns, az Apple arculati világát erősen követő webshopban egyéb márkatermékeket látványosan és praktikusan megjeleníteni. Ez fontos kérdés, ugyanis az iSTYLE fizikai boltjai igen kötött megjelenéssel rendelkeznek, Apple Premium Reseller-ként a boltoknak az Apple szigorú arculati megkötéseit kell követniük, így viszonylag kicsi a mozgástér egyéb márkák látványos előtérbe helyezésére. Ezek az előírások nemcsak a boltok kinézetét szabják meg, de komoly előírásokat nyújtanak a termékek bolton belüli elhelyezésére, alkalmazható POS kommunikációs anyagokra is. Ugyanakkor a third party brand-ek komoly hozzáadott értékkel rendelkeznek éppúgy a vásárlási élmény, mint az iStyle piaci jelenléte tekintetében: az iSTYLE az egyetlen piaci szereplő, amely az Apple termékek teljes kínálata mellett nagy szakértelemmel forgalmaz olyan minőségi Apple kompatibilis cikkeket, amelyek tovább gazdagítják az Apple felhasználók mindennapjait.

Mivel a weben jóval nagyobb a mozgástér, nincsenek fizikai korlátok, amelyek a márkák bemutatását meghatároznák, lehetőségünk volt olyan brand szekciók megtervezésére és fejlesztésére, amelyek elegánsan illeszkednek az iSTYLE Magento-alapú webáruházába, ugyanakkor önálló márka landing page-ekként is megállják a helyüket. A célkitűzésünk az volt, hogy olyan márkaoldalakat hozzunk létre, amelyek összhangban vannak a webáruház Apple arculati világát követő letisztultságával, ám mégis érvényesüljenek rajtuk az adott márka értékei, vizuális jegyei. Fontos további szempont volt, hogy ezeknek a brand oldalaknak önálló microsite-okként is meg kellett állniuk a lábukon, ugyanis jellemzően médiaköltések és kampányok végállomásai voltak, és a rájuk érkező felhasználókban nem kellett azonnal tudatosulnia, hogy az iSTYLE webáruházában járnak: a főszereplő minden esetben a brand és annak termékkínálata.

istyle-brands_case_study_image3

A kiegészítő márkák hangsúlyos webes megjelenítése edukációs jelentőséggel is bírt. Sokan nem tudják, hogy az iSTYLE-ban az Apple termékek mellett fellelhetők olyan minőségi hangtechnikai, szórakoztató elektronikai termékek vagy éppen prémium kategóriás tokok és táskák, mint amilyeneket a Beats, Sennheiser, B&O Play vagy az Ozaki képviselnek. Több országban jellemző trend, hogy a vásárlási döntéseket a webáruházakban történő böngészés és a termékkínálat megismerése előzi meg, maga a vásárlás pedig a fizikai boltokban történik – így az értékesítési folyamatban a webáruház és kapcsolódó felületei fontos döntés-előkészítő szereppel bírnak.

Koncepció és tervezés

Az Apple-független márkaoldalak tervezésekor fontos döntés volt, hogy a készülő brand site-okat megjelenítésben függetlenítjük mind az iSTYLE, mind az Apple arculati világtól, hogy a márkakommunikáció minél erősebben jelen legyen. Egy integrált vásárlási élményt kívántunk elérni, amelyben hagyjuk a felhasználót minél jobban megismerkedni az adott márka világával és kínálatával, a böngészés során az iSTYLE webáruház nem zavaró módon folyamatosan jelen van, ám ha a felhasználó webes vásárlásra szánja el magát, akkor a vásárlási folyamat már a jól megszokott folyamaton megy végig, az iSTYLE webáruházának felületein keresztül. Ennek megvalósítása egyik brand site esetében sem működött volna az adott márka képviselőinek aktív bevonása nélkül. Így a brand site fejlesztések során egyszerre két ügyfelünk volt: az iSTYLE, illetve a márka képviselői, akik aktív résztvevői voltak a kulcsüzenetek meghatározásának és a vizuális tervek véleményezésének.

