Gyakori kérdések a Magento-ról

Hasznos tudnivalók és gyakori kérdések Magento webáruházak fejlesztéséről

Mikor ajánljuk a Magento webáruház motort?

A Magento-t elsősorban olyan e-kereskedelmi projektekhez javasoljuk a fejlesztés alapjául, amelyek során fontos – és kihasználásra is kerül – a gazdag funkcionalitás, a jó skálázhatóság és akár rendszerintegráció kiépítése. Tökéletesen alkalmas márkaforgalmazók, gyártók vagy akár regionális piaci szereplők online kereskedelmi igényeinek kielégítésére. A Magento elsődleges célcsoportját tehát azok a kereskedők jelentik, akik már vagy rendelkeznek komoly e-kereskedelmi tapasztalatokkal vagy piacra lépésüket nem egy korlátozott pilot projektként képzelik el, hanem egy nagy tudású webshop rendszerre kívánnak építkezni. A platform fontos versenyelőnye, hogy nyílt forráskódú, azaz az alaprendszer ingyenesen elérhető, továbbfejleszthető. Olyan tudással rendelkezik, amelyet nulláról felépítve több tízmillió forintos beruházással tudnánk csak kifejleszteni, és amelyhez fogható tudással egyetlen, a hazai piacon fejlesztett webáruház motor sem rendelkezik. Multishop funkcionalitása révén egyazon webáruház installáción belül kezelhető több webáruház is, vagyis a rendszer alkalmas határokon átnyúló online értékesítés közös platformon való kiszolgálására.

Mikor nem ajánljuk a Magento webáruház motort?

A Magento egy nagyon sokrétű és robosztus e-kereskedelmi szoftver, ugyanakkor nem mindenkinek célszerű választás. Funkcionalitása elsősorban a KKV és nagyvállalati igényekhez igazítva került kialakításra, továbbá remekül integrálható külső szoftverekkel (például ERP rendszerekkel). Fejlesztése, üzemeltetése és karbantartása ennek megfelelően nagy szakértelmet kíván, amely mikrovállalkozások számára megterhelő költséget jelenthet. Amennyiben a készítendő webshop inkább piaci kísérletezés, „szárnypróbálgatás” mintsem egy kiforrott e-kereskedelmi üzletág, a Magento-val túllövünk a célon. Általánosságban azt szoktuk mondani, hogy olyan Ügyfelek számára, akik most lépnek az e-kereskedelem területére és gyorsan, olcsón szeretnének piacra vezetni egy nem túl komplex webáruházat viszonylag kis termékskála és várhatóan nem túl magas értékesítési intenzitás mellett, célszerűbb először egy dobozos vagy bérelhető webshoppal elindulniuk. Kifejezetten egyszerű webshop projektekhez hasonlóan jó lehet egy WordPress alapú website WooCommerce kiegészítéssel, amely fejlesztésével ugyancsak foglalkozunk.

Mik a Magento fejlesztés-technológiai alapjai?

A Magento egy olyan PHP alapú szoftver, amely a webfejlesztés egyik kiemelkedő teljesítményű keretrendszerére, a Zend Framework-re épül. A PHP programkörnyezet – mivel az egyik legelterjedtebb programnyelv a világon – támogatja a legnépszerűbb adatbázisok használatát, ezek közül a Magento a MySQL adatbázis-megoldást használja. A webáruházak frontend felületét (vagyis azt a felületet, amellyel a felhasználók a böngészés és vásárlás közben találkoznak) a Bootstrap keretrendszerre építjük, amely ugyancsak egy elismert és gyakran használt eszköz reszponzív felületek kialakítására. A fentiek mind olyan iparági szabványok, amelyek világszerte elismert és bizonyított megoldások. Tehát nem egy zárt rendszerről beszélünk, a Magento projektjeinkben piacvezető technológiákat és irányelveket alkalmazunk. A Magento két konstrukcióban létezik: a Community Edition (CE) ingyenesen felhasználható forráskód, míg az Enterprise Edition (EE) éves licenszdíj mellett érhető el. Míg az előbbi alkalmas a legtöbb komoly webáruház igényeinek kiszolgálására, utóbbi elősorban nagyvállalatok számára ajánlott az azzal járó gyártói terméktámogatás miatt.

Mennyi ideig tart egy Magento webshop fejlesztési projekt?

