A projekt háttere

shopping_logoA Shopping.hu a hazai divatfogyasztók egyik elsőszámú online divatkatalógusa és magazinja. A portálon a felhasználók kényelmesen és egyszerűen, néhány kattintással megismerhetik a hazai divat- és szépségápolási ipar aktuális termékpalettáját, pontos információkat kapnak azok áráról, főbb jellemzőiről és az üzletekről, ahol megvásárolhatják őket. Kedvenc termékeiket saját online gyűjteményükben is elmenthetik, így ezeket később is megvásárolhatják, böngészés közben pedig az oldal a kereséseik stílusához illeszkedő termékeket ajánl nekik. Stylistok által készített divat-összeállítások segítségével különböző divat-szettekkel ismerkedhetnek meg, virtuális ruhatárukat pedig kedvük szerint válogathatják, rendezhetik. A Shopping.hu médiamárka 2011-ben innovatív digitális magazinok formájában megjelent a hagyományos médiaformátumok piacán is.

A Shopping.hu – melyet csapatuk alapított és üzemeltet – 2013 végén egy teljes megújításon esett át, amely továbbfejlesztette a portál üzleti modelljét, érintette ergonómiai megjelenést és funkcionalitást, illetve átalakította a produkciós munkafolyamatait. A több hónapos projekt keretében az oldalt – médiaportál jellegének megtartásával – e-kereskedelmi platformmá alakítottuk.

shopping_2014_02

A projekt előkészítése

A projekt kezdetén csapatunk egy alapos elemzést végzett az elmúlt évek tartalmainak hatékonyságárról és a felhasználók viselkedéséről. A minőségi értékelés részét képezték kérdőíves felmérések, fókuszcsoportos beszélgetések és forgalomanalitikai kutatások. Bő 2 hónapos munka eredményeként született meg az a termékfejlesztési stratégia (az Oander tervezési metodikájában ezt tervezési vezérfonalnak nevezzük) amely meghatározta az új portál információs architektúráját, funkciókészletét, migrációs tervét, tartalmai fókuszát és a korábbi tartalmi pillérek „finomhangolásának” irányvonalait.

Ergomómiai és design tervezés

A portál koncepciójának újragondolását a „user journey”, azaz a felhasználók által bejárt felületek, funkciók egymáshoz való viszonyának kialakitása és a felületi tervek wireframe tervezése követte. A drótvázak alapján kiinduló arculati / design koncepciók készültek, amely során grafikusaink számos design lehetőséget megvizsgáltak. Eközben a wireframe tervek alapján részletes funkcionális specifikáció készült, amely nemcsak fontos belső minőségbiztosítási kellék, hanem egyben fejlesztőink számára definiálta a készülő site technikai követelményeit.

A Shopping.hu néhány design terve, amelyek a grafikai koncepció kialakítása közben készültek:

shopping_esettanulmany_02

 

A címlapi design véglegesítése után csapatunk elkészítette a Shopping.hu teljes design csomagját, amelyben részletesen kidolgozásra került valamennyi oldaltípus összes lehetséges állapota, minden felületen gondosan figyelve a design koncepció által megteremtett arculati világ és stílus koherenciájára. A Shopping.hu végleges design-ja néhány meghatározó oldaltípuson:

 

shopping_esettanulmany_01

Alkalmazott technológia

A portál két open-source technológia implementációjával valósult meg. A Shopping.hu e-kereskedelmi funkciói (katalógus, termékoldalak, vásárlási folyamat, stb.) Magento portálmotoron, míg a magazin-tartalmakat kiszolgáló funkciók WordPress alapokon készültek. Az új Shopping.hu ezen két keretrendszer integrációja révén áll elő. A fejlesztési feladatokat 100%-ban házon belül valósítottuk meg, amely során nemcsak a Magento fejlesztést végeztük el, de számos speciális modulfejlesztési és alkalmazás-integrációs feladatot is meg kellett valósítanunk. Mivel a Shopping.hu korábbi verziója teljesen eltérő portálmotoron futott, a projekt egyik nagy kihívása volt a jelentős tartalmi bázis adatmigrációja, adattisztitása és a meglévő keresőoptimalizálási paraméterek új portál-technológiára történő átültetése.

Dropshipping funkcionalitás

A megújuló Shopping.hu üzleti alapjait a dropshipping-nek nevezett e-kereskedelmi modell alkotja. A dropshipping egy olyan e-kereskedelmi értéklánc, amelyben több webáruház kínálatát gyűjtjük össze, amelyből a látogatóink vásárolni tudnak nálunk, azonban a megrendelést követően a rendelési folyamat hátralévő része már nem a portálunkon, hanem a webáruházaknál zajlik le, mi pedig értékesítési jutalékot vonunk le a kiszolgáló webshopnak továbbított rendelések díjaiból. A Shopping.hu így egy nagy látogatottságú aggregátorként működik, amelyen a felhasználók számos márka termékkínálatában böngészve a termékeket nálunk rendelik meg, ám a kiszolgálást (logisztika, kiszállítás, panaszkezelés, stb.) már a Shopping.hu partnerei végzik. A portálon megjelenő árukészlet automatikusan frissül a divatcikkek forgalmazóinak adatbázisaiból, így a kiajánlott termékportfolió termékfeltöltő emberi erőforrás bevonása nélkül is naprakész. A Shopping.hu tehát közvetítői szerepet tölt be a vásárlók és a divatmárkák forgalmazói között, az eladások után pedig jutalékot szed.

shopping_mockup_3

Ennek megvalósítását az a technológia adta alapul, amelyet az Oander fejlesztett Magento portálokhoz, így dropshipping modulunk a Shopping.hu mellett ma már több más Magento webshop mögött is fut. Az Oander Dropshipping – amely a Shopping.hu mellett az Ujjé.hu webáruházban debütált 2013-ban – az egyik legnagyobb kutatásfejlesztési projekt eredménye, amely a hazai Magento fejlesztői közösségben zajlott az elmúlt években.

A projekt eredményei

A site látogatottsági mutatói már közvetlenül a megújítás után jelentős javulást mutattak, az új oldal pedig mind hirdető, mind kereskedelmi partnereink részéről pozítiv fogadtatásban részesült. A Shopping.hu megújítása egy üzletileg kritikus, technológiai és migrációs  szempontból igen komplex folyamat volt, amelyet nem lehetett volna sikerrel véghezvinni gondos előkészítés, stratégiai tervezés, alapos ergonómiai és funkcionális tervezés, precíz fejlesztés, a feladatokat összehangoló projektmenedzsment és aktív szerkesztőségi koordináció nélkül.

A Shopping.hu a megújítás előtt, és ma:

shopping_esettanulmany_03