istyle-brands_case_study_image1

Mielőtt beleugranánk a tervezésbe, valamennyi projektünk során (legyen az komplett portál vagy egy landing page) gondosan feltérképezzük a felületek tartalmait és komponenseit. Valamennyi márka kínálata és üzenete egyedi, így megjelenésük is márkánként más és más. Mivel a landing page-ek célja, hogy jól kigondolt kulcsüzeneteken és termékelőnyökön keresztül érjenek el konverziót, az egyes márkák előnyeinek megismerése, mondanivalójuk megtervezése és a termékkiajánlások gondos sorrendezése fontos lépés volt. Ahhoz, hogy minőségi termékeket lenyűgöző módon tálaljunk, ugyancsak nélkülözhetetlen volt a márkák képi világának és arculati anyagainak előzetes tanulmányozása. Ezek az előkészítő lépések nem lettek volna lehetségesek a márkaforgalmazók képviselőivel való kollaboráció nélkül. Mint minden webes fejlesztésünk esetében, az iSTYLE brand oldalak kialakításai is részletes ergonómiai tervezéssel kezdődtek, amely során először drótvázak, majd grafikai tervek szintjén dolgoztuk ki a layout-ok felépítését.

istyle_brand_wfs

Az iSTYLE márkaoldalak néhány drótváz terve

Külön kiemelendő, hogy ezekben a brand site fejlesztési projektekben mind az iStyle, mind a márkák hivatalos forgalmazói részéről nagy szabadságot kaptunk az arculat és márkaértékek új köntösbe helyezésére, így a felhasználói élmény kialakítása tervezőcsapatunk számára igazán hálás feladat volt, ahol teret kapott a kreativitásuk.

A márkaoldalak fejlesztése

Mindegyik brand oldal az iSTYLE Magento webáruházának részeként jött létre, egyedi oldaltípusokkal kiegészítve annak frontend sablonját. A Magento rugalmas sablonkezelése lehetővé teszi, hogy egyes oldalak teljesen különálló designnal rendelkezzenek, és olyan központi elemek, mint a fejléc, lábléc, sok oldaltípuson visszatérő blokkok is egyedi skin-t kapjanak. A webáruház fluid grid rendszerre épülő hasábszerkezete lehetővé tette, hogy a brand oldalak képi tartalmai, kiajánlói és termékkártyái a nagy felbontású képernyőktől a mobil eszközökig folyamatosan igazodjanak a rendelkezésre álló képernyő területhez, bizonyos töréspontonként egymás alá tördelve azokat. Így a reszponzivitás kiszolgálásához felhasználtuk a webáruház már korábban kialakított töréspontjait, azokat nem kellett újra fejlesztenünk. A brand oldalakat minden esetben úgy alakítottuk ki, hogy fő elemeik a webáruház admin felületéről is szerkeszthetők legyenek, így a lefejlesztett landing page-ek később több célra is felhasználhatóak voltak. Az iSTYLE webes szerkesztősége így például a Black Friday kampányra kifejlesztett landing page-et később sikerrel adaptálta önállóan más akciók és kommunikációs célok kiszolgálására.

istyle-brands_case_study_image4

Hasznos tanulságok és tapasztalatok

  • Valamennyi olyan multibrand webáruház számára, amely több márkát forgalmaz, hasznos és üzletileg megtérülő invesztíció lehet egy-egy termékcsoport számára belső márkakommunikációs oldalak kialakítása, ahol előtérben az adott márka értékei, USP üzenetei és gondosan válogatott termékkiajánlásai szerepelnek.
  • A webáruházakon belüli márka landing page fejlesztéseket éppen olyan precíz tartalmi és ergonómiai tervezési folyamaton keresztül kell megvalósítani, mint amikor egy komplett vállalati portált vagy webáruházat készítünk, ellenkező esetben az elérendő stratégiai célok nem teljesülnek.
  • Ilyen projektek esetén érdemes a tervezési fázisba bevonni az adott márka hivatalos képviselőit, forgalmazóit, majd a felületeket velük szoros kollaborációban kialakítani. Így a márkával kapcsolatos tapasztalatok és mély ismeretek be tudnak épülni webáruházunk brand bemutató oldalaiba.
  • A Magento webáruházmotor rugalmassága lehetővé teszi, hogy a webshop felületei kiegészüljenek teljesen eltérő ergonómiai és arculati sajátosságokkal rendelkező layout-okkal, ám ezek sikeres bevezetéséhez olyan grid rendszert és Magento sablont kell fejleszteni, ami költséghatékonyan alakítható tovább egyedi CSS, javascript és HTML állományokkal. Így már a webáruház tervezése során érdemes tekintettel lenni arra, hogy ne vezessünk be olyan frontend layout kötöttségeket, amik ezt a későbbiekben megnehezítik.

istyle-brands_case_study_image5