Egy projekt átfutási idejét értelemszerűen annak funkcionális tartalma és komplexitása határozza meg. Minden Magento webáruházfejlesztés tervezéssel kezdődik, amelynek első lépcsője az igényfelmérés és a tervezési vezérfonal kialakítása. Ezt követően ergonómiai tervezés következik, amelynek keretében drótvázak szintjén definiáljuk a webshop főbb felületeinek logikai felépítését. Az ergonómiai tervezést követően készülnek el a design tervek, továbbá a rendszerspecifikáció. A projekt legnagyobb részét kitevő fejlesztési szakaszt tesztidőszak és az éles üzembe helyezést megelőző tartalomfeltöltési fázis követi. Csapatunk az ergonómiai és design tervezést igen komolyan veszi, a frontend fejlesztés során pedig tökéletes felhasználói élmény kialakításra törekszünk. Egy projekt tervezési szakasza igen kritikus, az erre ráfordított idő és energia nagyban meghatározza a végtermék minőségét. A projektek időtartamának nagyságrendileg 1/3-át teszi ki a tervezés, míg hátralévő részét maga a fejlesztés. Általánosságban elmondható, hogy egy komolyabb, egyedi Magento webshop fejlesztés átfutási ideje jellemzően legalább 4 hónap. Nagy rendszerintegrációt és sok egyedi fejlesztést tartalmazó projekt scope esetén ennél nagyobb projekt időtartammal érdemes kalkulálni.

Vállalunk-e Magento fejlesztést vásárolt sablon alapján?

Minőségbiztosítási okokból második féltől származó ingyenes vagy vásárolt Magento sablonok felhasználásával nem vállalunk webáruház fejlesztési projekteket. Ennek oka, hogy a piacon fellelhető kész vagy félkész sablonok forráskódjának minősége igen széles skálán mozog és még egy első körös átnézés alapján sem garantálható azok szakmai megfelelősége. Az OANDER-ben szigorú előírások mentén zajlik a frontend fejlesztés, amelynek tapasztalataink szerint kevés alkalommal felelnek meg megvásárolható sablonok, így csak az általunk gyártott frontend megoldásokra tudunk jó szívvel garanciát vállalni. Továbbá általános tapasztalatunk, hogy a megvásárolható sablonok egy az egyben sosem megfelelőek Ügyfeleink projektjeihez, így mindenképpen átfejlesztést, testre szabást igényelnek. Nem ritka, hogy egy megvásárolt sablon „hegesztése” több ráfordítással jár, mintha egyedileg fejlesztettük volna. Vásárolt sablonokkal továbbá korlátozott az ergonómiai és design tervezés szabadsága, az OANDER-ben viszont egyedi és gondosan kimunkált felhasználói élmény kialakításában hiszünk.

Használunk-e más fejlesztőktől származó modulokat?

Igen, a Magento egyik fő versenyelőnye, hogy jelentős nemzetközi fejlesztői piaca van, amely révén a webshop motor egyébként is figyelemreméltó tudása tovább bővíthető külső modulokkal. Mi magunk is számos saját fejlesztésű modullal rendelkezünk, amelyekre projektjeink során nagyban építkezünk. Továbbá folyamatosan figyeljük és teszteljük a más fejlesztőcégek által készített modulokat, és amelyek beváltak, azokat jó szívvel ajánlani is szoktuk Ügyfeleink számára. Tehát ha van olyan igény, amit a Magento alapfunkcionalitása nem tud kiszolgálni, azt egyedileg fejlesztett vagy vásárolt modulok implementációjával oldjuk meg. Ilyenkor megvizsgáljuk az adott modul alkalmasságát és minőségét, teszteljük a működését, majd ha megfelelő, beépítjük a webshopba.

Milyen rendszerintegrációs lehetőségeket nyújt a Magento?

Egy e-kereskedelmi vállalkozás életében nélkülözhetetlen az üzleti információk megfelelő és automatizált szinkronban tartása. Webáruházakat elsősorban számlázó programokkal, ERP szoftverekkel, CRM rendszerekkel és banki szoftverekkel integrálunk; valamennyi területen nagy tapasztalattal rendelkezünk. A Magento iparági szabványokra épülő adatkapcsolati megoldásai révén jó integrációs lehetőségeket nyújt. A termék- és készletinformációk szinkronizálása, vásárlói adatok és vásárlások kétirányú továbbítása, termékek mozgatása, kereskedelmi információk átadása vagy éppen banki fizetési rendszerekkel való összekötés mellett egyéb üzleti folyamatokat kiszolgáló integrációk széles skálája megvalósítható. A rendszerintegráció mindig külön tervezést és műszaki modellezést igényel, ez alapján dől el, hogy a rendszerek közötti adatmozgásoknak mi a megfelelő és leginkább letisztult módja. Az XML alapú és webservice-vezérelt kapcsolódások mellett a nagy teljesítményű és komoly terhelést eredményező szinkronizációkhoz saját fejlesztésű middleware alkalmazásunkat, az Oander Connect-et szoktuk javasolni az integrációs fejlesztésekhez.

Milyen költségekkel érdemes kalkulálni egy Magento webshop fejlesztése esetén?

Erre a kérdésre egyértelmű választ nyilván csak a projekt pontos funkcionalitása ismeretében lehet választ adni. A Magento egy összetett rendszer, amelynek fejlesztése komoly szakértelmet kíván. Az OANDER-ben továbbá nagy hangsúlyt fektetünk az üzleti tanácsadásra, tervezésre és a remek felhasználói élmény kialakítására, amelyek ugyancsak érdemi ráfordításokkal járnak, így beépülnek a projekt költségeibe. A Magento előnye ugyanakkor az, hogy a világ elsőszámú nyílt forráskódú webshop motorja, amelynek funkcionalitása modulok bőséges tárházával gazdagítható, vagyis lényegesen gazdaságosabb választás egyedi fejlesztésű webshop motorokhoz képest. Egy releváns komplexitású Magento webshop tervezési és fejlesztési projekt költsége milliós nagyságrendű tétel, amelyet elsősorban az alaprendszerre épülő kiegészítő egyedi funkciók fejlesztési vagy implementációs költségei határoznak meg. Amennyiben a webáruházat integrálni szükséges külső szoftverekkel (ERP, CRM, számlázórendszer), ennek kialakítása is többlet fejlesztéssel jár. Egy rendszerintegráció költségét a szükséges adatkommunikáció jellege és intenzitása határozza meg, maga az integrációs fejlesztés a néhány százezer forinttól a többmillió forintos skáláig terjedhet. A projekt pénzügyi tervezésekor érdemes kalkulálni üzemeltetési költségekkel is, ennek nagyságrendjét viszont az infrastruktúra szükséges méretezési paraméterei határozzák meg, amely mindig projektfüggő.

Milyen szerverkövetelményekkel érdemes kalkulálni?

A Magento gyors és megfelelő működését nagyban befolyásolja, hogy milyen szerverkonfiguráción fut. Mivel egy robosztus e-kereskedelmi célszoftverről van szó, a Magento infrastruktúra követelményei magasabbak egy átlagos weboldalhoz vagy egy egyszerű, dobozos webshop engine-hez képest. Általában azt szoktuk javasolni, hogy egy nagy cikkszámú és viszonylag intenzív értékesítési frekvenciájú Magento webáruházhoz egy dedikált szerver szükséges, kisebb terhelés vagy egyszerűbb funkcionalitás mellett egy VPS is megfelelő lehet. Amennyiben a webshop ERP-vel integrálva üzemel, célszerű az integrációt megvalósító middleware szoftvert külön szerveren üzemeltetni. A hagyományos osztott tárhelyek semmiképpen sem megfelelőek a Magento üzemeltetéséhez.

Milyen ügyféloldali kompetenciák javasoltak egy sikeres projekthez?

Egy webáruház fejlesztés igazi csapatjáték, amelyben a megrendelőnek és a szállítónak is fontos feladatai vannak. Megrendelőként ehhez érdemes első körben mérlegelni, hogy a webáruház bevezetéséhez és hosszú távú működtetéséhez fel vagyunk-e készülve házon belül. A legfontosabb, hogy a projekthez mindenképpen szükséges egy olyan ügyféloldali projektvezető, aki rendelkezik a fejlesztéssel kapcsolatos technikai alapismeretekkel és legalább alapszinten jártas az informatikai és kereskedelem kérdéseiben. Ennek oka, hogy a Magento egy komplex szoftver, amelynek bevezetése során – különösen ha rendszerintegráció is része a feladatnak – sok technikai egyeztetés szükséges és számos kérdésben megalapozottan kell megrendelői döntéseket hozni. Komplex projektjeink során eddig azt tapasztaltuk, hogy felkészült ügyféloldali projektvezető hiánya komoly kockázati tényező mind az ütemezés, mind az erőforrásterv tartásában. Hasonlóan fontos, hogy megrendelői oldalról rendelkezésre álljon olyan webes szerkesztési ismeretekkel rendelkező szakember, aki a webáruház tartalomszerkesztési, adminisztrációs feladatait fogja ellátni. Összetett webáruházak esetén ez egy főállású munkatársat is jelenthet. Egy komoly webáruház sikeres működtetéséhez ugyancsak nélkülözhetetlen, hogy a megrendelő oldalán legalább időszakosan rendelkezésre álljon képszerkesztésre, kreatívok gyártásra és hirdetések, promóciós kiajánlók tervezésére mozgósítható grafikus munkatárs is.

Miként alakul a projekt díjazása és a fizetések esedékessége?

Árajánlatunkban részletesen kifejtjük a projekt bekerülési költségének valamennyi elemét, így jól látható lesz belőle, hogy milyen óraszámokkal kalkulálunk a tervezés és a fejlesztés egyes fázisaira. Az árajánlat alapját az OANDER szakmai vezetői által összeállított ráfordítás-kalkulációk adják, amelyek az igényfelmérést követően készülnek el. Ezeket részletesen szerepeltetjük is az árajánlatunkban, vagyis precíz lebontást adunk a tervezési és fejlesztési feladatok részelemeiről, amely alapján a funkcionális scope módosítható. Ajánlatunkban szerepeltetjük az esetleges külső modulok beszerzési és implementációs költségeit is. Amennyiben a projektnek van olyan részeleme, amely az ajánlatadáskor még nem becsülhető meg teljesen pontosan, arra indikatív tartalékkeretet szoktunk javasolni. A projekt díjazása mindig fizetési lépcsők szerint történik, amely tartalmaz egy szerződéskötéskor esedékes részletfizetést. A következő részszámlák kiállítására a tervezés zárásakor és a frontend fejlesztés átadásakor szoktunk javaslatot tenni. A projekt utolsó pénzügyi teljesítési időpontjaként a tesztátadást, majd az esetleges hibajavításokon átesett kész rendszer átadásának időpontját szoktuk meghatározni. Projektjeinket alapesetben számlakiállítástól számított 8 napos fizetési határidők mellett vállaljuk, amennyiben ennél hosszabb fizetési átfutást igényel a megrendelő, azt többletköltség mellett tudjuk vállalni.

A projekt során milyen dokumentációk és anyagok kerülnek átadásra?

Egy webshop fejlesztés során nagy mennyiségű dokumentáció és háttéranyag keletkezik, amelyek mind a karbantartáshoz, mind a későbbi fejlesztésekhez fontos kellékek. Átadásra kerül a webshop funkcionális specifikációja, a webáruház teljes ergonómiai tervkészlete (Axure RP formátumban) és a webáruház teljes design tervkészlete (Photoshop PSD formátumban). Fejlesztéseinkhez fejlesztői dokumentációt is készítünk, amelyet igény esetén ugyancsak ügyfeleink rendelkezésére bocsátunk. Külön átadjuk továbbá a Magento alapú webáruházhoz készült statikus frontend fejlesztéseket (HTML / CSS / Javascript állományok) és webáruházhoz készült egyedi kialakítású Magento sablon forráskódjait, a PHP fejlesztések pedig értelemszerűen a megrendelő szerverén futnak, vagyis onnan elérhetőek. A fejlesztésekhez forráskód szinten angol nyelvű inline dokumentáció készül. Ezen háttéranyagok nélkülözhetetlen termékei a projektnek, ugyanis ezzel biztosítható, hogy a megrendelő munkatársai által a bevezetés során megszerzett ismeretek az esetleges munkaerő-áramlás ellenére is szervezeten belül elérhetőek maradjanak. A fentiek ugyancsak szükségesek olyan esetben, ha a megrendelő úgy dönt, hogy a további fejlesztéseket más céggel kívánja folytatni. A dokumentációk kialakítását ezért a szakmai megfelelőség, az egységes megjelenés és ügyfél-központú szemlélet mellett végezzük.

Milyen minőség garanciákat vállalunk?

Fejlesztéseinket iparági sztenderdeknek megfelelően 1 éves jótállással szállítjuk, amely keretében az éles üzem során felmerülő esetleges hibákat javítjuk. Az 1 éves jótállás fenntartásának feltétele, hogy a webáruház forráskódján az OANDER fejlesztőin kívül más nem hajt végre módosításokat, ellenkező esetben elveszítjük a forráskód minőségbiztosítása feletti kontrollt. A jótállási szakasz a projekt tesztidőszakának zárástól számítódik. A jótállás alá eső garanciális javításoknak nincsen semmilyen költségvonzata, ugyanakkor jótállás keretében csak a korábban letesztelt funkciókat tartjuk karban. Az újonnan felmerülő igények vagy módosítások megvalósítását külön megállapodás keretében tudjuk vállalni. Azért, hogy elkerüljük és minimalizáljuk az éles üzemben előforduló hibákat a projektek ütemezésébe egy alapos tesztidőszakot szoktunk javasolni, amely során a tesztelés közös megrendelői és szállítói feladat. Tekintve, hogy a Magento egy nyílt forráskódú rendszer – amelyet nem mi szállítunk és nem a mi tulajdonunk – a webáruház motorra nem tudunk jótállást vállalni, hiszen az egy közösségi szoftvertermék. Ugyanez igaz a harmadik féltől beszerzett modulokra is. A jótállás az általunk fejlesztett rendszerfunkciókra, paraméterezésre, az általunk szállított modulokra, esetleges rendszerintegrációs megoldásokra, a webáruházat kiegészítő egyedi szoftverelemekre és természetesen az egyedi Magento frontend fejlesztés egészére vonatkozik.

Mit jelent a terméktámogatás és miért hasznos?

A terméktámogatás az átadott és éles üzemben működő rendszer fejlesztői háttértámogatást jelenti szerződéses konstrukcióban (support szerződés). Ennek keretében előre lekötött fejlesztői kapacitásokkal és garantált rendelkezésre állással támogatjuk a webáruház ökoszisztéma működtetését és folyamatos üzleti fejlődését. Minden webáruház működése során felmerülnek kisebb-nagyobb módosítási teendők, amelyek jellemzően új üzleti igényeken, menet közben felmerülő ötleteken vagy látogatói visszajelzéseken alapulnak. Egy webshop versenyképességének fontos eleme a folyamatos optimalizálás és tervszerű funkcióbővítés, amelyhez hasznos, ha a felmerülő feladatokat kellő reakcióidővel tudjuk végrehajtani. A terméktámogatási szerződés keretében felhasználható havi órakeretet biztosítunk a továbbfejlesztésekre, tesztrendszert üzemeltetünk az átadást követően is, verziókezeléssel gondoskodunk a forráskód állandó minőségéről (váratlan esemény esetén az azonnali helyreállíthatóságról) és folyamatosan elérhető, online hibabejelentő rendszert üzemeltetünk a felmerülő problémák vagy kérdések gyors megoldásához. Terméktámogatási konstrukcióban igényelhető jogszabályi követelmények feletti rendelkezésre állás a hibajavításokra, illetve közreműködés szerkesztői hibából eredő esetleges károk elhárításában. A support szerződés keretében további admin végfelhasználók, site adminisztrátorok oktatását valamint üzletfejlesztési és üzemeltetési tanácsadást is tudunk nyújtani. A terméktámogatási szolgáltatásaink havi díjazásos alapúak, de a komoly webáruházak gondozásában igen hasznosak, nemzetközi vagy nagyvállalati szinten pedig többnyire nélkülözhetetlenek. Magento projektjeink utókövetését célzó terméktámogatási szolgáltatásunk pontos paramétereit mindig egyedileg alakítjuk ki Ügyfeleinkkel közösen.

Magento 1 vagy Magento 2 alapon érdemes fejleszteni?

Több éves fejlesztés és intenzív béta tesztelés után 2016-ban jelent meg a Magento legújabb generációs főverziója, a Magento 2, amely magával hozza a Magento 1-ből ismert funkcionalitást, ám technológiai értelemben egy újragondolt platform. Gyorsabb, hatékonyabb, minden tekintetben modernebb szoftver. Nemcsak funkcióit tekintve a leggazdagabb, de egyben az egyik legjobb teljesítményre is képes webáruház motor a világon. Ezért csapatunk új webáruház fejlesztéseket már kizárólag a Magento 2 alapokon indít amellett, hogy Magento 1-es webáruház fejlesztéseinket természetesen a továbbiakban is supportáljuk. Csapatunk egy olyan, Magento 2 alapokra építkező webáruház-ökoszisztémát fejlesztett, amelynek célja, hogy a Magento 2-re épülő e-kereskedelmi platformokat kiegészítsük a hazai piacon jellemzően szükséges funkciókkal. Több mint 40 saját fejlesztésű Magento 2 modullal és többezer órányi Magento 2 fejlesztéssel a hátunk mögött csapatunk a közép-európai régióban piacvezető tudással és tapasztalatokkal rendelkezik az új platform fejlesztése és bevezetése terén. Az OANDER újonnan induló webshop fejlesztésekhez az új generációs Magento webáruház motort ajánlja.